Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă românească în valoare de 126 de milioane de euro pentru sprijinirea investițiilor în porturile afectate de fluxurile comerciale sporite în urma războiului Rusiei împotriva Ucrainei.
Măsura facilitează fluidizarea schimburilor comerciale dinspre și înspre Ucraina, în conformitate cu obiectivele planului de acțiune al UE “Solidarity Lanes”.
România a notificat Comisiei planurile sale de sprijinire a întreprinderilor care își desfășoară activitatea în anumite porturi românești pentru a investi în instalații suplimentare de manipulare sau de depozitare pentru procesarea mărfurilor deviate de la rutele comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a prăbușirii rutelor maritime directe de export ale Ucrainei. Schema, în valoare de 126 de milioane de euro (aproximativ 626 de milioane de lei), va fi derulată până la 31 decembrie 2024.
În cadrul acesteia, ajutorul constă în granturi de până la 10 milioane de euro pentru companiile de logistică din porturile de la frontiera estică a UE și alte zone strategice. Ajutorul nu poate depăși 10 milioane de euro per beneficiar, diferența de finanțare sau 65% din costurile eligibile ale proiectului.
Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale din și către Ucraina.
Comisia a evaluat măsura în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și a aprobat schema, considerând că ajutorul este necesar, proporțional și benefic pentru dezvoltarea activităților economice în condițiile date.
Uniunea Europeană a făcut un pas înainte pentru a avea un trafic rutier mai sigur în Europa în anii următori.
Acest lucru a avut loc odată cu adoptarea de către Consiliul European a pozițiilor sale comune cu privire la două propuneri ale Comisiei care fac parte din așa-numitele pachete legislative privind „siguranța rutieră” referitoare la permisele de conducere și la schimbul transfrontalier de informații privind infracțiunile rutiere legate de siguranța rutieră.
Propunerea Comisiei vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații a cetățenilor în cadrul UE. Propunerea introduce patru elemente noi principale în regimul actual: un sistem european pentru conducătorii auto începători care să permită conducerea însoțită după obținerea permisului la vârsta de 17 ani, condiții mai stricte pentru conducătorii auto începători în primii doi ani de conducere (sau mai mult, în funcție de normele statelor membre), un permis de conducere mobil ca parte a portofelului european de identitate digitală și utilizarea autoevaluărilor ca filtru pentru examinarea medicală a aptitudinii conducătorului auto.
Ideea generală a propunerii Comisiei a fost reținută în poziția comună a Consiliului, cu câteva modificări. Printre acestea s-a numărat menținerea voluntară a reducerii perioadelor de valabilitate a permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă și trasarea unei scheme mai clare de verificare a aptitudinii fizice și psihice pentru a conduce înainte de eliberarea și reînnoirea permiselor de conducere, pe baza diferitelor sisteme dezvoltate în statele membre.
Consiliul a solicitat Comisiei și Parlamentului să alinieze elementele tehnice pentru permisele de conducere mobile cu revizuirea regulamentului privind identitatea digitală (eIDAS) și să conecteze mai bine adoptarea actelor de punere în aplicare și obligația statelor membre privind punerea în aplicare. De asemenea, Consiliul a solicitat o perfecționare a cerințelor privind persoana însoțitoare în cadrul sistemului de conducere însoțită, care va fi obligatorie numai pentru permisul de conducere de categoria B. Un alt punct este reformularea condițiilor pentru perioada de probă, având în vedere competențele statelor membre și practicile consacrate.
Consiliul a luat notă, de asemenea, de Directiva privind schimbul transfrontalier de informații referitoare la infracțiunile rutiere legate de siguranța rutieră. Propunerea Comisiei urmărea să garanteze că șoferii nerezidenți respectă regulile de circulație atunci când conduc în alte state membre. Potrivit Comisiei, în 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost comise cu impunitate, fie pentru că autorul nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată. Consiliul a aprobat propunerea care necesită mai multe modificări. Printre acestea se numără clarificarea rolurilor și responsabilităților punctelor naționale de contact și ale autorităților competente.
Pe lângă infracțiunile de viteză și conducere sub influența băuturilor alcoolice, Comisia a propus extinderea domeniului de aplicare a infracțiunilor rutiere acoperite, astfel încât să includă și nepăstrarea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față, depășirea periculoasă, staționarea periculoasă, trecerea peste una sau mai multe linii albe continue, conducerea pe contrasens, nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență și utilizarea unui vehicul supraîncărcat. În prezent, Consiliul a solicitat adăugarea cazurilor de nerespectare a restricțiilor sau a regulilor de acces al vehiculelor la o trecere la nivel cu calea ferată, precum și a cazurilor de fugă de la locul accidentului.
De asemenea, Consiliul solicită clarificarea în continuare a diferitelor proceduri legate de accesarea datelor de înmatriculare a vehiculelor și a diferitelor opțiuni pentru autoritățile competente de a solicita asistență reciprocă, pentru a se asigura că persoana în cauză este identificată, că avizul de contravenție ajunge la locul potrivit și pentru a asigura o mai bună aplicare a amenzilor rutiere.
„Aceasta este o schimbare de paradigmă pentru regimul permiselor de conducere în Europa. Împreună cu consolidarea mecanismelor de asistență reciprocă între statele membre pentru a facilita identificarea persoanei în cauză și aplicarea amenzilor, noua legislație va îmbunătăți siguranța pe autostrăzile europene și va garanta zone rezidențiale mai sigure în întreaga UE”, a declarat Óscar Puente, ministrul spaniol al transporturilor și mobilității durabile și actualul președinte al configurației „Transporturi, telecomunicații și energie” a Consiliului. Procesul trece acum la următoarea etapă – discuțiile cu Parlamentul European („trilogii”) privind dosarele legislative propuse.
sursa foto: POLICE.LU
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit