În ultimii doi ani, costul cu ocuparea spațiilor de birouri din București a urcat cu aproximativ 10%, ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a indexării chiriilor cu indicele inflației. Printre factorii care au contribuit la această creștere se numără majorarea salariului minim pe economie și revenirea în număr mai mare a angajaților la birou. Conform analizei realizate de Cushman & Wakefield Echinox, pe baza proiectelor administrate, aceste elemente au pus presiune asupra costurilor operaționale ale clădirilor de birouri. Costurile operaționale reprezintă atât cheltuielile suportate de chiriași, cât și chiria pe care aceștia o plătesc pentru spațiul ocupat.
„Costurile de operare ale unei clădiri sunt în continuare preocuparea principală a managerilor de proprietăți, iar menținerea acestora la un nivel competitiv care să răspundă cât mai bine nevoilor chiriașilor, să asigure standardul de calitate, iar în același timp să se încadreze în proiecțiile financiare ale proprietarilor clădirilor reprezintă o provocare pentru echipele de administrare ale acestor proiecte. Din acest motiv este foarte importantă o abordare proactivă a property managerilor, aspect care va face diferența în ceea ce privește performanța și atractivitatea clădirilor. Nivelul costurilor de operare precum și calitatea serviciilor oferite sunt aspecte importante pe care chiriașii le iau în calcul atunci când decid să închirieze un spațiu, dar și în momentul în care ajung la finalul perioadei contractuale și analizează dacă vor rămâne în clădirea respectivă sau dacă se vor reloca în alt imobil.”,
a precizat Mihaela Petruescu, Partner Asset Services Cushman & Wakefield Echinox.
De asemenea, costurile operaționale ale unei clădiri de birouri includ taxe pe proprietate, mentenanță tehnică, asigurare, servicii de curățenie, securitate fizică, internet și property management. Taxele pe proprietate reprezintă cea mai mare pondere în costurile de operare ale proiectelor imobiliare, ajungând până la 50% din totalul acestora. Creșterea costurilor operaționale a clădirilor, care au ajuns la peste 50%, iar în unele cazuri chiar și la 75%, comparativ cu 15-20% în 2022, a dus și la mărirea tarifelor pentru deșeuri, datorită creșterii gradului de utilizare a clădirilor.
„În vederea eficientizării costurilor și a susținerii obiectivelor ESG ale chiriașilor, echipa de property management a Cushman & Wakefield Echinox a implementat o serie de măsuri în clădirile pe care le administrează. Vorbim aici de monitorizarea și controlul consumurilor de utilități, de adoptarea măsurilor pentru colectarea eficientă a deșeurilor și evaluarea constantă a activității furnizorilor. Pe lângă acestea, există și metode foarte simple, cum ar fi urmărirea prognozei meteo și a calendarului sărbătorilor legale și monitorizarea prezenței la birou. De exemplu, sărbătorile legate reprezintă în total aproximativ o lună dintr-un an, deci poți să optimizezi costurile în această perioadă.”,
a declarat Alina Dima, Director Asset Services Department Cushman & Wakefield Echinox.
Prin monitorizarea atentă a planului de mentenanță preventivă, se pot optimiza costurile și evita cheltuieli mari pe termen lung legate de reparații, înlocuirea echipamentelor și riscul disfuncționalităților pentru chiriași. Echipa de Asset Services a Cushman & Wakefield Echinox gestionează 14 proiecte imobiliare cu o suprafață de peste 450.000 mp și o valoare de piață de aproape 500 de milioane de euro la nivel național. Aceste proiecte găzduiesc 150 de chiriași din diverse domenii și cuprind clădiri emblematice din București, precum Expo Business Park, Floreasca Park, Țiriac Tower, cu un buget de cheltuieli operaționale de peste 9,5 milioane de euro.
NewCold, unul dintre cei mai mari operatori de depozite automatizate congelate din lume, a achiziționat un teren de 9 hectare în nordul Bucureștiului de la dezvoltatorul și operatorul de spații logistice și industriale, WDP. Terenul se află în apropierea centurii A0, iar tranzacția a fost intermediată de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, cu echipa formată din Rodica Târcavu, Andrei Brînzea și Ștefan Oprea. Acest pas marchează extinderea NewCold în Europa de Est, având în vedere cererea tot mai mare pentru soluții de depozitare automatizate și eficiente în regiune.
„Această tranzacție este rezultatul unei analize ample și elaborate a oportunităților de terenuri din apropierea Bucureștiului, pe baza unor cerințe specifice ale celor de la NewCold. Principalele provocări în procesul de identificare a «terenului perfect» au fost legate de parametrii urbanistici ai zonei, astfel încât aceștia să permită construcția unei clădiri cu o înălțime de până la 40 metri, și să aibă acces la o sursă de curent de maxim 3 MW.”,
a declarat Rodica Târcavu, Partner Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox.
După 5 luni de evaluare a mai multor scenarii, NewCold a ales dezvoltatorul WDP deoarece îndeplinește toate cerințele privind utilitățile, infrastructura și parametrii urbanistici necesari.
Fondată în 2012, NewCold este un lider global în logistica pentru produse alimentare, deținând 22 de depozite pe trei continente și o capacitate de peste 1,5 milioane de paleți. Facilitățile sale sunt automatizate și eficiente din punct de vedere energetic. Cu o flotă de transport în expansiune, compania oferă soluții complete pentru întregul lanț de aprovizionare al marilor companii din industria alimentară. NewCold are o echipă de 2.500 de angajați, este condusă de fondatorul și CEO-ul Bram Hage și totodată susținută de Westport Capital Partners.
„Succesul acestei tranzacții s-a datorat încrederii și efortului susținut ale tuturor părților implicate. NewCold își va marca astfel prezența în România cu un depozit automatizat congelat de ultimă generație, care va fi finalizat în 2025 și care va servi clienților săi în întreaga regiune.”,
a menționat Andrei Brinzea, Partner Industrial & Land Cushman & Wakefield Echinox.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit