Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționala sa analiză a condițiilor economice și a costurilor de transport rutier, de unde rezultă că acestea din urmă, cu excepția motorinei, au crescut cu 5,7% față de perioada similară a anului trecut în cazul transportului rutier de mărfuri pe distanțe lungi realizate în camioane diesel și cu 5,5% pentru camioanele pe CNG/LNG.

Analiza se bazează pe datele economice, statisticile și previziunile disponibile pe 8 septembrie 2023 din partea Băncii Centrale Europene, Băncii Franței, BNP Paribas, Crédit Agricole, FMI, institutul francez de statistică INSEE, OCDE, OVI și SDES.

În ultimul an evoluția indicelui motorinei nu a fost liniară, ci a existat o creștere de 13,7% în perioada august-octombrie 2022, când a atins cel mai înalt nivel de când urmărește CNR acest indicator, apoi a scăzut până în mai 2023 cu 31,3% și de atunci până în august a crescut iar cu 2,6%. Iar indicele CNG a atins un nivel record în septembrie 2022, apoi a scăzut constant până în iulie 2023, dar încă este mare față de 2020 sau 2021.

Costurile de întreținere/reparații+anvelope+AdBlue pentru un camion diesel au crescut cu 4,2% față de august 2022, astfel: cele de întreținere și reparații cu 4,2%, anvelopele cu 2,2%, în timp ce AdBlue s-a ieftinit cu 4,2%, după ce a atins valori record în 2022. Iar pentru un camion pe CNG au crescut cu 6,1% față de august 2022 (desigur, aici nu există AdBlue). Taxele de drum au fost cu 4,8% mai mari decât în august 2022, costurile cu șoferii (salarii și taxe) cu 7,1% în cazul transportului pe distanțe lungi și cu 7% în cazul celui regional, costurile de deplasare cu 6%, cele de deținere a materialului rulant, inclusiv asigurările, cu 4,2% pentru ansamblurile articulate care fac transport pe distanțe lungi și regional și cu 3,8% pentru șasiuri, iar costurile administrative cu 6,1% în cazul ansamblurilor articulate care fac transport pe distanțe lungi și cu 7,1% pentru cele care fac transport regional și pentru șasiuri, deoarece costurile cu personalul TESA au crescut cu 7%, cele cu locația cu 6,5% și cele pentru servicii cu 3,4%.

Gebrüder Weiss România preconizează că piața de transport și logistică va fi afectată în acest an de incertitudinile economice și sociale, iar ritmul de creștere va fi mai lent, față de anul 2021. Cu toate acestea, compania și-a menținut estimările privind prima jumătate a acestui an, care a avut un context favorabil pentru dezvoltarea de noi linii de business, cât și pentru accesarea de oportunități suplimentare.

Viorel Leca, directorul general al Gebrüder Weiss România, consideră că cele mai mari provocări ale anului trecut au fost lipsa forței de muncă calificate, creșterea continuă a costurilor, precum și situația pandemică. În contextul conflictului din Ucraina, se adaugă acestui an și incertitudinea economică rezultată de creșterea galopantă, atât a inflației, cât și a costurilor la energie și combustibil. O creștere a cererii pe serviciile de transport multi și intermodal s-a putut observa, încă de la ridicarea restricțiilor.

Raportul global TI Global Freight Forwarding 2022* (Transportul global de marfă 2022) confirmă o creștere impresionantă a pieței globale de transport şi logistică cu 11,2%, datorită creșterii înregistrate de comerțul online, evidentă prin aglomerația portuară și ratele ridicate de transport. Cu toate acestea, raportul arată că va înregistra un avans de 5,7% la nivel global pentru anul viitor.

Potrivit datelor indicate de INSSE**, transportul rutier de mărfuri a marcat un avans de aproximativ 15,1% pentru volumul mărfurilor transportate în anul 2021, comparativ cu anul anterior la nivel național. În timp ce transportul maritim a scăzut cu 11,1%, transportul feroviar şi transportul aerian au crescut cu 15,6%, și respectiv cu 1,9% în volumul mărfurilor, față de anul precedent.

În transportul rutier internaţional de mărfuri, 93,2% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene şi 95,5% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie State Membre ale Uniunii Europene. Mărfurile provenite din Germania (21,1%), Ungaria (15,9%) şi Italia (11,3%) au avut cele mai mari cantităţi, iar în privinţa încărcărilor destinaţiile au fost către Germania (18,5%), Italia (16,3%) şi Ungaria (14,9%), conform datelor centralizate de INSSE.

„Datele INSSE confirmă, o dată în plus, creșterea segmentului feroviar în contextul în care tot mai multe industrii își redesenează sursele de aprovizionare și apelează la transportul intermodal. Dezvoltarea infrastructurii feroviare ar putea crește interesul pentru acest tip de serviciu, iar România ar deveni un important hub pe vechiul Drum al Mătăsii, facilitând comerțul dintre Europa și Asia. În plus, transportul feroviar reprezintă un mijloc de transport sustenabil, un deziderat în noul context de business”,

a declarat Viorel Leca.