Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În ultimii ani, FENADISMER și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rata ridicată de infracțiuni și jafuri la care sunt supuși zilnic transportatorii spanioli în exercitarea activității lor, atât pe șosea, cât și atunci când sunt staționați, fie în instalațiile în care se încarcă și se descarcă vehiculul, fie în zonele în care se odihnesc zilnic pe traseu, foarte puține dintre acestea fiind recunoscute ca zone de odihnă sigure.

Comisia Europeană a aprobat în 2022 un nou standard pentru catalogarea zonelor de staționare sigure pentru camioane, care contemplă servicii minime și patru categorii, în funcție de nivelurile de siguranță, care pot fi consultate pe site-ul promovat de instituția http://www.eu-parking.eu, care enumeră deja toate parcările sigure pentru camioane, catalogate în UE cu noul standard european, dintre care abia o duzină sunt înregistrate în Spania, în principal în Catalonia și Țara Bascilor, ceea ce este total insuficient în conformitate cu recomandările stabilite de Uniunea Europeană, care indică necesitatea existenței unei astfel de infrastructuri sigure la fiecare 100 km din rețeaua rutieră principală.

În acest sens, potrivit unui studiu realizat de FENADISMER, s-a constatat că cel puțin 17% dintre transportatori au declarat că au fost jefuiți, 30% dintre ei în cel puțin două sau mai multe rânduri, iar în 21% din cazuri șoferul a fost agresat fizic, iar în 60% dintre cazuri a pierdut nu numai marfa, ci și vehiculul însuși. Furturile au loc în principal noaptea (72% dintre agresiuni), iar locurile unde sunt comise sunt, de preferință, zonele de odihnă (50%), urmate de centrele urbane (30%) și zonele industriale (18%).

În acest sens, un studiu recent realizat de Grupul de lucru pentru criminologia afacerilor din cadrul Asociației profesionale de criminologie a Comunității din Madrid a analizat datele criminologice din ultimii 4 ani privind furtul de bunuri în Spania. Astfel, din 2019 până în mai 2023, în Spania au fost înregistrate un total de 712 incidente doar în transportul de marfă pe distanțe lungi, a căror valoare a pierderilor economice s-a ridicat la peste 15 milioane de euro, mai exact 15.269.803 euro. În funcție de zona geografică, incidentele de siguranță au loc în principal în zonele din apropierea următoarelor drumuri: AP-7, AP-2, C-25 și N-II. Acest lucru înseamnă că majoritatea acestor incidente sunt concentrate în Catalonia, care reprezintă peste 50% din incidentele din întreaga Spanie, și pe drumurile care leagă Madridul de această comunitate autonomă, precum și de Andaluzia, aceste două comunități reprezentând 20% din toate incidentele care au loc în Spania.

Pe 7 decembrie 2023, Comisia Europeană și-a prezentat propunerea de revizuire a Regulamentului 1/2005 privind transportul animalelor vii, care presupune printre altele o împărțire mai clară a responsabilităților între fermier și transportator, pentru a se garanta că ambii sunt responsabili doar pentru controlul aspectelor care țin de activitatea lor.

Concret, fermierul, care cunoaște antecedentele animalelor, va fi responsabil pentru a se asigura că numai cele apte pentru transport sunt încărcate în camion, iar transportatorul poartă întreaga responsabilitate pentru încărcarea și descărcarea lor, pentru starea vehiculului, instruirea șoferului și calitatea condusului.

Asociațiile profesionale NLA, BGL și FNTR, din Țările nordice, Germania, respectiv Franța, solicită de câțiva ani implementarea și aplicarea armonizată în întreaga UE a unei astfel de măsuri, pentru a îmbunătăți bunăstarea animalelor. În plus, amendamentul privind împărțirea mai clară a responsabilităților este în conformitate și cu recomandarea Comisiei ANIT a Parlamentului European.

Deși se declară mulțumite de noua propunere, NLA, BGL și FNTR sunt preocupate de faptul că propunerea introduce noi obligații, care ar putea fi prea împovărătoare, mai ales când vine vorba de temperatura și spațiul pentru animale, și ar exercita presiuni asupra companiilor de transport. De aceea ele se angajează să analizeze îndeaproape noile măsuri pentru a vedea dacă există un echilibru între intenția de a îmbunătăți bunăstarea animalelor și cerințele legate de transport. În plus, autoritățile competente și reprezentanții diferitelor părți interesate vor trebui să verifice menținerea acestui echilibru.

Comisia nu prevede nicio interdicție generală privind transportul de animale vii către țări terțe. Responsabilitatea de a dovedi că transportul către țări terțe respectă toate dispozițiile regulamentului nu ar trebui să revină exclusiv organizatorului.

Textul propunerii va fi prezentat colegiuitorilor, iar calendarul se așteaptă să fie strâns pentru a finaliza o primă lectură înainte de reînnoirea Parlamentului European în primăvara lui 2024.

Sursă foto: Pezzaioli (https://www.pezzaioli.co.uk/)