Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit datelor eBook eCommerce Growth Strategies, cel mai mare raport de date și strategii de creștere pentru magazinele online din România, realizat de Limitless Agency, una dintre agențiile de marketing digital de pe piață, românii au făcut cumpărături online în valoare totală de aproape 7 miliarde de euro, în anul 2022, din care peste 50% au fost cheltuieli pe articole vestimentare și electronice.

Piața de eCommerce din România are aproximativ 100 de magazine online care generează peste 1.000 de comenzi pe zi. Conform datelor Limitless Agency, aceste magazine au avut în 2022 comenzi în valoare totală de 6,7 miliarde de euro, din care 55% au reprezentat valoarea comenzilor pentru haine, încălțăminte și electronice.

Cele mai populare categorii de produse au fost fashion, cu un total de 2,63 miliarde de euro cheltuiți (46%), urmate de electronice cu 1,1 miliarde de euro (19%), îngrijire personală și a casei cu 885 milioane de euro (15%). De asemenea, jucăriile, hobby-ul și bricolajul au generat 590 milioane de euro (10%) din cheltuieli. Alte categorii, cum ar fi mâncarea, mobilierul, muzica/filmele/jocurile și băuturile, au înregistrat procente mai mici de cheltuieli.

„Potențialul pieței de ecommerce din România este foarte mare. Deși tot mai mulți români cumpără online, statistic doar 45% dintre cei cu acces la Internet, care în România înseamnă 90% din populație, plasează o comandă online. Momentan, nici jumătate din întreaga populație nu face achiziții online, ceea ce ne plasează foarte departe de avansul înregistrat de țările nordice, unde 95% din populație comandă online. Dar piața este de așteptat să crească spectaculos și în România, urmând ca în 2025 peste 54% dintre români să comande online, numărul de magazine online să crească de până la trei ori în următorii ani, iar valoarea pieței să ajungă la 10 miliarde de euro.”,

a explicat Daniel Ene, CMO&Partner Limitless Agency, furnizor principal de servicii de marketing digital pe piața de ecommerce.

În România, aproape unu din cinci persoane comandă online constant, iar 50% fac comenzi online de cel puțin două ori în trei luni. Doar 12% dintre români comandă online de până la șase ori pe lună. Piața de eCommerce a generat un venit mediu per utilizator de aproximativ 467 de euro în 2022 și se estimează că va ajunge la peste 870 de euro până în 2027. Mulți români comandă și din afara țării, în special din China, de pe Aliexpress, magazinul online din grupul din care face parte Alibaba.

Studiul arată că 72% dintre români economisesc pentru a cumpăra un produs, iar 28% sacrifică alte cheltuieli pentru a-l achiziționa mai repede. Există preferințe diferite în privința cumpărăturilor, astfel 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand cunoscut, 51% aleg produse de brand propriu mai ieftine, 57% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse eco-friendly, iar 43% preferă variantele non eco-friendly mai ieftine.

În Europa, numărul cumpărătorilor online a crescut de la 55% în 2012 la 75% în 2022, reprezentând o creștere de 20%. România se numără printre țările cu cele mai mari creșteri în acest domeniu (+41), alături de Estonia (+47%) și Cehia (+41%).

Comerțul electronic în Uniunea Europene a fost stimulat de cererea grupului de vârstă între 25-34 de ani, cu 87% dintre persoanele din această categorie cumpărând bunuri online în 2022.

În ceea ce privește Europa, comerțul electronic este influențat de nivelul de educație, cu peste 80% dintre consumatori având studii superioare și fiind angajați sau antreprenori. De asemenea, sunt menționate preferințele de cumpărare ale utilizatorilor, cu 42% dintre ei cumpărând haine și accesorii, 19% comandând mâncare de la restaurante sau fast-food și 17% achiziționând produse cosmetice, de înfrumusețare și wellness online.

Pentru a susține piața de eCommerce din România, a fost realizat un raport complex numit eBook eCommerce Growth Strategies, care oferă peste 90 de strategii testate și recomandări pentru creșterea vânzărilor online din partea a 24 experți în eCommerce, promovare online și comunicare de brand, tehnologii pentru eCommerce, design, livrare și legislație în domeniu. Raportul este destinat antreprenorilor care doresc să își extindă magazinul online, celor care investesc în marketing online și specialiștilor în marketing care gestionează magazine online.

VTEX, platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț la nivel global, a anunțat lansarea a cinci noi produse la VTEX DAY 2023, desfășurat în București pe 15 iunie.

Noile soluții sunt dedicate companiilor care doresc să creeze arhitecturi pentru afaceri online și experiențe care să le eficientizeze operațiunile în dezvoltarea de noi canale de vânzare.

În această nouă eră a retailului și comerțului digital, eficiența devine o prioritate principală, dat fiind faptul că industria a crescut rapid în ultimii ani (în special în 2020 și 2021). Potrivit estimărilor, 37% dintre comercianți nu reușesc să-și atingă obiectivele de profitabilitate.

Situația se datorează acelor provocări semnificative care includ inflația, o creștere cu 22% în privința stocurilor față de perioada de la sfârșitul pandemiei, schimbarea comportamentului consumatorilor (spre exemplu, 83% dintre cumpărătorii B2B optează să facă cumpărături prin canale digitale), precum și costurile mai mari a cumpărăturilor, printre altele.

„Ne aflăm într-un punct de cotitură. Liderii comerțului digital trebuie să-și reevalueze investițiile în digitalizare pentru a se concentra pe ceea ce aduce cu adevărat rezultatele așteptate: achiziția și fidelizarea clienților, optimizarea stocurilor și reducerea costurilor de mentenanță a tehnologiei. Suntem foarte mândri să oferim o platformă avansată și completă, care îmbunătățește semnificativ eficiența vânzărilor, permițând comercianților să depășească valorile medii de creștere ale pieței și să obțină rezultate remarcabile.”, a remarcat Santiago Naranjo, Chief Revenue Officer (CRO) în cadrul VTEX.

În acest context, VTEX a lansat cinci soluții tehnologice care deschid noi oportunități de creștere ale clienților și partenerilor dintr-un ecosistem robust, totodată care le va permite companiilor să se adapteze rapid la schimbările din industrie și să își consolideze prezența în online.

Noile lansări din acest an pentru optimizarea investițiilor inteligente în comerțul digital și găsirea unor oportunități de creștere

Aplicația VTEX Sales este noul produs omnichannel menit să accelereze legătura dintre vânzările digitale și magazinele fizice. Prin noul instrument clienții pot să-și valorifice întregul potențial al operațiunilor de comerț fizic și online, având acces la inventarul din toate magazinele fizice, la centrele de distribuție, la vânzătorii și furnizorii parteneri, la datele de achiziție anterioare ale clienților (atât din comerțul digital, cât și din magazinele fizice), informații despre achiziții nefinalizate, dar și vizibilitate asupra comportamentului clienților. De asemenea, utilizatorii vor oferi o asistență mai bună clienților și vor putea înregistra mai multe vânzări care să le majoreze coșul mediu de cumpărături, oferind agentului de vânzări un avantaj în orice negociere cu clientul.

Unul dintre cei mai mari diferențiatori ai aplicației VTEX Sales este capacitatea de a accesa inventarul de pe orice canal și de a evita pierderea vânzărilor prin folosirea unei strategii de tip endless aisle (la cerere), ce permite cumpărătorilor din magazin să rezerve pe loc din stocul online. De la inventarul de ecommerce până la stocurile întregii rețele de magazine fizice și chiar inventarul vânzătorilor terți și furnizorilor parteneri ai retailerilor (dacă vorbim despre un marketplace), aplicația VTEX Sales integrează într-un singur produs întreaga operațiune a retailerului, indiferent de canal.

Aplicația VTEX Sales afișează în timp real un dashboard complet pentru a gestiona performanțele reprezentanților de vânzări. Mai mult, specialiștii în vânzări își pot urmări rezultatele, iar managerii pot crea stimulente financiare și campanii pentru a crește productivitatea echipelor lor.

Cu toate acestea, pentru a rula o operațiune omnichannel reală este necesară optimizarea pașilor făcuți după plasarea comenzii online – ridicare, împachetare și livrare. În momentul când retailerii pun la dispoziție stocurile fizice pe alte canale, aceste magazine trebuie să devină adevărate centre de distribuție. De aceea, VTEX a creat VTEX Pick and Pack, o soluție de logistică end-to-end care permite implementarea rapidă a unei operațiuni de fulfillment în magazinele fizice.

VTEX Pick and Pack poate fi accesat simplu și intuitiv de pe telefonul mobil, combinând o aplicație destinată echipelor din magazin care sortează și împachetează produsele cu o alta dedicată șoferilor care fac livrările. Instrumentul face posibilă efectuarea comenzilor mai rapid și mai eficient. În plus, produsul este deja conectat cu sistemul de gestionare a comenzilor OMS (Order Management System) al VTEX, astfel încât implementarea să fie facilă, fără să fie nevoie de vreun middleware sau alt cod care să funcționeze ca un liant.

Managerul de operațiuni poate urmări performanța întregului proces – de la reprezentanții magazinului, în fiecare dintre magazinele din rețea și chiar a șoferiilor care fac livrări. Totul se face prin intermediul dashboard-ului de performanță din VTEX Admin, astfel încât problemele care apar să poată fi rezolvate rapid.

„Prin abordarea omnichannel, magazinele noastre fizice influențează în prezent peste o treime din vânzările online și intenționăm să continuăm să creștem această cifră. Acum putem să le spunem întotdeauna Da! clienților noștri. Este fie Da, îl avem în magazin!, fie Da, îl avem la cerere!. Dar este Da! sau Da!. Aplicația VTEX Sales este cheia către asigurarea celor mai bune experiențe și către creșterea nivelului de satisfacție a clienților. Chiar dacă un produs este epuizat într-o locație, îl putem găsi rapid în alta.”,

a precizat Robin Drogat, lider Omnichannel Experience la Decathlon, unul dintre cei mai mari retaileri de articole sportive din lume.

De asemenea, VTEX introduce o altă caracteristică pentru optimizarea procesului de livrare către clienții finali, VTEX Shipping Network, rețeaua de livrare a VTEX, care are acum o modalitate simplificată de utilizare a serviciilor celui mai des întâlnit transportator din Brazilia – compania națională de servicii poștale, Correios. Este o experiență plug-and-play și poate fi activată sau configurată cu doar câteva click-uri direct în interfața de administrare a platformei.

VTEX Shipping Network conectează retailerii brazilieni cu o rețea de transportatori, oferind posibilitatea de a alege prețuri mai bune. Această nouă integrare va actualiza automat informațiile despre platforma clientului, cum ar fi starea livrării și urmărirea fiecărei comenzi, etichetele comenzii și tabelele cu tarifele de expediere, așa cum au fost actualizate de Correios. Datorită prezenței VTEX și a volumului mare de comenzi care trec prin platforma sa din regiune, acesta poate oferi prețuri speciale în parteneriat cu Correios, iar comerciantul își poate calcula reducerile de costuri și poate activa noul contract direct prin platformă.

Noile produse ajută la diminuarea muncii fizice și a eforturilor de integrare, precum și la dezvoltarea mai rapidă a operațiunilor comercianților. Pe lângă gestionarea tuturor operațiunilor din interfața de administrare VTEX, comercianții pot folosi și API-uri pentru a se integra cu WMS și ERP.

Excelență remarcabilă în comunicarea cu viitorii cumpărători

În ultimul an, VTEX a lansat Live Shopping pentru a le oferi clienților săi instrumente prin care să-și crească traficul organic de pe propriile canale. În cadrul VTEX DAY 2023, compania a anunțat o nouă funcție pentru a crește implicarea, loialitatea și vânzările în magazinele online.

VTEX Personal Shopper le permite comercianților să-și majoreze vânzările și valoarea medie a comenzilor online. Totodată, aplicația ajută companiile să ofere clienților, individual, un serviciu exclusiv, bazat pe transmisiuni live. La solicitarea de asistență a clientului, agentul de vânzări dedicat poate să se conectează video prin intermediul interfeței de administrare VTEX. De acolo, reprezentantul de vânzări va selecta și trimite produsele clientului, pe care le poate adăuga în coș pe loc.

O altă soluție este Extensions Hub, o nouă versiune a magazinului de aplicații VTEX, unde retailerii își pot extinde oferta prin adăugarea soluțiilor create de parteneri cu VTEX IO. Astfel, retailerii pot găsi și configura soluții de la parteneri, fără a părăsi interfața de administrare VTEX și pot face plăți ca parte a facturii lor VTEX. Prin aceasta, integrările sunt în mâinile retailerului într-un mod scalabil și sigur, reprezentând un alt pas în viziunea VTEX de a construi un ecosistem activ și conectat.

„Suntem siguri că aceste noi soluții vor ajuta clienții să fie mai eficienți și să ia decizii mai bune. Având în vedere angajamentul nostru de a fi coloana vertebrală pentru comerțul interconectat, noi lucrăm în mod constant la noi tehnologii. Pentru clienții care își conectează toate operațiunile de comerț digital, lucrăm la instrumente de vânzări bazate pe inteligență artificială și, totodată, explorăm potențialul inteligenței artificiale de a eficientiza experiența de cumpărare pe canalele online.”,

a subliniat Santiago Naranjo, Chief Revenue Officer (CRO) în cadrul VTEX.

În timpul evenimentului, VTEX a lansat și noi actualizări de la mai mulți parteneri din ecosistem. Google și VTEX, spre exemplu, au anunțat un parteneriat care va permite celor peste 3.000 de companii de e-commerce din întreaga lume să adauge ca metodă de plată în pagina lor de achiziții butonul „Plătește cu Google Pay”. Acest lucru simplifică viața comercianților și va fi disponibilă nativ în VTEX, permițând integrarea, în câteva secunde, direct cu platforma de administrare.

Pentru a afla mai multe detalii despre tehnologiile de top ale VTEX vizitați bit.ly/VTEXDAY23launches.

„Acest parteneriat este foarte important pentru că permite Google să conecteze mai ușor cumpărătorii și vânzătorii printr-o experiență simplă și sigură, care îmbunătățește semnificativ experiența de plată pentru consumatori, creând astfel și oportunități de creștere a vânzărilor.”,

a declarat Natacha Litvinov, șeful departamentului Plăți și Strategii de Operare la Google.