Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În septembrie Franța a intrat într-o perioadă de declin caracterizată de criza energetică și de anunțul că trebuie redusă încălzirea cu câteva grade în birouri, acasă și chiar la piscină, apoi de cozile de la benzinării (în primul rând de la Total) și de consumul gospodăriilor care a continuat să scadă, de data aceasta cu 3,5%, în toate lanțurile de retail (hipermarketuri, magazine de proximitate și comerț electronic), potrivit celui mai recent studiu al cercetătorului de piață IRI.

În aceste condiții, tarifele de transport rutier de mărfuri au înregistrat în septembrie o a doua scădere consecutivă, așa cum arată indicele Upply Freight. Declinul este totuși limitat la 0,2% față de august, ceea ce în opinia specialiștilor Upply ridică semne de întrebare, deoarece estimarea era că prețurile de transport ar fi urmat să scadă cu 0,8% față de august și cu 10,2% față de iunie. Deci ele nu par să aibă legătură motorina pentru că, dacă ar fi urmat scăderea prețului acesteia, ar fi fost cu 3,6% mai mici.

Concluzia este că există o rezistență destul de puternică împotriva declinului care are loc. Indiferent de echilibrul cerere-ofertă, este evident că, într-un sector cu marje de profit foarte scăzute, transportatorii nu au de ales decât să transfere în tarife creșterea diferitelor costuri, concluzionează analiza Upply.

CLEAR International tocmai a publicat prognoza pentru octombrie 2022 pentru piața semiremorcilor din Europa de Est.

După o cerere slabă de remorci în 2020, cauzată de Covid 19, în 2021 s-a înregistrat o creștere de 42% a înmatriculărilor de remorci în regiunea est-europeană, ajutată de o creștere uriașă în special în Polonia și Turcia. În termeni procentuali, creșterea în 2021 a variat de la 6% în Rusia la 112% în Lituania și, prin urmare, a fost pozitivă în fiecare țară.

Privind în perspectivă, în 2022 se va înregistra o scădere de 14% a cererii de remorci în regiune, iar în 2023 o scădere suplimentară de 10% din cauza războiului continuu din Ucraina, a crizei energetice, a inflației și, bineînțeles, a lipsei de încredere a mediului de afaceri, care va întârzia investițiile în echipamente de transport.

Vânzările de remorci din 2018 au fost a treia cea mai mare cifră înregistrată vreodată, fiind depășite doar de cele din 2007 și 2008. Prognoza actuală este că înmatriculările de remorci noi nu vor egala nivelul din 2007 decât după 2026, dar vor depăși nivelul din 2018 în 2024.

Cu toate acestea, perspectivele pe termen scurt sunt cu totul altele decât pozitive. Deși nivelul cererii de remorci va depăși cu o oarecare marjă previziunile din martie pentru 2022, datorită revigorării pieței în Turcia, prognoza pentru perioada 2023-2026 a fost retrogradată în fiecare an, în special din cauza Rusiei.

Rusia, cea mai mare piață de semiremorci din Europa de Est până în 2010, a suferit o scădere de 50% a cererii între 2011 și 2015, dar a avut o revenire uimitoare în 2017-2018 și a fost din nou cea mai mare piață în 2019-2020. Cererea din Turcia a atins un nou minim în 2019, dar redresarea este deja bine stabilită, deși va rămâne pe locul al doilea, după Polonia, până la sfârșitul perioadei de prognoză.

În timp ce cererea de transport rutier (măsurată în tone-km) în Europa de Vest nu și-a revenit încă la nivelurile tipice de dinaintea recesiunii din 2009, în Europa de Est, atât cererea de transport rutier intern, cât și cea internațională a continuat să crească în fiecare an. În fiecare an, adică până în 2018, când creșterea a stagnat. Încetinirile din Bulgaria, Cehia, Estonia, Polonia și Ungaria au fost suficiente pentru a opri creșterea care fusese continuă din 2000. În 2019 a existat o creștere de aproximativ 5,6% a cererii, dar aceasta s-a datorat în principal activității internaționale din Polonia și Lituania. A existat o creștere suplimentară de 3,2% și 7,7% în 2020 și, respectiv, 2021.

Gary Beecroft, director general al CLEAR International, a comentat: „Intervenția rusă în Ucraina va face ca piața sa de semiremorci să revină la nivelurile înregistrate ultima dată după ocuparea Crimeei în 2014. Sancțiunile impuse Rusiei (din nou) au un efect real. În schimb, Polonia, Turcia și Lituania vor avea piețe puternice în perioada de prognoză post-covid.”

Raportul prezintă când, unde și cât de repede se va dezvolta piața remorcilor până în 2026.