Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Europeană a făcut un pas înainte pentru a avea un trafic rutier mai sigur în Europa în anii următori.

Acest lucru a avut loc odată cu adoptarea de către Consiliul European a pozițiilor sale comune cu privire la două propuneri ale Comisiei care fac parte din așa-numitele pachete legislative privind „siguranța rutieră” referitoare la permisele de conducere și la schimbul transfrontalier de informații privind infracțiunile rutiere legate de siguranța rutieră.

Propunerea Comisiei vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații a cetățenilor în cadrul UE. Propunerea introduce patru elemente noi principale în regimul actual: un sistem european pentru conducătorii auto începători care să permită conducerea însoțită după obținerea permisului la vârsta de 17 ani, condiții mai stricte pentru conducătorii auto începători în primii doi ani de conducere (sau mai mult, în funcție de normele statelor membre), un permis de conducere mobil ca parte a portofelului european de identitate digitală și utilizarea autoevaluărilor ca filtru pentru examinarea medicală a aptitudinii conducătorului auto.

Ideea generală a propunerii Comisiei a fost reținută în poziția comună a Consiliului, cu câteva modificări. Printre acestea s-a numărat menținerea voluntară a reducerii perioadelor de valabilitate a permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă și trasarea unei scheme mai clare de verificare a aptitudinii fizice și psihice pentru a conduce înainte de eliberarea și reînnoirea permiselor de conducere, pe baza diferitelor sisteme dezvoltate în statele membre.

Consiliul a solicitat Comisiei și Parlamentului să alinieze elementele tehnice pentru permisele de conducere mobile cu revizuirea regulamentului privind identitatea digitală (eIDAS) și să conecteze mai bine adoptarea actelor de punere în aplicare și obligația statelor membre privind punerea în aplicare. De asemenea, Consiliul a solicitat o perfecționare a cerințelor privind persoana însoțitoare în cadrul sistemului de conducere însoțită, care va fi obligatorie numai pentru permisul de conducere de categoria B. Un alt punct este reformularea condițiilor pentru perioada de probă, având în vedere competențele statelor membre și practicile consacrate.

Consiliul a luat notă, de asemenea, de Directiva privind schimbul transfrontalier de informații referitoare la infracțiunile rutiere legate de siguranța rutieră. Propunerea Comisiei urmărea să garanteze că șoferii nerezidenți respectă regulile de circulație atunci când conduc în alte state membre. Potrivit Comisiei, în 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost comise cu impunitate, fie pentru că autorul nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată. Consiliul a aprobat propunerea care necesită mai multe modificări. Printre acestea se numără clarificarea rolurilor și responsabilităților punctelor naționale de contact și ale autorităților competente.

Pe lângă infracțiunile de viteză și conducere sub influența băuturilor alcoolice, Comisia a propus extinderea domeniului de aplicare a infracțiunilor rutiere acoperite, astfel încât să includă și nepăstrarea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față, depășirea periculoasă, staționarea periculoasă, trecerea peste una sau mai multe linii albe continue, conducerea pe contrasens, nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență și utilizarea unui vehicul supraîncărcat. În prezent, Consiliul a solicitat adăugarea cazurilor de nerespectare a restricțiilor sau a regulilor de acces al vehiculelor la o trecere la nivel cu calea ferată, precum și a cazurilor de fugă de la locul accidentului.

De asemenea, Consiliul solicită clarificarea în continuare a diferitelor proceduri legate de accesarea datelor de înmatriculare a vehiculelor și a diferitelor opțiuni pentru autoritățile competente de a solicita asistență reciprocă, pentru a se asigura că persoana în cauză este identificată, că avizul de contravenție ajunge la locul potrivit și pentru a asigura o mai bună aplicare a amenzilor rutiere.

„Aceasta este o schimbare de paradigmă pentru regimul permiselor de conducere în Europa. Împreună cu consolidarea mecanismelor de asistență reciprocă între statele membre pentru a facilita identificarea persoanei în cauză și aplicarea amenzilor, noua legislație va îmbunătăți siguranța pe autostrăzile europene și va garanta zone rezidențiale mai sigure în întreaga UE”, a declarat Óscar Puente, ministrul spaniol al transporturilor și mobilității durabile și actualul președinte al configurației „Transporturi, telecomunicații și energie” a Consiliului. Procesul trece acum la următoarea etapă – discuțiile cu Parlamentul European („trilogii”) privind dosarele legislative propuse.

sursa foto: POLICE.LU

Prin Regulamentul nr. 2031/2023 din 13 decembrie 2023, Comisia Europeană a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene noul Regulament „de minimis” care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care mărește plafonul pentru valoarea ajutorului care poate fi solicitat și pentru sectorul transportului rutier.

Acest regulament, pentru a face față inflației, a prevăzut o creștere a ajutorului de stat pentru toate sectoarele industriale până la 300.000 de euro pe o perioadă de trei ani, inclusiv pentru sectorul transporturilor rutiere, al cărui plafon era stabilit până acum la 100.000 de euro.

În cele din urmă, domeniul de aplicare al plafonului de ajutor a fost, de asemenea, extins pentru a include achiziționarea de vehicule, care erau excluse în conformitate cu vechile norme.