BLIK, lider pe piața de sisteme de plăți din Polonia, a anunțat pe 8 martie că intră pe piața din România, a doua piață ca mărime din Europa Centrală și de Est.
Compania nou-înființată, BLIK România, va dezvolta un sistem de plăți digitale unic și inovator în lei, care va aduce o serie de avantaje majore, printre care un nivel ridicat de securitate și simplificarea plăților prin generarea și utilizarea unui cod individual de șase cifre pentru fiecare tranzacție. Compania intenționează să introducă plățile cu cod BLIK în toate canalele de vânzare: e-commerce, POS și bancomate. În prima fază, operatorul de sistem se va concentra pe implementarea soluției în comerțul electronic.
BLIK este un sistem de plată disponibil în aplicațiile bancare mobile, conectat la un cont bancar care nu necesită ca utilizatorul să dețină un card fizic sau virtual. Acesta permite plata în magazinele online și în terminalele de plată tradiționale, precum și retragerea de numerar de la bancomate. Plata prin BLIK presupune generarea unui cod unic din șase cifre, valabil timp de două minute, în aplicația băncii, care este apoi introdus online, la un terminal sau la un bancomat pentru a iniția tranzacția. Fiecare tranzacție trebuie să fie confirmată în aplicația mobilă a băncii.
„Am ales România deoarece se numără printre țările cu cea mai rapidă creștere economică din Europa. Folosind propria expertiză și modelul de afaceri potrivit, suntem pregătiți să dezvoltăm și în România un sistem de plăți mobile modern și unic la nivel global.”,
a declarat Dariusz Mazurkiewicz, Președintele Consiliului de Supraveghere al BLIK România S.A. și Președintele Consiliului Polonez de Administrație al Standardelor de Plăți, operator de plată mobilă BLIK.
În prezent, BLIK este cea mai populară metodă de plată din Polonia. De asemenea, compania a atras, în cei opt ani de prezență pe piața din Polonia, un număr semnificativ de utilizatori activi și loiali – aproximativ 26 de milioane de aplicații mobile s-au înregistrat în sistemul BLIK și aproape 13 milioane de utilizatori BLIK efectuează plăți regulate în fiecare lună. Din 2015 până la sfârșitul anului 2022, aproape 2,8 miliarde de tranzacții în valoare de 78,7 miliarde EUR (371,4 miliarde PLN) au fost finalizate în sistem.
Popularitatea sistemului BLIK în rândul diferitelor grupuri de utilizatori este confirmată și de măsurătorile periodice efectuate de compania de analiză a datelor KANTAR. Potrivit acestora, BLIK este cea mai cunoscută marcă de plăți fără numerar din Polonia, ceea ce reprezintă un nivel ridicat de recunoaștere și oferă un mare avantaj față de concurență. La sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, 96% dintre utilizatorii aplicației bancare au declarat că sunt familiarizați cu BLIK, iar 49% au ales-o cel mai des pentru a efectua tranzacții. Anul trecut, BLIK a înregistrat cel mai mare indice Brand Power, care a ajuns la 44%. Acest rezultat este de două ori mai mare decât cel al altor companii cunoscute din aceeași categorie de plăți, precum Mastercard și Visa.
„Potrivit Statista, numărul utilizatorilor de comerț electronic din România va crește cu 16%, până la aproape 11 milioane până în 2025 ceea ce înseamnă un adevărat potențial de dezvoltare pentru BLIK. Dorim să le oferim utilizatorilor locali de aplicații mobile bancare o metodă de plată rapidă, confortabilă și, în special, sigură pentru cumpărături online. Suntem siguri că cei care vor folosi BLIK ca sistem de plăți mobile vor deveni utilizatori activi și loiali.”,
a precizat Ryszard Drużynski, Președintele Consiliului de Administrație al BLIK România S.A. Următorii pași în dezvoltare.
BLIK România a fost înscrisă în Registrul Comerțului la începutul lunii decembrie al anului trecut. În martie 2023, consiliul de conducere al BLIK România, condus de Ryszard Drużyński în calitate de Președinte al Consiliului de Administrație, va depune o cerere la Banca Națională a României (BNR) pentru aprobarea sistemului de plăți BLIK decontat în lei.
BLIK România este deținută de Polish Payment Standard și este co-deținut de cele mai mari bănci din Polonia. O echipă de experți este responsabilă pentru dezvoltarea BLIK. Aceștia au participat la crearea și implementarea unor programe inovatoare de plăți fără numerar, plăți online și proiecte legate în linii mari de serviciile bancare electronice și mobile.
„Am încheiat luni de muncă intensă care a implicat multe provocări, precum adaptarea sistemului la reglementările și legile în vigoare pe această piață. În acest timp, am avut multe discuții și am dezvoltat o strategie de afaceri adecvată, pe care o vom implementa în următoarele trimestre ale acestui an.”,
a rezumat Ryszard Drużyński.
Amazon dorește să își consolideze prezența în spațiul de transport feroviar de marfă din SUA, deschizând capacitatea flotei sale de containere intermodale de 53 de picioare altor expeditori.
Divizia Amazon Freight a gigantului din domeniul comerțului electronic aduce pe piață o ofertă de logistică pe calea ferată, ceea ce o pune în concurență directă cu principalii jucători americani din acest sector, printre care J.B. Hunt și Hub Group, precum și cu companiile de marketing intermodal.
Furnizor de logistică pentru terți
Mișcarea este în conformitate cu strategia actuală a Amazon de a deveni un furnizor de servicii logistice pentru terți cu drepturi depline pentru a controla mai multe aspecte ale lanțului de aprovizionare, după ce a fost dezamăgit de contractanții externi, în special în perioadele de vârf ale cererii consumatorilor.
Acest lucru a presupus crearea propriei companii aeriene, operarea propriilor platforme aeroportuare, obținerea unei licențe de transportator public care insa nu operează nave pentru transportul maritim și o flotă de mii de semiremorci de camioane.
În 2019, Amazon a achiziționat un lot de 250 de containere, iar de atunci flota a crescut până la un total de peste 5.000 de cutii, potrivit unui raport al presei americane, activitatea fiind concentrată pe coasta de vest a țării.
Amazon Freight Intermodal oferă servicii de transport feroviar de marfă pentru clienții externi, fiind competitivi la nivel de costuri, viteză, capacitate și performanță cu alți furnizori cu tradiție din piață. Amazon subliniază că noii clienți nu trebuie să aibă o relație cu un transportator terț sau cu o cale ferată pentru a putea utiliza infrastructura și capacitatea pe care o are. “Este o soluție completă de la un capăt la altul pentru fiecare client. Ajutăm la coordonarea depunerii containerului care urmează să fie încărcat. Coordonăm preluarea acelui container și transportul pe calea ferată și asigurăm monitorizarea, folosind tehnologiile pe care le avem pe fiecare container și pe durata schimbarilor vehiculelor de transport.”
Logistică durabilă
Matthew Thomas, senior manager la Amazon Freight Intermodal, a remarcat: “Cu Amazon, veți avea acces la toată tehnologia, la toată capacitatea și la tot ceea ce face ca Amazon să fie Amazon. Atunci când vă angajați cu Amazon Freight, vom merge cu dumneavoastră de la început pentru a înțelege exact de ce aveți nevoie și vă vom ajuta să construiți acea soluție de transport pentru dumneavoastră.”
Impulsul Amazon în domeniul feroviar bifează, de asemenea, soluțiile logistice durabile. Angajamentul privind clima este angajamentul Amazon de a ajunge la zero emisii nete de carbon până în anul 2040. Intermodalul ajută să ajungă acolo. „Faceți o alegere pentru a transporta ceva și nu doar într-un mod mai rentabil. De asemenea, muți un produs într-un mod mult mai sustenabil. Avem posibilitatea de a găsi expeditori și de a le vinde spațiul pe care îl avem în containerele noastre. Acum ai acces la rețeaua Amazon”, precizează compania Amazon.
În Europa, unde, în 2021, Amazon a sprijinit Anul european al căii ferate al UE, compania explorează o varietate de inovații în domeniul transportului pentru a face livrările sale mai durabile: vehicule cu combustibil alternativ, îmbunătățirea tehnologiei de rutare, creșterea eficienței în planificarea rețelei, precum și extinderea unei varietăți de moduri alternative de transport pentru a reduce emisiile generate de transportul rutier de marfă.
În luna octombrie a anului trecut Amazon conducea o rețea logistică paneuropeană și avea clădiri în toată Europa. Așadar, calea ferată este o alegere optimă pentru Amazon atunci când transportă bunuri pe distanțe mai mari.
În general, Amazon caută conexiuni feroviare cât mai aproape posibil de clădirile companiei, precum și combinarea căii ferate cu alte mijloace de transport mai durabile, cum ar fi vehiculele cu combustibil alternativ sau rutele maritime scurte. Amazon colaborează cu parteneri transportatori pentru a-și extinde rețeaua feroviară europeană și operează zeci de rute care leagă destinații din întreaga Europă. În 2020, a transportat de trei ori mai multe încărcături între hub-urile sale folosind calea ferată decât până acum. Compania folosește preponderent calea ferată în Europa pentru transferurile de inventar între centrele de fulfillment.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit