Potrivit datelor prezentate în raportul de creștere și strategii pentru magazinele online din România, eBook eCommerce Growth Strategies, realizat de Limitless Agency, una dintre principalele agenții de marketing digital de pe piață, valoarea totală a pieței va ajunge la 10 miliarde de euro până în 2025, reprezentând o creștere de 16,6% pe an. În următorii ani, comerțul electronic va fi utilizat de 54% din locuitorii țării.
Conform raportului Limitless Agency, care analizează datele Digital Market Outlook, veniturile de pe piața comerțului electronic din România vor atinge 7 miliarde de euro în acest an, iar până în 2027 aproape 12 miliarde de euro.
Pe piața locală de ecommerce există circa 100 magazine online care operează peste 1.000 de comenzi pe zi. Cu toate acestea, în următorii ani sunt așteptări să se majoreze cu până la trei ori în contextul diferitelor tendințe de transformare digitală.
Numărul utilizatorilor de comerț electronic ar urma să ajungă la 10,6 milioane până în 2025, reprezentând aproximativ 54% din populația României, iar la peste 11 milioane de utilizatori până în 2027. În prezent, doar 45% dintre români comandă online în România, deși rata de penetrare a Internetului depășește 90%, în timp ce în țările nordice procentul trece de 95%.
Cea mai mare pondere a persoanelor, care au făcut cumpărături online, a fost în regiunile nord-vest și centru. Cu toate acestea, cei din București și județul Ilfov au înregistrat 58,3% în 2022, menționând că în ultimele trei luni au cumpărat produse prin internet. În plus, aproape 50% dintre români plasează în jur de două comenzi într-un interval de trei luni, iar doar 12% comandă de până la șase ori pe lună. Totodată, românii plătesc mai mult în procent de 49% pentru un brand pe care îl cunosc, în timp ce 57% pentru un produs eco-friendly.
Anul trecut cele mai cumpărate categorii de produse online în România au fost: fashion (2,63 miliarde de euro – 46% din piața de ecommerce), electronice (1,1 miliarde de euro – 19% din piața de ecommerce), îngrijirea personală și a casei (885 milioane de euro – 15% din piața de ecommerce), jucării, hobby, bricolaj (590 milioane de euro – 10% din piața de ecommerce), mâncare (146 milioane de euro – 2,6% din piața de ecommerce), mobilă (125 milioane de euro – 2,2% din piața de ecommerce), muzică, filme, jocuri (88,9 milioane de euro – 1,5% din piața de ecommerce) și băuturi – 32,1 milioane de euro – 0,5% din piața de ecommerce).
De asemenea, de pe site-urile din afara țării, per total circa 21% dintre români comandă online, dintre care 27% aleg magazinele din China, 23% statele membre UE, iar 4% SUA. În topul platformelor străine preferate de români se află AliExpress și Amazon.
Printre principale motive pentru care românii fac shopping online se află câștigarea timpului (85%), evitarea stresului la cumpărături în magazinele clasice (70%) și posibilitatea de a face economii (69%).
Printre românii care nu cumpără online, 64% preferă să vadă produsele înainte de achiziție, 55% nu au încredere că vor primi ceea ce comandă, 50% se tem că taxele de livrare sunt prea mari, iar 15% nu știu cum să comande. Totodată, mulți români recunosc că nu fac comenzi online deoarece nu găsesc informații complete despre produs, imagini, descrieri sau recenzii.
Plata ramburs este cea mai utilizată metodă de plată pentru 31%, urmată de plata online prin card de debit sau credit pentru 26%, portofel digital și mobil pentru 23%, transfer bancar și alte metode pentru 19%.
Raportul eBook eCommerce Growth Strategies este conceput pentru a educa și a susține piața de ecommerce din România. De asemenea, conține peste 90 de strategii testate și recomandări pentru creșterea vânzărilor online, din partea a 24 experți în ecommerce, promovare online și comunicare de brand, tehnologii pentru ecommerce, design, livrare și legislație în domeniu. Scopul principal este de a ajuta antreprenorii care vor să își scaleze magazinul online, celor care investesc în marketing online și în specialiști pentru gestionarea magazinelor online.
„Având toate motivele să se dezvolte accelerat, piața de ecommerce din România va înregistra creșteri anuale mai mari decât media globală, care este de 10%. Pătrunderea internetului în aproape toate zonele din țară, alături de infrastructura modernă a tehnologiilor și simplificarea procesului de achiziție online determină tot mai mulți români să comande online, inclusiv în mediul rural, renunțând la achizițiile din magazine fizice. Astfel, piața de ecommerce a generat un venit mediu per utilizator de peste 484 euro în 2022 la nivel local, care, până în 2027, va crește la aproape 900 euro per utilizator. Prin urmare, în următorii ani, România va deveni un reper pe harta regională a ecommerce-ului.”,
a declarat Daniel Slăvenie, CEO&Partner Limitless Agency.
Potrivit CBRE, liderul global pe piața de servicii comerciale și investiții în real estate, stocul total de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane de metri pătrați în primul trimestru (T1) din 2023. Datele celui mai recent raport „Romania Retail Market Snapshot” arată că volumul total de spații moderne de retail reprezintă o creștere de 22.000 de metri pătrați față de trimestrul anterior, rezultată în urma unei investiții de 9 milioane de euro în două parcuri de retail.
Cu toate că investițiile în parcurile de retail au atins un volum tot mai mare, mall-urile continuă să dețină supremația pe piață. În prezent, aproximativ 62% din totalul pieței de retail este reprezentată de centre comerciale, precum mall-urile, în timp ce parcurile de retail reprezintă doar 38% din piață.
„Cererea pentru spații de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieței și o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investițiile în orașele mici și medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenței și creșterea puterii de cumpărare și în același timp valoarea investiției este cu mult mai mică decât cea într-un mall. Ne așteptăm ca avansul stocului total de spații moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind așteptată finalizarea mai multor centre importante.”,
a menționat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Încă de la începutul anului 2022 și până în primul trimestru din acest an, au fost investiți aproximativ 300 milioane de euro în construcția de noi spații moderne cu destinația shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail. Totodată, perspectivele investitorilor rămân pozitive în condițiile în care nivelul randamentelor a ajuns în creștere cu 0,25% în primul trimestru al anului, față de aceeași perioadă din 2022, până la 7,5%.
Chiria pentru centrele comerciale și pentru locațiile de pe principalele artere comerciale ale orașelor s-a situat la o medie asemănătoare cu cea din primul trimestru al anului trecut, astfel fiind la 75 euro/mp/lună și 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.
Până la finalul anului sunt așteptări ca volumul de 320.000 mp de spații de retail să fie livrat atât în principalele centre regionale, cât și în orașe secundare. Dintre acestea, 74% dintre suprafețele aflate în construcție sunt parcuri de retail, iar doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.
Cei mai activi chiriași din aceste sectoare continuă să fie industria fashion, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spațiilor de retail. Conform datelor CBRE, zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerințe ale consumatorilor și devin tot mai eficiente, în timp ce în zonele de food ale parcurilor de retail devin principalul punct de atracție.
Retailerii continuă să investească în dezvoltarea afacerilor și își eficientizează spațiile comerciale prin îndeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce în ce mai mare asupra întregii activități, însă le și adaptează la e-commerce, devenind nelipsite din strategiile companiilor de scalare.
„Pe măsură ce spațiile de retail se dezvoltă, vedem și o îmbunătățire în ceea ce privește experiența oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienților mai multe facilități de relaxare și petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În același timp, brandurile acordă o importanță mult mai mare sustenabilității, iar criteriile ESG, dar și partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile și planurile companiilor.”,
a adăugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit