Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La scurt timp după adoptarea Pachetului Mobilitate din iulie 2020, Comisia Europeană a însărcinat CORTE (Confederation of Road Transport Enforcement), IRU și sindicatul ETF din transportul rutier să elaboreze un manual în care să explice cum se aplică noile reglementări. Astfel că la final de 2023 a fost finalizat și publicat proiectul TRACE2 (TRACE 2 guidance and training materials – European Commission (europa.eu)). Deocamdată materialele sunt disponibile în engleză, dar vor fi disponibile în curând traduceri în limbile țărilor UE.

În așteptarea hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene privind întoarcerea camioanelor în țara de origine, partea din manual privind Regulamentul 1071/2006 a fost amânată.

Manualul nu angajează Comisia Europeană, ci numai Curtea de Justiție a Uniunii Europene are competența de a interpreta cu autoritate dreptul UE.

TRACE2 oferă orientări cu privire la modul de aplicare și control al respectării normelor noi și modificate referitoare la perioadele de conducere și de repaus ale conducătorilor auto, detașarea lor, cabotajul și utilizarea corectă a tahografului și a altor instrumente instituite pentru a facilita punerea în aplicare și controalele.

Obiectivul principal al elaborării acestui material este de a asigura o înțelegere comună a normelor în vigoare și asigurarea consecventă și eficace a respectării lor în întreaga Comunitate, câtă vreme aplicarea corectă și respectarea lor sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor legislației, așa cum au fost ele declarate de instituțiile europene: îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru conducătorii auto, asigurarea unor condiții echitabile de concurență pentru operatori și creșterea siguranței rutiere.

În ceea ce privește cabotajul, detașarea, perioadele de conducere și de repaus și tahograful, noile norme sunt explicate în manualul pentru agenții de control, iar principiul de bază rămâne, așa cum subliniază asociația olandeză de transport și logistică TLN, acela că nu pot fi solicitate mai multe documente decât cele prevăzute de lege.

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, o schemă românească în valoare de 126 de milioane de euro pentru sprijinirea investițiilor în porturile afectate de fluxurile comerciale sporite în urma războiului Rusiei împotriva Ucrainei.

Măsura facilitează fluidizarea schimburilor comerciale dinspre și înspre Ucraina, în conformitate cu obiectivele planului de acțiune al UE “Solidarity Lanes”.

România a notificat Comisiei planurile sale de sprijinire a întreprinderilor care își desfășoară activitatea în anumite porturi românești pentru a investi în instalații suplimentare de manipulare sau de depozitare pentru procesarea mărfurilor deviate de la rutele comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a prăbușirii rutelor maritime directe de export ale Ucrainei. Schema, în valoare de 126 de milioane de euro (aproximativ 626 de milioane de lei), va fi derulată până la 31 decembrie 2024.

În cadrul acesteia, ajutorul constă în granturi de până la 10 milioane de euro pentru companiile de logistică din porturile de la frontiera estică a UE și alte zone strategice. Ajutorul nu poate depăși 10 milioane de euro per beneficiar, diferența de finanțare sau 65% din costurile eligibile ale proiectului.

Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale din și către Ucraina.

Comisia a evaluat măsura în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și a aprobat schema, considerând că ajutorul este necesar, proporțional și benefic pentru dezvoltarea activităților economice în condițiile date.