Uzina Cléon a Grupului Renault, specializată în producția de motoare și componente pentru vehicule electrice și cu combustie internă, este mult mai mult decât o uzină de producție obișnuită. Cu o istorie începută din 1958, fabrica emblematică a devenit un simbol al inovației tehnologice în industria auto. Pe parcursul anilor, Uzina Cléon a reușit să producă peste 100 de milioane de motoare și cutii de viteze.
De asemenea, procesele din inima uzinei sunt desfășurate cu o precizie aproape orchestrală. Operatorii lucrează la asamblarea componentelor și la supravegherea fiecărei etape pentru a garanta calitatea și fiabilitatea produselor finite. De-a lungul timpului, Cléon a reușit să se adapteze la cerințele vremurilor, de la producerea primelor motoare până la dezvoltarea celor mai avansate tehnologii. Megafabrica Cléon este un exemplu impresionant al inovației și o forță în progresul tehnologic din industria auto.
Motorul “Cléon fonte” reprezintă o realizare emblematică a uzinei Cléon din cadrul Grupului Renault. Acest motor, denumit și motor de tip C, a fost prezentat în 1962 la Salonul Auto de la Geneva și a continuat să rămână o evoluție semnificativă timp de trei decenii. Totodată, a fost montat pe numeroase modele Renault, inclusiv Floride, Alpine A110, Renault 5, Super 5, Renault 8, Renault 12 și Renault 18, precum și pe vehicule utilitare, cum ar fi Estafette și înlocuitorul său, prima generație Trafic.
Adaptările tehnice aduse motorului “Cléon fonte” au transformat uzina Cléon într-un adevărat laborator tehnologic. În 1981, au fost introduse îmbunătățiri semnificative, precum înlocuirea garniturilor inferioare a capacului supapei și a grupului de supape, realizate inițial din plută de silicon, ceea ce a necesitat ulterior noi tehnici de îndepărtare a garniturilor. Motorul “Cléon fonte” a trecut la o montare transversală, reducând considerabil zgomotul din interiorul vehiculului și au îmbunătățit performanța și durabilitatea motorului. De asemenea, motorul de tip C a fost unul dintre primele care a adoptat aprinderea electronică, turbocompresorul și sistemul de injecție. Totodată, succesul său poate fi cuantificat prin cifrele impresionante de producție, astfel peste 14 milioane de motoare de tip C au fost construite la Cléon.
Pe lângă motorul de tip C, uzina Cléon a produs motoarele F-Type și G-Type, care au reprezentat inovații importante în industria auto din întreaga lume. Motoarele F-Type, completat de un cap de cilindru din aliaj cu 16 supape, un kit de arcuri cu supapă dublă și două arbori cu came, au fost montate pe mașini sport, precum Renault 19 16S, Clio Williams și Spider, oferind performanțe impresionante. Motorul de tip G a fost instalat pe modele de vârf de gamă, așa cum Laguna, Safrane, Vel Satis, Espace și Avantime. Acesta a introdus o serie de inovații revoluționare, inclusiv biela din două piese, reducând semnificativ costurile de prelucrare. În plus, calibrarea duzelor de injecție a fost revoluționată pentru a respecta noile standarde de mediu ale momentului. Motorul de tip G a fost un pionier în utilizarea arborilor de echilibrare, garantând performanțe excepționale și un confort de neegalat.
„Întotdeauna a existat o atmosferă bună în ateliere și toată lumea a fost foarte cooperantă. De fapt, mi-am întâlnit soția la fabrică, deși lucram în același atelier cu mult timp înainte de a intra o cunoaște. De-a lungul carierei mele, am participat la aproximativ 60 de cursuri de formare pentru a învăța despre motoare, asamblare, siguranță și calitate, reușind să avansez în atelier și în cariera mea de inginer.”,
a mărturisit Didier Van-Tornhout, care a lucrat la fabrica Cléon timp de aproape 40 de ani.
Fabrica Cléon a condus la un progres tehnologic considerabil. De exemplu, tratamentele termochimice au evoluat de la o linie de producție de bază la instalații sofisticate care integrează panouri și transportoare, reducând astfel timpii de asamblare. Introducerea roboticii a revoluționat, de asemenea, procesul de producție. În anii 1960, alertele de defecțiune erau semnalate prin intermediul unei lumini de avertizare generice, în timp ce, în prezent, interfețele om/mașină oferă descrieri detaliate ale fiecărei defecțiuni. Integrarea tratamentelor termochimice, în special a carburării la joasă presiune, a îmbunătățit durabilitatea componentelor. De asemenea, Cléon a modernizat activitatea de turnătorie, trecând de la turnarea de piese unice cu circuite de joasă presiune la produse care integrează circuite de înaltă presiune, care necesită o expertiză specifică. Dinții pinioanelor din reductoarele electrice ale vehiculelor hibride și electrice au fost modificați pentru a reduce zgomotul.
Fabrica din Cléon cuprinde diverse tipuri de cutii de viteze, începând de la cele pentru Dauphine și 4CV, precum B2 și B3, în funcție de numărul de trepte de viteză disponibile. Apoi, în anii ’80, s-au dezvoltat cutiile de viteze de tip J, cu rulmenți cu bile sau conici, cu peste 21 de milioane de unități produse. În 1991, a fost introdusă seria de cutii de viteze manuale de tip P, cu cinci sau șase trepte de viteză, care continuă să fie produse și astăzi, cu peste 8 milioane de unități fabricate.
Pe lângă dezvoltarea cutiilor de viteze, fabrica Cléon a urmărit constant excelența prin reinventarea practicilor sale de fabricație. De la mașini specializate cu o singură destinație, fabrica a trecut la prelucrarea simultană pentru creșterea eficienței, apoi a adoptat automatizarea cu liniile de transfer și linii flexibile, echipate cu unități de prelucrare de ultimă generație.
De asemenea, acest progres tehnologic a inclus tratamentele termochimice, care au evoluat de la o linie de producție de bază la instalații sofisticate care integrează panouri și transportoare, reducând astfel timpii de asamblare. Introducerea roboticii a revoluționat procesul de producție. În anii 1960, alertele de defecțiune erau semnalate prin intermediul unei lumini de avertizare generice, în timp ce, în prezent, interfețele om/mașină oferă descrieri detaliate ale fiecărei defecțiuni.
Cléon a modernizat activitatea de turnătorie, trecând de la turnarea de piese unice cu circuite de joasă presiune la produse care integrează circuite de înaltă presiune, care necesită o expertiză specifică. Dinții pinioanelor din reductoarele electrice ale vehiculelor hibride și electrice au fost modificați pentru a reduce zgomotul.
„Am aflat că, deși vehiculele electrice au mai puține piese, tehnologia este foarte complexă și necesită un grad ridicat de precizie. Punctul nostru forte constă în expertiza acumulată de-a lungul deceniilor în producția de motoare și cutii de viteze, iar această expertiză este cea care ne diferențiază. În 2017, am înființat o divizie care să se concentreze în mod special pe procesul electric. A început cu doar cinci persoane, dar de atunci am căutat și am adus o mulțime de talente, iar echipa noastră este acum formată din peste 40 de experți. În fiecare zi, continuăm să învățăm, să ne dezvoltăm și să ne depășim limitele în ceea ce privește inovația în domeniul electric.”,
a declarat Patrice Duhaut, Process Expert Leader.
Fabrica din Cléon a continuat să evolueze, producând motorul 5A, un motor sincron cu rotor înfășurat, care a fost construit fără a utiliza pământuri rare, reprezentând o inovație semnificativă. Acest motor a fost utilizat în vehiculele Renault și ale partenerilor săi, și au fost dezvoltate upgrade-uri pentru modelele, precum Kangoo.
Un salt major a fost realizat cu introducerea motorului 6A, care a fost montat pe Megane E-Tech electric și noul Scenic E-Tech electric. Acest motor a adus o creștere semnificativă a puterii cu 30% mai mare, într-un motor cu 30% mai compact.
Pentru a accelera această tranziție și pentru a rămâne în avangarda progresului tehnic, fabrica Cléon a deschis o “universitate electrică”, implicând peste 3.000 de persoane în atelierele sale. Această inițiativă a contribuit la succesul transformării radicale a fabricii și a continuat să facă din Cléon un centru de excelență în industria auto.
„Suntem foarte mândri că am atins pragul de 100 de milioane de componente! Această performanță incredibilă a fost realizată datorită angajamentului, expertizei și performanței oamenilor care operează Megafabrica Cléon de zeci de ani. Ea reflectă capacitatea echipelor noastre de a ține pasul cu schimbările tehnologice, care decurg din transformarea industriei auto. Fie că este vorba de excelență operațională, de digitalizare sau de decarbonizare, uzina Cléon continuă să evolueze pentru a permite Grupului Renault să își urmeze strategia de electrificare.”,
a precizat Thomas Denis, director al Cléon Megafactory.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit