Pentru Routier European Transport 2024 a fost un an de consolidare și optimizare, în special pe segmentul de intermodal, un an în care volumele transportate au crescut susținut și fluxurile logistice au fost optimizate, așa cum declară Bogdan Vescan, Intermodal Manager în cadrul companiei clujene.
Strategia pentru 2024 a presupus stabilizarea și consolidarea activității de intermodal și eficientizarea rutelor, astfel că Routier a intrat mai profund în transportul intermodal și a preluat pe cont propriu operarea, relația Oradea-Venlo a devenit mult mai fluidă, iar problemele operaționale s-au redus considerabil, datorită acestui control integral asupra terminalului, prin gestionarea directă a întregului proces.
Mutarea în noul terminal din Oradea cu șapte luni mai devreme decât se anticipase a necesitat un efort deosebit, „dar agilitatea și capacitatea de adaptare rapidă ne-au permis să maximizăm beneficiile, ducând la creșterea capacității operaționale și la o flexibilitate îmbunătățită. De exemplu, am constatat o reducere a numărului de trenuri anulate cu aproximativ 85% față de 2023, succes care nu s-a datorat exclusiv mutării de la Curtici la Oradea, ci mai ales unei gestionări mult mai eficiente a întregului flux operațional.“
Această mutare a operațiunilor i-a oferit companiei un avantaj strategic important, în special datorită controlului direct asupra operabilității terminalului, ceea ce i-a permis să gestioneze mai eficient întoarcerea trenurilor, indiferent de întârzieri, și să optimizeze fluxurile logistice.
Numărul de trenuri operate a crescut în 2024 până la cinci/săptămână pe ruta Oradea-Venlo, infrastructura a fost adaptată la cerințele operaționale ale firmei și coordonarea cu partenerii feroviari a fost mai bună. Au existat totuși și provocări, printre care lipsa resurselor umane specializate în terminal, drept pentru care Routier a trebuit să investească mult în instruire, pentru a asigura un nivel optim de competență operațională.
Volumele de transport intermodal nu au scăzut per total în ultimul timp, dar trenurile publice între terminale au fost afectate la nivel european. Compania însă a continuat să crească deoarece a investit în resurse proprii, în optimizarea fluxului și în servicii mai fiabile pentru clienți.
Routier a închiriat recent 40 de vagoane noi, ceea ce i-a permis să lanseze pe 1 ianuarie al șaselea roundtrip săptămânal, iar ulterior își propune să ajungă la șapte, cu 22-23 de vagoane în fiecare tren, după ce va închiria alte 25 de vagoane noi. „Un obiectiv important pe care l-am atins deja este optimizarea disponibilității vagoanelor, reușind să ajungem la o încărcare de 99% datorită certificării noastre ECM pentru reparații vagoane, care ne-a permis să maximizăm eficiența și să reducem la minimum timpul de indisponibilitate.“
Routier își propune și să-și extindă serviciile oferite în terminal și să optimizeze operațiunile și infrastructura.
În plus, 2025 va fi dedicat consolidării și optimizării operațiunilor intermodale, după ce a luat decizia strategică de a renunța la terminalul din Stuttgart și de a prelua integral administrarea și operarea terminalului din Venlo. „Astfel, ne vom concentra toate resursele și investițiile în propriile terminale, din Oradea și Venlo.“
La Venlo se vor face investiții de aproximativ un milion de euro pentru achiziția a două noi utilaje, reorganizarea infrastructurii și optimizarea depozitului feroviar, care va permite descărcarea simultană a 10 vagoane în interior. În plus, se va investi în resurse umane și digitalizare.
Despre oportunităţile şi soluţiile pe care le oferă, mai nou, transportul intermodal pentru cărăuşii români vom discuta la Oradea, pe 10 aprilie, împreună cu Eugen Sucea, reprezentantul Helrom, cel mai nou şi mai inovativ organizator de transport intermodal din Europa, Istvan Wagner, managerul celui mai mare terminal intermodal din România, Railport Arad, Maarten Moller, responsabilul diviziei de transport intermodal a H.Essers, compania care a oferit primele soluţii de transport intermodal din România, şi Nicuşor Pisică, reprezentantul Grupului Renault, Dacia fiind şi unul dintre primii clienţi ai serviciilor de transport intermodal.
Cu această ocazie veți afla care sunt noutăţile în transportul intermodal şi cum se transformă acesta pentru a atrage volume mari de marfă şi a face serviciul cât mai eficient şi profitabil.
Programul întregului eveniment poate fi consultat pe pagina evenimentului:
Afluent Arad South Terminal și-a extins în 2024 portofoliul de servicii și parteneri, activitățile de bază au crescut, iar terminalul a operat în medie 6-8 trenuri/săptămână, gestionând atât containere maritime, cât și produse agricole și mărfuri generale. Astfel că firma și-a dublat cifra de afaceri față de 2023 și și-a consolidat poziția pe piața logistică din România și nu numai, așa cum subliniază Nicoleta Oală, Commercial Manager în cadrul Afluent.
Terminalul a fost bine primit de exportatori datorită proximității față de zonele industriale din Arad și Timișoara. Compania a atras clienți din industrii diverse – producție, energie regenerabilă, agricultură – și manipulează containere maritime și organizează logistica pentru produse agricole, adaptându-se cerințelor pieței.
În plus, în 2024 Afluent a avut oportunitatea de a participa la un proiect pilot alături de TTS, care a transportat containere încărcate cu cereale pe barjă, de la Viena până în portul Lom (Bulgaria), de unde Afluent a preluat transportul rutier până la clientul final, utilizând pentru descărcare șasiuri basculabile din propria flotă.
În ceea ce privește investițiile din 2024, a fost implementat un sistem digital dedicat gestionării fluxurilor logistice, care permite coordonarea eficientă a operațiunilor, optimizarea proceselor și reducerea erorilor, și au fost achiziționate echipamente pentru transbordarea mărfurilor (chiar și paletizate și big bags). Aceste investiții au fost finalizate și au avut un impact pozitiv asupra eficienței operaționale și a capacității de manipulare a terminalului.
În 2021, compania a început un parteneriat cu METRANS care a constat din trei conexiuni feroviare săptămânale între terminalul din Arad și hub-ul din Budapesta Csepel, care să faciliteze transportul containerelor maritime între România și porturi importante precum Koper, Bremerhaven, Rotterdam și Hamburg, oferind legături eficiente către întreaga rețea METRANS.
Iar în ianuarie 2025 Afluent a început un proiect cu compania de tracțiune feroviară EMA Rail, prin care sprijină dezvoltarea rețelelor feroviare și transformarea transportului de mărfuri, pentru a reduce traficul rutier și a permite un viitor sustenabil. „Prin intermediul EMA Rail, aducem valoare adăugată terminalului Afluent Arad South Terminal, optimizând operațiunile de tracțiune feroviară și reducând costurile. Parteneriatul solid dintre METRANS și Afluent reprezintă temelia succesului acestei noi inițiative, iar colaborarea noastră sprijină creșterea și succesul tuturor celor implicați în proiect.“
Planurile Afluent pentru 2025 includ optimizarea rutelor existente prin creșterea frecvenței trenurilor și dezvoltarea de noi conexiuni directe cu terminale intermodale din Turcia, Polonia, Italia, Belgia și Olanda, atât pentru transporturile de containere, cât și pentru semiremorci. Aceste inițiative vor reduce timpul de tranzit și vor îmbunătăți eficiența logistică între Europa de Est și Europa Occidentală.
Despre oportunităţile şi soluţiile pe care le oferă, mai nou, transportul intermodal pentru cărăuşii români vom discuta la Oradea, pe 10 aprilie, împreună cu Eugen Sucea, reprezentantul Helrom, cel mai nou şi mai inovativ organizator de transport intermodal din Europa, Istvan Wagner, managerul celui mai mare terminal intermodal din România, Railport Arad, Maarten Moller, responsabilul diviziei de transport intermodal a H.Essers, compania care a oferit primele soluţii de transport intermodal din România, şi Nicuşor Pisică, reprezentantul Grupului Renault, Dacia fiind şi unul dintre primii clienţi ai serviciilor de transport intermodal.
Cu această ocazie veți afla care sunt noutăţile în transportul intermodal şi cum se transformă acesta pentru a atrage volume mari de marfă şi a face serviciul cât mai eficient şi profitabil.
Programul întregului eveniment poate fi consultat pe pagina evenimentului:
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit