Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raportul Upply din care v-am oferit zilele trecute informații despre evoluția inflației și despre previziunile instituțiilor financiar-bancare din lume privind economia globală mai arată că, potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Comerțului, volumul comerțului mondial cu mărfuri a stagnat, după creșterea din 2021. Creștere există în continuare, dar este mai mică față de anul anterior: +3,2% în primul trimestru din 2022, față de primul trimestru din 2021, mai puțin decât +5,7% în trimestrul al patrulea din 2021 față de trimestrul al patrulea din 2020. Iar în trimestrul al doilea din 2022, pentru care încă nu există date complete, creșterea față de perioada similară din 2021 se estimează că va fi și mai mică, deoarece conflictul din Ucraina a fost doar în parte compensat de relaxarea măsurilor anti-Covid din China, care a afectat grav comerțul mondial la început de an. Creșterea se va menține slabă și în al doilea semestru al anului.

Pandemia rămâne o mare sursă de incertitudine, câtă vreme la începutul lui septembrie autoritățile chineze au anunțat noi măsuri de izolare în Chengdu și o înăsprire a restricțiilor la Shenzhen. Politica zero Covid și tensiunile geopolitice sunt acum suficient de îngrijorătoare pentru ca producătorii de top să decidă să-și pună în practică dorința de a diversifica lanțul de aprovizionare. Apple, de exemplu, a ales să se întoarcă în India pentru următoarea versiune a iPhone. Cu toate acestea, China domină în continuare într-o foarte mare măsură comerțul mondial cu bunuri, după cum arată evoluția balanței comerciale atât cu Uniunea Europeană, cât și cu Statele Unite în prima jumătate a lui 2022.

Mai trebuie amintit faptul că euro se depreciază în raport cu dolarul, tendință care ar putea să le ofere perspective bune exportatorilor europeni, cu condiția să existe cerere pentru produsele lor – ceea ce este încă o necunoscută majoră.

În aceste condiții, după ce în 2021 tarifele de transport internațional au crescut brusc, în a doua jumătate a lui 2022 se anunță o stabilizare însoțită de o scădere a cererii atât pentru transportul aerian de mărfuri, cât și pentru transportul maritim de containere. Transportul rutier răspunde evoluțiilor pieței cu un ușor decalaj, în sus sau în jos, iar în prima jumătate din 2022 tarifele au atins niveluri record, impulsionate de impactul mecanismelor de ajustare în funcție de scumpirea combustibililor.

Multe companii sufera din cauza perturbarilor din supply chain pe anumite segmente din cauza restrictiilor de transport, potrivit Institutului de management in Supply Chain, mai ales ca in momentul de fata numarul infectiilor cu Covid-19 la nivel european l-a depasit pe cel inregitrat in China.
Impactul devastator pe care Covid-19 il are asupra comertului global si in supply chain continua sa escaladeze.
Pe masura ce disponibilitatea de marfa creste in China, implementarea regulilor de distantare si izolare sociala pentru a contribui la reducerea raspandirii virusului, ameninta cresterea economica si cererea in Europa si America de Nord.
Cel mai recent buletin informativ al Sea Intelligence avertizeaza ca, pe masura ce evenimentele din Europa si America de Nord se deterioreaza, transportul de containere ar putea sa se confrunte cu un scenariu similar celui din timpul crizei economice din 2009. Asta ar duce la o scadere a volumelor de 10%, egala cu 17 milioane TEU la nivel global.
„Problema reala este de fapt impactul pe care situatia il va avea pe termen lung, nu doar prin diminuarea puterii de cumparare a populatiei, ci si reducerea dorintei companiilor de a comanda bunuri in primul rand, cat si a capacitatii pentru achizitii din cauza problemelor de lichiditate financiara care vor aparea“, a explicat analistul Sea Intelligence. „Exista un risc evident al unor falimente“.
Companii din Europa si SUA se confrunta cu probleme in supply chain generate de inchiderile fabricilor din China pentru o period extinsa de timp, incepand cu ianuarie.
Mark Lewis, CEO Netalico Commerce si expert in eComert, a declarant pentru Lloyd’s Loading List ca efectul a fost unul in lant, in ciuda faptului ca unele fabrici din Asia si-au reluat activitatea, si asta din cauza intarzierilor initiale aparute in livrarea de bunuri.
„In acest punct, stocurile comerciantilor se reduc si sunt in imposibilitatea de a reface stocurile, iar asta le va afecta profitabilitatea, cel putin in trimestrul urmator“, a explicat Mark Lewis.
75% dintre companiile participante la studiu nu au avut inca probleme din cauza perturbarii lantului de aprovizionare, iar mai mult de 80% cred ca organizatia va experimenta astfel de probleme din cauza Covid-19.