Ca protest faţă de ordinul ministrului Lucian Şova din 2018 referitor la „revoluţionarea” atribuirii transportului interjudeţean, mai mulţi operatori membri FORT au oprit – la momentul respectiv – simultan activitatea pentru două ore. Acum, la doi ani distanţă de la eveniment, fără să fi fost făcută vreo reclamaţie pe această temă, Consiliul Concurenţei (CC) s-a autosesizat de o posibilă nerespectare a art. 5 art. (1) din Legea Concurenţei şi a dispus controale la sediile a 13 companii membre ale Federaţiei Operatorilor Români de Transport. Mai exact, transportatorii în cauză sunt acuzaţi că ar fi făcut o înţelegere care a afectat piaţa concurenţială.
Întrebat de revista Tranzit cum comentează situaţia, Augustin Hagiu, preşedintele FORT, a declarat că atât el, cât şi administratorii companiilor aflate sub investigaţie, sunt uluiţi de acest demers făcut de Consiliul Concurenţei, autorizat de Curtea de Apel Bucureşti. Inspecţiile inopinate sunt cu atât mai ciudate cu cât protestul organizat în urmă cu doi ani nu a fost organizat în secret, ci a fost făcut public: au fost înştiinţate consiliile judeţene, călătorii abonaţi, în plus au fost puse din timp anunţuri informative în autogări, iar presa a scris pe larg despre protest, precum şi despre motivele operatorilor de a recurge la această soluţie extremă. Foarte important, firmele de transport în cauză sunt din judeţe diferite, nu se concurează direct pe trasee, sunt titulare de licenţe de trasee şi nu se poate vorbi despre o afectare a pieţei libere pe un segment reglementat de stat.
„Dacă Consiliul Concurenţei consideră protestul din 2018 ca fiind o practică neconcurenţială, iar Curtea de Apel încuviinţează inspectarea cazului, ne întrebăm care mai este rolul activităţii patronale în România şi dacă statutul nostru de Federaţie nu a devenit o hârtie goală? Pentru că, atâta timp cât nu putem reprezenta interesele membrilor prin astfel de mijloace, legale de altfel din punctul nostru de vedere, nu văd care mai este rostul nostru. Am încurajat însă operatorii să ofere tot sprijinul echipei de control. Întotdeauna am fost deschişi colaborării cu orice instituţie a statului şi, inclusiv în situaţia de faţă, ar fi fost mai simplu dacă CC ne-ar fi invitat să prezentăm informaţiile în loc să opteze pentru descinderi inopinate, confiscat telefoane şi laptop-uri, fără răgaz de informare sau contestare“.
Ca răspuns la acţiunea Consiliului Concurenţei, FORT a făcut contestaţie la Curtea de Apel şi contestă şi ordinul Preşedintelui CC, într-o acțiune care va fi depusă direct la sediul instituţiei.
În cazul în care vor fi găsiţi vinovaţi, transportatorii riscă amenzi în valoare de până la 10% din cifra de afaceri a companiei, cu toate că în situaţia de faţă este aproape imposibil să se calculeze vreun prejudiciu, iar ordinul Şova, contestat de transportatori în 2018, a fost în final anulat.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit