Omnicredit, fintech-ul care oferă soluții de factoring și scontare online, lansează în România, un produs de finanțare a creditului furnizor pentru micile întreprinderi din orice domeniu de activitate care doresc să preia noi comenzi și livrări.
Fintech-ul oferă soluții online de factoring și de scontare a facturilor și marchează o premieră pentru România prin prefinanțarea contractelor într-un proces complet digital. De asemenea, reintroduce în portofoliu unul dintre produsele sale cunoscute, Microcredit Clasic, care permite clienților să acceseze credite de până la 100.000 de lei fără garanții imobiliare. Omnicredit estimează pentru acest an un volum de finanțare de peste 10 milioane de euro pentru cele două produse.
Creditul pentru plata către furnizori este destinat antreprenorilor români care au nevoie de finanțare pentru dezvoltarea afacerilor existente. Ca urmare a problemelor de cash flow și a lipsei de lichidități, aceștia nu pot demara sau onora noi contracte sau comenzi. Soluția vine în ajutorul lor prin prefinanțarea contractelor pentru noi comenzi sau livrări. Procesul de finanțare online durează până la 48 de ore din momentul în care documentele solicitate sunt încărcate pe platformă și pot varia în funcție de suma solicitată, minimum dovada noii comenzi sau a contractului care va fi onorat prin prefinanțare.
„Se resimte o mare nevoie de capital ca urmare a crizei și a proiectelor noi de investiții estimate a fi implementate în 2023, în special in sectorul de construcții și producție. De asemenea, turbulențele recente resimțite la nivelul sistemul bancar din SUA și Europa mă aștept să genereze o reticență a băncilor locale în ceea ce privește finanțarea. Se va crea o agitație care, pe termen mediu, va duce la micșorarea apetitului de risc pe zona bancară. Acești mici antreprenori nu au lichidități pentru a-și plăti furnizorii pe loc, așa cum se întâmplă în multe cazuri, iar noi suntem o soluție viabilă și rapidă pentru ei. Spre deosebire de alte produse de creditare din România, produsul Omnicredit se realizează 100% digital, de la înrolare, până la acțiunile ce urmăresc procesul de analiză și acordare a finanțării.”,
a declarat Elisa Rusu, CEO Omnicredit într-un comunicat.
Omnicredit a realizat o serie de sondaje pe baza de date internă, formată din aproximativ 12.000 de clienți aflați în diferite stagii, pentru a afla care sunt nevoile de finanțare ale micilor antreprenori în perioada actuală și în contextul dat de piață. Studiul a arătat că 40% dintre respondenți au avut nevoie de prefinanțarea contractelor sau a noilor comenzi, iar 50% au specificat nevoia de un microcredit clasic.
„Ne menținem misiunea de a sprijini segmentul de microîntreprinderi, ca parteneri de creștere reciprocă. Facem acest lucru prin interacțiunea constantă cu clienții noștri, interesul pentru nevoile lor și diversificarea ofertei noastre de produse. Lansăm creditul furnizor, dar și microcreditul de până la 100.000 lei fără garanții, ca răspuns la aceste nevoi, iar pentru acest an ne propunem să acordăm un volum de finanțare de minim 10 de milioane euro prin cele două noi produse.”,
a adăugat Elisa Rusu.
Compania deține un capital de finanțare de circa 6 milioane de euro din surse de capitaluri proprii și împrumuturi de la asociați, o linie de finanțare de la un fond de investiții specializat pe debit. Anul trecut, în premieră pentru o platformă digitală de finanțare din România, compania a primit o linie de creditare de la o bancă românească.
„Acest capital de finanțare ne ajută să ne extindem afacerea și să deservim și mai multe microîntreprinderi. În plus, suntem în proces de omologare în cadrul Codului European de Bună Conduită Pentru Furnizarea de Microcredite, astfel că punem accent pe impactul social al beneficiarilor finanțărilor noastre.”,
a completat Elisa Rusu.
Potrivit Moody’s, la sfarsitul lunii trecute, banca centrala a Ungariei, Magyar Nemzeti Bank (MNB), a publicat detalii despre imprumuturile personale certificate pentru consumatori, un nou produs introdus de bancile locale din ianuarie 2021. Imprumuturile personale sunt complementare creditului ipotecar si asigurarilor de locuinta, produse impuse bancilor de catre MNB pentru a fi oferite din 2017, pentru imbunatatirea constientizarii financiare a oamenilor, increderea in sistemul bancar si cresterea penetrarii financiare. Banca centrala intentioneaza sa creasca concurenta in sectorul bancar cu astfel de produse si sa reduca costurile pentru consumatori, ceea ce va slabi marjele bancilor maghiare.
Desi marjele de dobanda nete ale bancilor maghiare au scazut din 2016 incoace, banca centrala considera concurenta internationala slaba. OTP Bank (Baa1 stabil, ba1) domina sistemul, cu o cota de piata de aproximativ 32% din economiile gospodariilor in februarie 2020, o cota de piata de 32% din creditele ipotecare maghiare si o cota de 39% din imprumuturile in numerar recente, din 2019. Pe langa prezenta fizica puternica, aplicatia mobila este utilizata pe scara larga pentru achizitii, ceea ce face din OTP un lider digital pe plan intern.
Volumul noilor imprumuturi pentru consum a crescut cu 20% in 2019. MKB Bank (Ba3 stabil, b2) si Erste Bank (Baa1 stabil, ba2) au crescut in mod agresiv imprumuturile pentru consumatori, desi au inca o piata semnificativ mai redusa decat OTP.
Potrivit MNB, produsele certificate scad costurile debitorilor. De exemplu, o ipoteca medie certificata, in valoare de 10 milioane de forinti, cu o scadenta de 20 de ani si o dobanda fixa de cinci ani, are o rata procentuala anuala (RPA) de 3,89%, comparativ cu 4,46% pentru produsul echivalent necertificat.
Imprumuturile certificate trebuie sa satisfaca anumite cerinte referitoare la termenul imprumutului, rata dobanzii maxime, transparenta si consecventa in stabilirea preturilor, astfel incat consumatorii sa stie costurile exacte ale imprumutului si sa nu aiba taxe ascunse.
Pentru ca imprumuturile personale ale bancilor participante sa se califice drept imprumuturi certificate, trebuie sa aiba un termen de pana la sapte ani, sa perceapa o marja peste rata de referinta a bancii de pana la 10% pentru imprumuturi peste 500.000 HUF si de pana la 15% pentru imprumuturi de maximum 500.000 HUF, iar taxele sa fie definite in mod clar si constant. Taxa de plata anticipata maxima este limitata la 0,5% din valoarea achitata si zero daca imprumutul scade in urmatoarele 12 luni.
Desi in prezent guvernul restrictioneaza RPA pentru creditele de consum la 5,6%, plafonul va expira la 1 ianuarie 2021. Banca centrala va solicita, de asemenea, ca imprumuturile personale sa fie oferite si gestionate in intregime prin mijloace digitale pana la 1 aprilie 2021, pentru imprumuturi existente, si pana la 1 iulie 2021 pentru clientii noi. Consumatorii vor putea gasi cele mai competitive imprumuturi pe site-ul bancii centrale, cu siguranta ca toate costurile sunt prezentate in mod clar. Banca centrala se asteapta ca aceste informatii sa creasca increderea in sistemul bancar si sa creasca rata relativ scazuta de penetrare bancara in Ungaria. Creditul de consum din Ungaria, care reprezinta 7,3% din PIB in ultimul trimestru al lui 2019, este al doilea cel mai mic din intreaga Europa Centrala si de Est, dupa cel al Romaniei.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2023
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit