Comisia a adoptat marți, 14 mai, un aviz motivat într-un caz intentat de Italia împotriva Austriei în temeiul articolului 259 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
În plângerea sa, Italia a susținut că Austria încalcă legislația UE prin impunerea anumitor măsuri de restricționare a traficului rutier pe axa Brenner. După ce a evaluat cu atenție observațiile scrise și orale ale ambelor state membre, Comisia consideră că anumite măsuri în vigoare în Austria impun restricții asupra transportului de mărfuri pe autostrăzile A12 și A13 și, prin urmare, restricționează libera circulație a mărfurilor, astfel cum se prevede la articolele 34 și 35 din TFUE:
Deși Comisia ține cont de anumite explicații furnizate de Austria în legătură cu considerațiile de mediu, aceasta consideră că măsurile austriece nu sunt coerente și, prin urmare, nu pot fi justificate pe deplin în ceea ce privește realizarea obiectivelor declarate (protecția mediului, siguranța rutieră, fluiditatea traficului sau securitatea aprovizionării). În plus, unele dintre aceste măsuri sunt mai susceptibile de a afecta întreprinderile străine decât pe cele austriece. În ceea ce privește plângerea Italiei împotriva Austriei privind o presupusă lipsă de cooperare loială, Comisia consideră că Italia nu a furnizat suficiente dovezi pentru a susține această afirmație. În urma adoptării avizului motivat al Comisiei, Italia poate decide să trimită cazul în fața Curții de Justiție a UE. Cu toate acestea, părțile au posibilitatea de a ajunge la o soluționare amiabilă a litigiului, iar Comisia rămâne pregătită să le sprijine în acest demers.
sursa foto: italy.representation.ec.europa.eu
Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda transportatorului aerian de stat român, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane de euro (473,69 milioane de lei), în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Acest ajutor va permite companiei să-și refacă viabilitatea pe termen lung, minimizând denaturarea concurenței în industrie.
La 28 mai 2021, România a prezentat Comisiei Europene un plan de restructurare pentru TAROM. Acest plan cuprinde măsuri menite să eficientizeze operațiunile companiei, să modernizeze flota și să reducă costurile. În iulie 2021, Comisia a inițiat o investigație detaliată pentru a evalua conformitatea măsurilor de restructurare cu normele UE privind ajutoarele de stat. Pe parcursul investigației, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate de decizia Comisiei.
Măsurile de restructurare notificate acum includ o ștergere a datoriilor în valoare de aproximativ 49,53 milioane de euro, care reprezintă ajutorul de salvare aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânda, și un capital de circa 45,77 milioane de euro.
Comisia a evaluat măsurile conform Liniilor Directoare privind salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate și a constatat că:
Pe baza acestor aspecte, Comisia a concluzionat că măsurile românești sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările C&R ale Comisiei, permit statelor membre să sprijine întreprinderile aflate în dificultate sub condiții stricte. Aceste condiții includ aplicarea unui plan de restructurare solid pentru revenirea la viabilitate pe termen lung, contribuția întreprinderii la costurile de restructurare, limitarea denaturării concurenței și contribuția la un obiectiv de interes comun. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă în registrul ajutoarelor de stat al Comisiei sub numărul de caz SA.59344 după soluționarea problemelor de confidențialitate, iar noile publicații vor fi disponibile în buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News.
„Ajutorul de restructurare aprobat astăzi României va contribui la menținerea conectivității regionale a cetățenilor și întreprinderilor din România. În urma investigației noastre detaliate, am ajuns la concluzia că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea companiei aeriene pe termen lung. Pentru a limita orice distorsiune posibilă a competiției cauzate de sprijinul public, TAROM își va reduce semnificativ numărul de rute și de aeronave.”,
a declarat Margrethe Vestager, Vicepreședintele Executiv cu politica în domeniul concurenței.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit