Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul regulament (EU) 2020/1055 de modificare a prevederilor privind accesul la piata si profesie (Regulamentele CE nr. 1071/2009 si 1072/2009) a fost publicat in Jurnalul Oficial al UE in data de 31 iulie.

Comparativ cu modificarea Regulamentului 561/2006, care intra in vigoare cel mai repede, la 20 de zile de la publicare, adica 20 august, noile reglementari privind accesul la piata si profesie se vor aplica la 18 luni de la data publicarii, adica 31 ianuarie 2022. Principalele modificari se refera la intoarcerea camioanelor la sediul companiei la fiecare opt saptamani si la restrictionarea cabotajului, prin introducerea unei perioade de „racire“ de 4 zile.

In timp ce mai multe tari est-europene, printre care si Romania, au anuntat ca vor ataca la Curtea Europeana de Justitie mai multe masuri discriminatorii introduse prin Pachetul Mobilitate, printre care cele mai importante sunt cele care vizeaza intoarcerii acasa a camionului la 8 saptamani si a soferului la 4 saptamani, Belgia va ataca, de asemenea, la Curtea Europeana de Justitie modificarile la aplicarea regulamentelor de cabotaj, care dezavantajeaza si tarile vest-europene de intindere mica, cum sunt cele din BeNeLux.

Adoptarea Pachetului Mobilitate discrimineaza transportatorii est-europeni, crescandu-le artificial costul de operare. La un calcul estimativ rapid, in functie de doar cateva prevederi dintre cele mai abuzive adoptate prin noua legislatie, cresterea ar putea ajunge la 0,67 euro/km.
Astfel, costul returului camionului pe „gol” la fiecare 8 saptamani in tara de inmatriculare poate varia pe ruta Germania-Romania intre 750 si 1.185 euro, potrivit calculelor facute de mai multi carausi romani, ceea ce va genera un cost suplimentar de 0,10 euro/km (asta daca firma de transport ar avea un punct de lucru pe granita de vest a tarii, caci daca ar trebui sa ajunga pe gol pana la Constanta costul ar fi si mai mare!). Astfel, compania de transport ar avea un costul mediu total de 14.000 euro/an/camion, fara sa fie inclus aici si costul de oportunitate per camion, de 1.600-2.000 de euro pe 4 zile, timp in care vehiculul nu ruleaza pentru companie.

Costul intoarcerii soferilor la 3-4 saptamani in tara poate varia intre 200 si 350 euro/sofer(tur-retur), ceea ce reprezinta un cost suplimentar de 0,35 euro/km, considerand ca un schimb de soferi se face cu microbuzul sau avionul (la preturile biletelor de avion anterioare pandemiei Covid-19), iar al doilea se face cu tot cu camion. Insa in acest caz returul camionului trebuie sa fie putin mai devreme de 8 saptamani. De asemenea, cresterea salariului brut la 1.800 euro (cat se prefigureaza in Germania), va genera, de asemenea, un cost suplimentar de 0,1-0,13 euro/km. La un calcul simplu, luand in considerare o medie de 1,3 soferi/camion si un schimb la 4 saptamani cu un liber acasa, costul se ridica la 2.340 euro/luna/camion, la care se adauga diurna de minimum 35 de euro/zi, adica 1.050 de euro/luna.Astfel, vorbim de un cost total de 3.390 euro/luna/camion. La 100.000 km, impactul asupra costului de operare este de 0,4 euro/km, adica o crestere cu 65%fata de situatia actuala (salariul minim de azi si diurna zilnica de 60 euro/zi).
Prin calcule simple putem dovedi faptul ca transportatorii est-europeni sunt impinsi voit spre faliment. Ultima cale de atac impotriva Pachetului Mobilitate este la Curtea Europeana de Justitie (CEJ). Toti cei care puteti pregati o analiza a cresterii costurilor de operare in contextul noii legislatii sunteti rugati sa o trimiteti la Directia Transport Rutier din cadrul Ministerului Transportului, pana pe 24 iulie 2020, pentru a contribui la documentarea actiunii in instanta ce va fi deschisa de catre Romania la CEJ. Orice informatie conteaza!