Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit studiului realizat de Institutul Național de Statistică (INS), în cadrul anchetei de conjunctură din octombrie 2024, managerii din industria prelucrătoare prevăd o creștere moderată a volumului producției pentru următoarele trei luni (sold +7%). Însă, numărul de angajați sunt preconizați în scădere moderată, cu un sold de -6%. Referitor la prețurile produselor industriale, acestea ar trebui să crească moderat în următoarele trei luni (sold +15%).

În activitatea de construcții, conform estimărilor din octombrie 2024, volumul producției din activitatea de construcții va scădea ușor în următoarele trei luni (sold -11%). Managerii prevăd o stabilitate relativă a numărului de angajați (sold -5%), în timp ce prețurile în construcții sunt preconizate să crească (sold +23%).

În comerțul cu amănuntul, managerii prognozează o creștere a activității economice în următoarele trei luni (sold +20%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra o creștere moderată (sold +16%). Angajatorii prevăd o creștere moderată a numărului de salariați în următoarele trei luni (sold +11%). Managerii societăților comerciale estimează o creștere a prețurilor cu amănuntul (sold +30%).

Cererea de servicii (cifra de afaceri) va înregistra o relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold +5%), conform estimărilor din octombrie 2024. O stabilitate relativă este estimată de managerii din servicii pentru numărul de salariați (sold 0%). Vânzările sau prețurile de facturare ale serviciilor vor marca o creștere moderată, potrivit managerilor (sold +15%).

Soldul acestei anchete indică percepția managerilor întreprinderilor cu privire la dinamica unui fenomen, care nu ar trebui să fie confundată ca intensitatea creșterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul este calculat ca diferența dintre procentul respondenților care au ales alternativa pozitivă a fenomenului și procentul celor care au indicat alternativa negativă.

Potrivit Institutul Național de Statistică (INS), volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat cele mai slabe rate din ultimii doi ani, astfel față de ianuarie 2023 a scăzut, pe ansamblu, cu 2%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-6,1%). Creșteri de 1,5% s-au înregistrat la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun, respectiv de 0,3% la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate.

Comparativ cu luna ianuarie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul pentru februarie a înregistrat scăderii cu 0,6% per ansamblu ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate și cu 3,3% datorită vânzărilor mici la produsele nealimentare. În schimb, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate s-a majorat cu 1,6%, în timp ce vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au urcat la 1,1%.

Luna februarie al anului trecut față de aceeași lună a acestui an a înregistrat un volum al cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul ca serie brută de 2,8%, în mod special, datorită creșterilor de 7,3% înregistrate la vânzările de produsele alimentare, băuturi și tutun și de 1,7% la vânzările de produse nealimentare. Scăderii de 2,9% au marcat comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine.

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul per ansamblu ca serie ajustată, comparativ cu luna februarie 2022, a crescut cu 3,2%, în timp ce vânzările la produsele alimentare, băuturi și tutun cu 6,3%, iar vânzările de produse nealimentare cu 2,2%. În plus, a coborât cu 2,2% comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate.

Totodată, în perioada ianuarie-februarie 2023, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul serie brută a crescut la 3,9% față de aceeași perioada a anului 2022, marcată de creșterea vânzărilor cu 5,9% la produsele alimentare, băuturi și tutun și cu 5,4% la vânzările de produse nealimentare. Însă, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a coborât cu 2,7%. În funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, ca serie ajustată față de perioada de început de an și finalul lunii februarie al lui 2022, s-a înregistrat o creștere de 3,8%, datorită vânzărilor de produse alimentare, băuturilor și tutunului de 5,5% și vânzările de produse nealimentare de 5%. Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate menținându-se la scăderi de 2,2%.