Comisia Europeană a adoptat o directivă care urmărește îmbunătățirea aplicării transfrontaliere a normelor de siguranță rutieră în Uniunea Europeană. Această măsură este menită să elimine deficiențele actuale, în care aproximativ 40% dintre infracțiunile rutiere comise de șoferii nerezidenți rămân nepedepsite. Principalele probleme identificate sunt dificultățile în identificarea contravenienților și limitările legate de aplicarea amenzilor. Noile norme introduc măsuri concrete pentru a îmbunătăți cooperarea între statele membre și pentru a eficientiza procedurile de sancționare.
Noua directivă își propune să combată cele mai frecvente și periculoase infracțiuni rutiere, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, depășirile nesigure și încălcările regulilor de prioritate. De asemenea, aceasta acoperă comportamente care pun în pericol siguranța rutieră, cum ar fi conducerea unui vehicul supraîncărcat sau fuga de la locul unui accident. Un element inovator al directivei este introducerea unui portal IT, care va oferi cetățenilor informații detaliate despre normele de siguranță rutieră aplicabile în fiecare stat membru, inclusiv proceduri de apel și opțiuni de plată a amenzilor.
Pentru a garanta protecția datelor personale, directiva introduce măsuri stricte de securitate, definind clar rolurile și responsabilitățile autorităților naționale. Comunicările între cetățeni și autorități vor respecta cerințe stricte privind limba utilizată și termenele de răspuns, asigurând o transparență sporită în procesul de aplicare a sancțiunilor.
Directiva subliniază importanța colaborării între statele membre pentru reducerea numărului de accidente rutiere mortale, care rămân o problemă majoră în Europa, cu peste 20.000 de victime anual. Aceasta va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va trebui transpusă în legislația națională în termen de doi ani și jumătate. Scopul final este de a crea un efect de descurajare semnificativ și de a asigura aplicarea uniformă a normelor rutiere în toate statele membre, contribuind astfel la siguranța rutieră și la un mediu de trafic mai sigur pentru toți participanții.
Începând cu data de 31 decembrie 2024, Uniunea Europeană a stabilit o nouă obligație pentru toți conducătorii de vehicule echipate cu tahograf analogic sau digital, și anume aceea de a dovedi activitatea desfășurată în ultimele 56 de zile anterioare zilei în care se efectuează controlul rutier, în loc de doar 28 de zile ca în prezent (art. 36 din Regulamentul UE 1657/2014, modificat prin art. 2 din Reg. UE 1054/2020).
Comisia Europeană a invitat statele membre să contacteze autorităţile naţionale care emit carduri în legătură cu cardurile tahograf mai vechi, care vor ieşi din uz în august 2028 şi care ar putea avea mai puţin spaţiu de stocare comparativ cu cardurile de ultimă generaţie.
Pentru moment, şoferii trebuie să păstreze printurile şi înregistrările care pot proba activitatea de pe ultimele 56 de zile. Aceste printuri sunt necesare, de asemenea, pentru a respecta Reg. CE 561/2006 şi Reg. UE 165/2014.
Nu există schimbări în ceea ce priveşte modul de înregistrare al timpilor petrecuţi de şofer de la locuinţă până la autovehicul şi invers, sau orice alţi timpi petrecuţi în afara vehiculului, precum şi înregistrarea perioadelor de concediu sau alte activităţi, astfel că firmele de transport pot să îşi folosească practica obişnuită.
DG Move a furnizat, în urmă cu aproape o lună, unele clarificări cu privire la noua obligație, subliniind că măsura nu implică obligația conducătorilor auto de a-și înlocui cardul tahograf de generație veche – care indică doar 28 de zile lucrătoare – cu un card de generație nouă care indică 56 de zile (noile carduri au început să fie emise începând cu iulie 2023).
Prin urmare, pentru a se conforma obligației de a prezenta înregistrări care sp dovedească activitatea petrecută în ultimele 56 de zile, conducătorii auto care au un card tahograf emis înainte de iulie 2023 vor trebui să păstreze imprimări ale timpilor de conducere pentru cele 28 de zile anterioare celor 28 stocate pe card.
Alternativ, aceștia vor trebui în mod obligatoriu să se doteze cu un card de nouă generație. În acest din urmă caz, pentru perioadele de conducere începând cu 1 ianuarie 2025, conducătorii auto vor trebui să aibă imprimări care să dovedească cele 56 de zile anterioare controlului, ținând cont de momentul în care au început să utilizeze noul card.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit