Comisia Europeană a publicat recent o evaluare detaliată a impactului privind clima și posibilele căi de atingere a obiectivului convenit de emisii net zero, recomandând o reducere netă a acestora de 90% până în 2040, comparativ cu nivelurile din 1990.
De asemenea, a lansat o discuție cu părțile oficiale, urmând ca o nouă propunere legislativă să fie convenită după alegerile europene cu Parlamentul European și cu statele membre, în conformitate cu avizul Consiliului Consultativ Științific European pentru schimbările climatice (ESABCC) și cu angajamentele asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris.
Printre condițiile favorabile stabilite pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor cu 90% sunt incluse implementarea integrală a cadrului convenit pentru 2030, asigurarea competitivității industriei europene, accentul pe o tranziție echitabilă, condiții de concurență echitabile la nivel internațional și un dialog strategic privind cadrul post-2030 cu industria și sectorul agricol. Rezultatele COP28 de la Dubai arată că și restul lumii adoptă aceeași direcție. UE, lider în acțiuni climatice internaționale, își va menține cursul, creând oportunități pentru prosperarea industriei europene în noile piețe globale ale tehnologiilor curate.
Stabilirea unui obiectiv climatic pentru 2040 va ajuta industria, investitorii, cetățenii și guvernele europene să poată lua decizii în acest deceniu pentru a menține UE pe drumul spre neutralitate climatică până în 2050. Acest obiectiv transmite semnale importante pentru investiții și planurile pe termen lung, reducând riscurile legate de active blocate. Planificarea anticipată poate contribui la o societate prosperă, competitivă și echitabilă, consolidând Europa ca destinație principală pentru investiții, cu locuri de muncă stabile și sigure pentru viitor.
Stabilirea obiectivului climatic pentru 2040 va întări capacitatea de rezistență a Europei și va consolida independența energetică față de importurile de combustibili fosili, care au reprezentat peste 4% din PIB în 2022, în contextul conflictului dintre Rusia și Ucraina. Schimbările climatice au generat costuri și un impact uman semnificativ, cu daune economice estimate la 170 de miliarde de euro în ultimii cinci ani. Evaluarea Comisiei arată că lipsa de acțiune în privința încălzirii globale ar putea reduce PIB-ul UE cu aproximativ 7% până la finalul secolului, conform estimărilor.
Realizarea unei reduceri de 90% a emisiilor până în 2040 impune îndeplinirea unui număr de condiții favorabile. Primul pas constă în implementarea completă a legislației existente pentru reducerea emisiilor cu cel puțin 55% până în 2030. Un alt element cheie este actualizarea proiectelor de planuri naționale privind energia și clima pentru monitorizarea progreselor, în timp ce Comisia va colabora strâns cu statele membre, industria și partenerii sociali pentru a facilita acțiunile necesare.
Green Deal va trebui să evolueze într-un acord de decarbonizare industrială, capitalizând punctele forte, precum energia eoliană, hidroenergia și electrolizoarele. Prioritățile includ extinderea capacității de producție în sectoarele emergente, precum bateriile, vehiculele electrice, pompele de căldură, energia solară fotovoltaică, CCU/CCS, biogazul, biometanul și economia circulară. Stabilirea unui preț al carbonului și accesul la finanțare sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor în industria europeană. Comisia va crea un grup operativ specializat pentru a dezvolta o abordare globală a tarifării și a piețelor de carbon. Mobilizarea unei combinații adecvate de investiții publice și private este crucială pentru asigurarea durabilității și competitivității economiei. O abordare europeană va fi necesară în următori ani, în materie de finanțare, în strânsă cooperare cu statele membre.
Echitatea, solidaritatea și politicile sociale rămân fundamentale în tranziția climatică. Acțiunile climatice trebuie să aducă beneficii întregii societăți, iar politicile climatice trebuie să țină seama de cei care sunt cei mai vulnerabili sau care se confruntă cu cele mai mari dificultăți de adaptare. Fondul social pentru climă și Fondul pentru o tranziție echitabilă exemplifică politici ce sprijină cetățenii, regiunile, întreprinderile și angajații. Dialogul deschis cu toate părțile interesate este crucial în realizarea tranziției curate, de aceea Comisia a inițiat deja discuții oficiale cu industria și agricultura. În luniile următoare, dezbaterile politice în Europa va oferi oportunitatea de a implica publicul în etapele și alegerile viitoare. Dialogul structurat cu partenerii sociali trebuie consolidat și concentrat pe ocuparea forței de muncă, mobilității, calitatea locurilor de muncă și investiții în recalificare și perfecționare profesională. Ritmul de decarbonizare depinde de tehnologiile cu emisii reduse și de utilizarea eficientă a resurselor într-o economie circulară.
Există preconizări că sectorul energetic va atinge decarbonizarea completă la scurt timp după 2040, bazându-se pe soluții energetice de emisii zero sau reduse, precum sursele regenerabile, energia nucleară, eficiența energetică și tehnologii, precum stocarea, CSC, CCU, eliminarea carbonului, energia geotermală și hidroelectrică. Lansarea Alianței Industriale pentru Reactoare Modulare de Mici Dimensiuni are scopul de a spori competitivitatea industrială și de a construi un lanț de aprovizionare robust în UE, contribuind la reducerea dependenței de combustibilii fosili cu 80% între 2021 și 2040. Sectorul transporturilor se va decarboniza prin soluții tehnologice și prețuri la carbon, iar, cu politici și sprijin adecvat, sectorul agricol poate juca un rol important în tranziție, asigurând în același timp o producție alimentară suficientă, venituri echitabile și servicii vitale, așa cum creșterea capacității solurilor și a pădurilor de a stoca mai mult carbon. Totodată, un dialog holistic cu industria alimentară ar dezvolta practicile și modelele de afaceri durabile.
UE continuă să dezvolte condițiile-cadru pentru a atrage investiții și producții, asigurând o tranziție climatică de succes alături de o competitivitate industrială consolidată, în special în domeniile tehnologiilor curate. Viitorul cadru pentru decarbonizarea industriei se va construi pe baza planului industrial european Green Deal. Investițiile publice vor fi direcționate eficient, combinând subvenții, împrumuturi, capitaluri proprii, garanții și alte forme de sprijin public. Prețurile carbonului vor continua să joace un rol cheie în stimularea investițiilor în tehnologiile curate, generând venituri pentru acțiuni de combatere a schimbărilor climatice și sprijin social pentru tranziție.
Atingerea obiectivului recomandat de reducere a emisiilor cu 90% implică atât reducerea emisiilor, cât și eliminarea carbonului. Aceasta presupune implementarea tehnologiilor de captare și stocare a carbonului, precum și utilizarea acestuia în industrii. Strategia UE pentru gestionarea carbonului industrial va susține dezvoltarea lanțurilor de aprovizionare și infrastructura de transport CO2. Captarea carbonului va fi orientată către sectoarele greu de decarbonizat, în care alternativele sunt mai puțin viabile economic. Eliminarea carbonului va deveni crucială pentru a obține emisii negative după 2050.
Un grup de 10 reprezentanți ai furnizorilor independenți de servicii auto a solicitat președintelui von der Leyen și Colegiului comisarilor să elaboreze urgent o legislație sectorială specifică privind accesul la datele despre vehicule. Împreună, aceștia reprezintă 80% din economia europeană a sectorului auto și includ furnizorii și distribuitorii de piese auto de pe continent, atelierele și furnizorii de tehnologie ai acestora, companiile de servicii de mobilitate, industria asigurărilor și consumatorii.
„Membrii FIA caută în permanență să dezvolte servicii pentru consumatori în domeniul mobilității și nu numai. Dar eforturile noastre sunt îngreunate de datele de calitate scăzută, rare și costisitoare puse la dispoziție de producătorii de vehicule. Accesul echitabil la datele vehiculelor este esențial pentru a debloca întregul potențial al serviciilor inovatoare, benefice pentru consumatori și pentru toți actorii de pe piața secundară. Este nevoie de condiții de concurență echitabile pentru a favoriza inovarea pentru toți jucătorii și nu doar pentru câțiva” – Karsten Schulze, președintele ADAC Technical Services.
Majoritatea vehiculelor moderne sunt conectate și oferă un potențial imens pentru o mobilitate mai sigură, mai inteligentă și mai accesibilă pentru consumatorii și întreprinderile europene.
„Folosirea inteligenței anonime a vehiculelor și a datelor legate de pneuri oferă o oportunitate extraordinară de a crea soluții creative care vor modela viitorul mobilității” – Raghunath Banerjee, vicepreședinte al departamentului de soluții de date la Bridgestone Mobility Solutions.
Cu toate acestea, controlul cvasi-monopolist al producătorilor asupra datelor vehiculelor împiedică dezvoltarea serviciilor pe care le-ar putea oferi furnizorii independenți de servicii. Acest lucru limitează inovarea și concurența în materie de servicii, restrângând posibilitățile de alegere ale consumatorilor și întreprinderilor, determinând creșterea prețurilor și erodând poziția competitivă a Europei la nivel mondial.
„În prezent, nu există condiții de concurență echitabile în ceea ce privește accesul la datele vehiculelor, ceea ce înăbușă concurența și inovarea. Comisia Europeană trebuie să înceteze să mai tragă de timp și să prezinte urgent un regulament UE. Aceasta va permite asigurătorilor să ofere produse și servicii mai bune pentru a sprijini tranziția climatică și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră. De asemenea, îi va ajuta să înțeleagă și să gestioneze riscurile legate de formele noi și viitoare de mobilitate, cum ar fi conducerea autonomă. Deschiderea accesului la date va împiedica câteva companii mari să controleze datele și va crea, în schimb, o piață competitivă care să ofere rezultate pentru europeni.” – Yann Arnaud, director al departamentului Răspunsuri la nevoile clienților și inovare la MACIF, asigurătorul francez, care vorbește în numele sectorului european al asigurărilor.
Grupul subliniază că planul promis de mult timp de Comisia Europeană privind o legislație sectorială referitoare la accesul la datele, funcțiile și resursele de la bordul vehiculelor este mai necesar ca niciodată. Legea privind datele nu abordează nici structura cvasi-monopolistă a pieței, nici cerințele tehnice din industria auto pentru a face din accesul echitabil la date o realitate.
„Investițiile în servicii bazate pe datele generate la bordul vehiculelor necesită un mediu de afaceri stabil și previzibil. Pentru a crea un astfel de mediu este nevoie de un regulament specific sectorului.” – Benjamin Krieger, secretar general al CLEPA.
Acțiunea este urgentă din cauza prăpastiei de reglementare din iulie, când vor intra în vigoare noile legi privind securitatea cibernetică, ceea ce ar putea duce la închiderea progresivă a singurului mijloc independent de acces de la distanță la datele vehiculelor (prin intermediul portului de diagnosticare la bord).
UE trebuie să instituie de urgență un acces egal la datele generate de vehicule pentru toți actorii de pe piață, prin elaborarea unei legislații sectoriale care să protejeze alegerea consumatorilor și să încurajeze concurența reală și investițiile în transformarea digitală și în întreprinderile bazate pe date. Fiecare zi de întârziere sufocă inovarea europeană, crearea de locuri de muncă și mobilitatea mai sigură, mai inteligentă, mai durabilă și mai accesibilă pe care o merită cetățenii și întreprinderile europene.
“Asigurarea accesului complet și în timp real la date este esențială pentru ca societățile de flote să poată oferi clienților lor o mobilitate inteligentă, durabilă și la prețuri accesibile. Nu mai este timp de pierdut, deoarece industria auto se mișcă într-un ritm foarte alert, iar furnizorii independenți de servicii riscă să își piardă poziția competitivă. Astfel, îi solicităm președintelui von der Leyen să prezinte urgent propunerea legislativă privind accesul la datele din vehicule.” – Tim Albertsen, director executiv al grupului Ayvens (fostul ALD Automotive I LeasePlan).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit