Fiecare val de extindere europeană a asigurat occidentalilor mână de lucru calificată luată pe degeaba, fără nicio investiţie, până când evoluţia demografică a secătuit toate bazinele est-europene.
Mulţi dintre polonezii, cehii sau ungurii care s-au dus către vest acum 20-30 de ani ori au ieşit la pensie, ori s-au întors între timp acasă. Iar românii şi bulgarii sunt pe cale să facă acelaşi lucru, deşi, între timp, şi aceste ţări din estul Europei au rămas fără forţă de muncă. Înaintea unei crize de proporţii de şoferi la nivel european, transportatorii au luat iniţiativa şi încep să pregătească viitorii şoferi în ţări din Africa şi Asia, în fostul bloc sovietic, Nepal, India sau Pakistan. Orice sursă e binevenită câtă vreme există doritori. Însă de la disponibilitate la o muncă calificată eficientă este cale lungă, astfel că recrutarea şi formarea profesională înainte de a începe lucrul efectiv sunt obligatorii. Şi destul de costisitoare, astfel că şoferii extracomunitari nu sunt pentru orice transportator, ci doar pentru cei care au răbdare ca investiţiile lor să dea roade.
Lipsa forţei de muncă se resimte însă şi în depozite şi hale de producţie. Unele firme au fost determinate să investească în automatizarea completă sau doar a unei părţi a operaţiunilor. Alţii, însă, au preferat să optimizeze lucrul cu muncitori luaţi în leasing sau închiriaţi, cetăţeni români sau extracomunitari.
În depozite lucrul cu cetăţeni extra-comunitari a avut mai mult succes decât în transporturi, firme de recrutare precum International Work Finder (IWF) având permanent un număr important de lucrători disponibili, pentru a evita aşteptarea până când documentele sunt pregătite.
Conferinţa Tranzit de la Oradea dezbate avantajele şi dezavantajele apelării la extracomunitari şi cum trebuie abordat serviciul pentru a funcţiona conform aşteptărilor. Exemple de succes şi explicaţii privind etapele de recrutare de personal extracomunitar vor fi oferite de Melania Pop, reprezentanta IWF, şi de Monica Derecichei, fondator ReMArkable.
Alexandru Catană, director general Quehenberger România, şi Ilie Ilea, managerul Marvicon, îşi împărtăşesc experienţa de câţiva ani buni în lucrul cu cetăţeni extracomunitari în logistică şi în transport.
Iar soluţiile automatizate şi de AI vor fi şi ele analizate.
Te invităm alături de noi la Oradea, pe 11 aprilie. Sau ia-ţi timp şi pentru a explora subiectele de interes pentru industria logistică care se discută pe 10 aprilie:
Programul complet al conferinţelor de pe 10 si 11 aprilie poate fi consultat aici:
International Alexander face de mai mulți ani transport intermodal nu numai pentru a reduce emisiile de carbon, ci și pentru a-și optimiza fluxurile sau a evita perioadele de indisponibilitate a flotelor ca urmare a lipsei de șoferi.
Cu toate că deține o flotă de peste 300 de semiremorci Huckepack, compania folosește intens trenurile Helrom, pe care are posibilitatea să încarce atât semiremorci Huckepack, cât și semiremorci standard.
Din mai 2024 Internațional Alexander organizează săptămânal transporturi de mărfuri generale containerizate din Ghent către terminalul Rail Hub Transylvania din Glogovăț. Proiectul derulat împreună cu traderul de cereale Transylvania Invest a plecat de la observația că volumele de mărfuri pe internațional sunt de regulă dezechilibrate, mărfuri generale fiind disponibile mai ales la import. În schimb, Transylvania Invest căuta capacități de transport de cereale pentru export. Or, prin această colaborare 60-70% din exporturi sunt asigurate de Transylvania Invest, iar Internațional Alexander asigură tot importul și diferența de 30-40% din exporturi. Și, chiar dacă pentru început cei doi parteneri aduc în cea mai mare parte încărcătura necesară umplerii trenului, orice shipper sau transportator care dorește să trimită mărfuri pe ruta Vladimirescu-Ghent sau pe retur este binevenit.
Trenul pleacă în fiecare zi de duminică, la ora 17:00, și ajunge în terminalul din Ghent, Belgia, în fiecare joi, dimineața la 07:00. De aici cursa de retur pleacă în aceeași zi la 17:00. Ruta este parcursă în 56 de ore, operațiunile de descărcare/încărcare luând mai puțin de opt ore. Iar pentru 2025, cei doi parteneri vizează deschiderea unor noi rute.
Despre oportunităţile şi soluţiile pe care le oferă, mai nou, transportul intermodal pentru cărăuşii români vom discuta la Oradea, pe 10 aprilie, împreună cu Eugen Sucea, reprezentantul Helrom, cel mai nou şi mai inovativ organizator de transport intermodal din Europa, Istvan Wagner, managerul celui mai mare terminal intermodal din România, Railport Arad, Maarten Moller, responsabilul diviziei de transport intermodal a H.Essers, compania care a oferit primele soluţii de transport intermodal din România, şi Nicuşor Pisică, reprezentantul Grupului Renault, Dacia fiind şi unul dintre primii clienţi ai serviciilor de transport intermodal.
Cu această ocazie veți afla care sunt noutăţile în transportul intermodal şi cum se transformă acesta pentru a atrage volume mari de marfă şi a face serviciul cât mai eficient şi profitabil.
Programul întregului eveniment poate fi consultat pe pagina evenimentului:
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit