Statisticile furnizate de Forumul International de Transport (ITF), ce reuneste anual reprezentanti ai ministerelor de profil din peste 50 de tari din cadrul OECD (Organizatia pentru Cooperare Economica si Dezvoltare), evidentiaza, la incheierea primului semestru al anului, o incetinire a cresterii pietei de transport, ce dadea semne de revenire spre finele anului trecut. Scaderea este cauzata in principal de reducerile consistente ale schimburilor comerciale dintre statele UE si Asia, fapt ce scoate in evidenta dependenta acuta a transportatorilor europeni de boom-ul ce a caracterizat pietele asiatice pana de curand.
Cele mai recente date publicate de ITF evidentiaza, referitor la primele sase luni ale anului, ca volumele transportate indica o incetinire a evolutiei la nivel macro-economic. Comertul maritim exterior in statele UE-27 s-a stabilizat cu 3% sub nivelul de dinainte de criza, in vreme ce SUA a raportat un nivel mai scazut cu 4% fata de varful anterior instalarii crizei, conform estimarilor preliminarii ale tonelor de marfa transportate. Si comertul aerian s-a aliniat trendului, scazand in statele UE, in aceeasi perioada, sub nivelul de dinainte de recesiune.
Revenire sovaitoare a pietei de transport
Transportul rutier intern, ca si cel pe calea ferata, continua sa se refaca foarte incet. Evolutia lenta a cresterii volumelor de transport rutier continua sa contribuie la sentimentul de slaba redresare a cererii interne, aliniindu-se astfel franarii cresterii din transportul global de marfa.
In zona UE, volumele ce revin transportului intern inca sunt inca cu 13% (rutier) si 9% (pe calea ferata) sub nivelul de dinaintea crizei, in tone-km, ajustate sezonier. Chiar si in statele cu ratele de crestere cele mai mari in ceea ce priveste transportul pe calea ferata (SUA si Rusia) s-a inregistrat o incetinire, volumele fiind in prezent cu 16%, respectiv 7% sub nivelul de varf din 2008.
Recuperarea pierderilor inregistrate de transportul aerian, observata in ultimele statistici ITF, a devenit sovaitoare in ultimele luni, volumele situandu-se totusi cu doar cu 9% sub nivelul pre-crizei in zona UE, comparativ cu cele 15 procente care se inregistrasera in februarie 2011. Pe de alta parte, comertul exterior american, realizat pe calea aerului, in tone transportate, nu a inregistrat nicio imbunatatire majora, comertul total, in tone, fiind cu doar 2% peste varful inregistrat inainte de criza.
Motorul economic al lumii, la relanti
Exporturile maritime ale SUA si UE catre Asia, evaluate in tone de bunuri comercializate, au scazut incepand cu februarie 2011. De asemenea, comertul aerian cu China a scazut atat in SUA, cat si in statele UE, fapt ce sugereaza o posibila incetinire a cererii dinspre zona considerata pana de curand „motorul economic al lumii”, usoara revenire a statelor din UE si SUA fiind asociata in principal cu exporturile catre Asia. Acum, trendul pozitiv subliniat in statisticile anterioare s-a inversat, iar tonele de marfuri exportate pe cale maritima din SUA si tarile UE catre Asia au scazut in trimestrul al doilea. Comertul cu China si cu tarile din Asociatia Natiunilor din sud-estul Asiei (ASEAN), in particular, a evidentiat o incetinire a cresterii economice in aceste zone.
Exporturile, atat pe aer, cat si pe apa, ale SUA catre China, au scazut in special in perioada februarie-iunie 2011, in vreme ce exporturile statelor UE catre China au crescut in trimestrul al doilea, desi fusesera destul de constante in prima jumatate a lui 2011, ca intreg. In mod exceptional, doar comertul cu India pare a rezista inca trendului general de scadere.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit