Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a propus Consiliului o prelungire punctuală specifică – până la 31 decembrie 2026 – a actualelor reguli de origine pentru vehiculele electrice și baterii în temeiul Acordului de comerț și cooperare (ACC) dintre UE și Regatul Unit. Această propunere nu afectează normele de origine mai largi ale ACC, care se vor aplica începând cu 2027, așa cum era prevăzut. De asemenea, Comisia pune deoparte o finanțare suplimentară de până la 3 miliarde de euro pentru a stimula industria de producție a bateriilor din UE.

Normele de origine pentru vehiculele electrice și baterii din cadrul TCA au fost concepute în 2020 pentru a stimula investițiile în capacitatea de producție de baterii din UE. Circumstanțe neprevăzute în 2020 – inclusiv agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, impactul Covid-19 asupra lanțurilor de aprovizionare și concurența sporită din partea noilor scheme internaționale de sprijinire a subvențiilor – au condus la o situație în care extinderea ecosistemului european de baterii a fost mai lentă decât se anticipase inițial.

În acest context și în lumina preocupărilor exprimate de industria europeană a automobilelor, a bateriilor și a industriei chimice, Comisia a adoptat astăzi propunerea sa de decizie a Consiliului. În același timp, Comisia își reafirmă angajamentul politic și sprijinul strategic pentru a promova în continuare producția de baterii în UE.

În acest scop, Comisia va oferi o finanțare de până la 3 miliarde de euro, timp de trei ani, celor mai sustenabili producători europeni de baterii. Acest lucru va crea efecte de propagare semnificative pentru întregul lanț valoric european al bateriilor, în special pentru segmentul său din amonte, precum și pentru a sprijini asamblarea de vehicule electrice în Europa.

Propunerea Comisiei are trei aspecte:

  1. Prelungirea o singură dată a normelor actuale până la 31 decembrie 2026.
  2. O clauză care face imposibilă din punct de vedere juridic prelungirea suplimentară a acestei perioade de către Consiliul de parteneriat UE-Regatul Unit, blocând astfel efectiv regulile de origine în vigoare începând cu 2027.
  3. Stimulente financiare specifice pentru a stimula industria europeană a bateriilor: în conformitate cu eforturile recente ale Comisiei de a consolida dimensiunea industrială a „Green Deal” european, Comisia va înființa un instrument dedicat lanțului valoric al bateriilor în cadrul Fondului de inovare. Acesta va promova un sprijin mai rapid și mai eficient din punct de vedere al costurilor pentru fabricarea celor mai durabile baterii în statele membre. De asemenea, Comisia va invita statele membre să participe financiar la cererea de propuneri, beneficiind astfel de serviciul de selecție a proiectelor la nivelul UE, evitând fragmentarea pieței bateriilor în UE și economisind costurile administrative.

Propunerea de astăzi va fi discutată acum în cadrul Consiliului. Decizia Consiliului va determina poziția UE în cadrul Consiliului de parteneriat, cel mai înalt organism decizional al Acordului de comerț și cooperare. Acordul comercial și de cooperare stabilește normele care reglementează comerțul dintre Uniunea Europeană și Regatul Unit. Aceste norme includ reguli de origine care specifică modul în care un produs poate fi considerat originar din UE sau din Regatul Unit. Numai produsele originare dintr-o parte la Acordul comercial și de cooperare UE-Regatul Unit pot beneficia de regimul preferențial stabilit prin acord.

sursa foto: Comisia Europeana

Pe 16 noiembrie, Comisia Europeană a decis să trimită Polonia în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru impunerea unor cerințe restrictive societăților implicate în comerțul transfrontalier cu gaze naturale în temeiul legislației naționale privind depozitarea gazelor naturale.

Legea poloneză privind stocurile impune importatorilor și comercianților de gaze naturale stocate în afara Poloniei prevede ca aceştia să se asigure că pot livra în orice moment stocul total obligatoriu de gaze naturale către rețeaua națională de transport sau de distribuție și să rezerve capacități ferme de transport în Polonia, în cazul în care ar putea fi necesare. Legislația națională nu permite comercializarea capacității rezervate pe piața secundară, chiar dacă aceasta nu este utilizată. Legea exclude, de asemenea, aplicarea principiului „use it or lose it”. Furnizorii de gaze care utilizează instalații de depozitare în Polonia nu sunt supuși acelorași cerințe.

Cerințele impuse importatorilor și comercianților care stochează gaze naturale în afara Poloniei nu par să fie conforme cu Regulamentul (UE) 2017/1938 privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale. Aceasta impune sarcini suplimentare pentru participanții de pe piață care depozitează gaze în afara Poloniei, riscă să denatureze concurența, împiedică funcționarea pieței interne și riscă să pună în pericol securitatea aprovizionării cu gaze naturale, întrucât legislația națională crește riscul de congestionare a punctelor de interconectare.

Decizia de astăzi este ultima etapă a unei proceduri de încălcare a dreptului comunitar inițiate de Comisie în 2018, pe baza propriei investigații și a mai multor plângeri din partea operatorilor de pe piață. În 2019, Comisia a emis un aviz motivat. În aprilie 2022, Polonia a publicat un proiect de act de modificare a legii sale privind stocurile pentru a modifica obligația existentă de stocare a gazelor. Cu toate acestea, până în prezent, actul de modificare nu a fost încă prezentat spre adoptare de către Parlamentul național, iar autoritățile poloneze nu au comunicat niciun calendar actualizat pentru adoptarea acestuia.

În ciuda schimburilor regulate, Polonia nu a remediat încă situația. Deoarece funcționarea pieței de depozitare a gazelor naturale în cadrul Uniunii și normele nediscriminatorii privind condițiile de acces la sistemele de transport al gazelor naturale sunt esențiale pentru a asigura securitatea aprovizionării și pentru a stabiliza prețurile la energie, Comisia a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene în legătură cu acest caz.

Regulamentul UE privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale stabilește cerințe care trebuie respectate de toate statele membre pentru a preveni eventualele întreruperi ale aprovizionării în UE și pentru a reacționa la acestea într-un spirit de solidaritate. Pentru a se asigura că statele membre pot beneficia de aprovizionarea de la vecini în cazul unei crize de aprovizionare cu gaze, regulamentul prevede măsuri special concepute pentru a garanta o aprovizionare continuă și pentru a atenua impactul unei situații de urgență. Deși sunt posibile obligații de securitate a aprovizionării care depășesc standardele definite în Regulamentul privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale, acestea sunt supuse respectării unor condiții stricte, cum ar fi proporționalitatea, nediscriminarea și faptul că nu denaturează în mod nejustificat concurența și nu împiedică funcționarea pieței interne.