La filiala DACHSER din Dissen, oamenii și mașinile lucrează cot la cot. „Coboții” flexibili asistă angajații și îi eliberează de sarcinile repetitive și monotone. Această cooperare își dovedește valoarea.
Se aude un șuierat scurt când aerul comprimat iese din ventuze. Dispozitivul prinde bine cele opt pachete de alimente și le ridică din ladă. Apoi, brațul pivotant se rotește și plasează ușor coletele pe o bandă transportoare. „Trebuie să ne asigurăm că presiunea din ventuze nu este prea puternică; în caz contrar, acestea vor lăsa urme sau, în cel mai rău caz, chiar vor deteriora ambalajul produsului”, spune Daniele Andreano, Team Leader in Corporate Contract Logistics Technology Solutions la DACHSER, despre provocarea utilizării roboților.
Aici, la filiala Dissen de pe autostrada A33 din Pădurea Teutoburg din Germania, totul se învârte în jurul alimentelor. Pe lângă manipularea mărfurilor pentru transportul în regiune, în Germania sau în Europa, depozitul multiutilizator are la dispoziție aproape 39.000 de spații pentru paleți. Sucursala oferă, de asemenea, servicii cu valoare adăugată, cum ar fi construirea de vitrine, ambalarea cutiilor de sortiment și imprimarea datelor de valabilitate. Pentru aceasta din urmă, produsele unui client al depozitului Dissen trebuie să fie așezate individual pe banda transportoare, iar ambalajul lor trebuie ștampilat cu textul dorit. În acest caz, produsul este un înlocuitor de carne fabricat din proteine vegetale. Banda transportoare duce fiecare produs – astăzi, este „Like Gyros” – în fața unei imprimante, care introduce data limită de consum corectă în spațiul prevăzut.
Pentru acest proces de imprimare, produsele trebuie să fie scoase din cutiile de plastic în care sunt livrate, să li se imprime textul, apoi să fie plasate în cutii de transport și, în final, stivuite pe paleți. Anterior, aceste activități erau efectuate de angajații din echipa de logistică contractuală, însă acum au sprijinul a doi colegi numiți „cobots”. Coboții sunt brațe robotizate care își îndeplinesc sarcinile alături de oameni. „Considerăm că acesta este un pas important în automatizare, dar nicidecum unul care înlocuiește oamenii”, spune Michael Mayer, care conduce Corporate Contract Logistics Consulting la sediul central al DACHSER din Kempten și este profund implicat în procesele de depozitare. Sarcinile repetitive și fizic monotone, cum ar fi scoaterea produselor din cutii și plasarea lor pe banda transportoare, nu sunt tocmai ceea ce face un loc de muncă atractiv pentru angajați. „A face acest lucru timp de opt ore la rând este pur și simplu foarte plictisitor”, spune Mayer.
Procesul din depozitul Dissen a fost perfect adaptat pentru acest proiect de automatizare. Împreună cu colegii locali din domeniul logisticii contractuale și cu responsabilul cu siguranța de la fața locului, echipa de logistică contractuală de la sediul central din Kempten a dezvoltat un concept pentru lucrul în siguranță cu mașinile. „Știam că roboții industriali erau excluși din discuție”, spune Andreano. Din cauza riscului de accidente în timpul funcționării, astfel de roboți lucrează în zone închise, protejate. Coboții, pe de altă parte, reacționează „sensibil” la prezența oamenilor, la fel ca ușa din spate a unei mașini moderne: brațele de prindere se vor opri din mișcare. „Pentru a spori și mai mult siguranța, lucrăm cu perdele de lumină. Dacă o rază de lumină este întreruptă, brațul de prindere își încetinește mișcarea sau se oprește complet”, explică Andreano.
Pe lângă asigurarea presiunii corecte a aerului în ventuze pentru procesul de prindere, trebuie luată în considerare și temperatura, deoarece unele alimente trebuie depozitate la rece. „Temperatura din hala de logistică alimentară este cuprinsă între două și șapte grade Celsius, ceea ce poate cauza formarea condensului pe ambalaje”, spune Andreano, descriind una dintre provocările tehnice. Lichidul poate fi aspirat prin ventuze și apoi trebuie să fie drenat prin conductele de plastic. În decurs de o săptămână, echipa a implementat întregul proces și situațiile neprevăzute asociate cu cele două coboturi. „Angajații noștri pot face modificări ale sistemului la fața locului folosind o tabletă și, din moment ce acest lucru nu necesită cunoștințe de programare, ei nu depind de ajutorul unui furnizor de servicii”, spune Andreano. Cu toate acestea, pentru ca procesul să funcționeze fără probleme, este important ca dimensiunile, materialul și greutatea ambalajelor să rămână neschimbate. „Automatizarea depinde de standardizare”, spune Mayer.
Automatizarea sporește calitatea muncii
Dar nu toate etapele de lucru sunt ușor de automatizat, un adevăr care este evident și la Dissen. După ce a fost aplicată data limită de consum, produsele sunt plasate într-o cutie de transport înainte ca al doilea braț de prindere cobot să poziționeze cutiile pe un palet. „Plasarea produselor în cutiile de transport este o provocare complexă pentru cobot”, spune Andreano. Deocamdată, această sarcină necesită în continuare intervenția omului, dar consultanții interni au trecut-o deja pe lista lor de sarcini. Între timp, coboturile au fost bine primite în depozitul logistic contractual din Dissen. Pentru Timo Prielipp, directorul general al centrului logistic Dissen, acestea sunt de mult mai mult decât ajutoare binevenite în logistica de zi cu zi: „Cred că este foarte interesant și de ultimă oră să fim implicați în robotică. Cred că va contribui la modelarea viitorului nostru și este distractiv să faci parte din asta.” Toți cei implicați la toate nivelurile au putut deja să câștige multă experiență valoroasă din proiect, care este acum evaluat și dezvoltat în continuare împreună cu cercetătorii de la DACHSER Enterprise Lab. Echipa lui Mayer dorește, de asemenea, ca și alte sucursale să beneficieze de acest lucru pe calea lor de automatizare în viitor: „Oriunde are sens, dorim să creștem calitatea muncii cu sprijinul mașinilor și să facem viața mai ușoară pentru colegii noștri. În cele din urmă, acest lucru este benefic pentru toată lumea în proces.”
Lumea se schimbă, iar ca urmare, și piețele se schimbă. Schimbările în ceea ce privește puterea și interesele geopolitice, combinate cu lanțurile de aprovizionare supuse unei presiuni aproape constante, evidențiază necesitatea unor noi concepte de transport și logistică concepute pentru a funcționa fără probleme de la ușă la ușă, integrând în același timp îndeaproape transportatorii și sistemele IT. Furnizorul de logistică DACHSER face față provocării, concentrându-se pe termen mediu și lung pe creșterea dinamică din Asia și America.
În prezent, lanțurile globale de aprovizionare sunt supuse unui nivel de stres pe care nu l-au mai întâlnit de mult timp, din cauza crizelor, războaielor și factorilor geopolitici. Cum și în ce măsură trebuie să se recalibreze comerțul la această nouă realitate este un subiect de dezbatere între economiști. Unii vorbesc despre decuplare, alții despre deglobalizare, iar alții se așteaptă la o diversificare sporită și la noi forme de cooperare între sisteme și piețe.
Adevărul este că diferitele piețe din lume se mișcă în prezent cu viteze complet diferite. În timp ce, în 2008, SUA și Europa erau la egalitate în ceea ce privește producția economică, cifra din SUA este acum cu 80% mai mare. În viitor, creșterea globală va continua să aibă loc în principal în afara Europei. Conform estimărilor Fondului Monetar Internațional, contribuția țărilor din regiunea Asia-Pacific (APAC) la produsul intern brut mondial va crește la peste 40% până în 2040 – și va fi de peste jumătate până în 2050. APAC reprezintă deja aproximativ două treimi din piața mondială a produselor chimice. Cea mai mare și cea mai dinamică piață chimică de departe – unde se produce peste jumătate din producția mondială de produse chimice – este și va rămâne China. Deși economia acestei țări traversează în prezent o perioadă dificilă, pe termen lung, cererea de produse chimice va crește mult mai puternic decât în Europa sau în America Întreprinderile trebuie să se pregătească pentru această schimbare.
Creștere a exporturilor industriei chimice germane
Există câteva licăriri de lumină la orizont. De la începutul anului, exporturile de produse chimice ale Germaniei, în special, au accelerat ritmul. Producția a crescut cu 3% față de un an precedent extrem de slab. Afacerile au crescut în special cu clienții din afara Europei, datorită unei creșteri a cererii în aceste țări și a depozitelor goale din industriile clienților, care au condus la creșterea numărului de comenzi primite. Potrivit unei declarații a Asociației germane a industriei chimice (Verband der Chemischen Industrie e.V. sau VCI), veniturile internaționale în primul trimestru al anului 2024 au crescut cu 3,6% față de trimestrul precedent. Cu toate acestea, cifrele de producție și de venituri din industria chimică în general sunt cu 11% mai mici decât erau înainte de criză. În prezent, lucrurile evoluează într-o direcție pozitivă; cu toate acestea, va trece ceva timp până când îmbunătățirile vor compensa pierderile din anul precedent.
Punctul slab rămâne Germania ca locație pentru industria chimică. Marile companii chimice de acolo raportează că, pe lângă lipsa comenzilor, principalele lor preocupări sunt prețurile la energie și birocrația. Un sondaj recent al VCI arată că peste 70% dintre aceste întreprinderi consideră că cerințele de reglementare le îngreunează în mod masiv, creșterea birocrației fiind o provocare deosebită.
Principalul impuls vine de pe piețele din afara Germaniei, iar industria chimică a țării se așteaptă ca exporturile să crească în următoarele luni. Având în vedere că multe piețe internaționale se confruntă cu o redresare economică, cererea de produse chimice „fabricate în Germania” este probabil să crească.
Christian Kille, profesor de logistică a comerțului cu amănuntul și managementul operațiunilor la Universitatea Tehnică de Științe Aplicate Würzburg-Schweinfurt, lucrează împreună cu Dr. Andreas Backhaus la un studiu în care analizează efectele schimbărilor globale asupra Germaniei ca locație logistică și asupra deciziilor logistice ale companiilor. Studiul celor doi experți va fi publicat în octombrie 2024 și este sponsorizat de DACHSER Chem Logistics.
Deși atmosfera în Germania, în special, este încă rezervată, piețele în creștere din alte părți ale lumii sunt un motiv de încredere. În prezent, principalele motoare de creștere ale economiei globale sunt APAC și America de Nord. Pentru DACHSER, în calitate de furnizor de logistică, acest lucru presupune intensificarea integrării transporturilor internaționale cu transportul său terestru european de înaltă performanță, pentru a crea, în anii următori, o soluție globală de grupaj fără întreruperi, de la ușă la ușă. Accentul se pune aici pe combinarea unui număr mare de soluții individuale pentru a forma o soluție globală holistică și coerentă din Europa către și din lume către Europa. În viitor, două lumi vor fi unite – afacerile europene de grupaj și afacerile de transport aerian și maritim. Obiectivul DACHSER este să construiască o astfel de rețea globală de grupaj. Acest tip de integrare globală a rețelei este o provocare și nu poate fi realizat peste noapte.
Principalul impuls vine de pe piețele din afara Germaniei, iar industria chimică a țării se așteaptă ca exporturile să crească în lunile următoare. Având în vedere că multe piețe internaționale se confruntă cu o redresare economică, cererea de produse chimice „fabricate în Germania” este probabil să crească.
Coloana vertebrală a acestei integrări cuprinzătoare pe întreaga piață a logisticii și a transportului aerian și maritim de marfă este asigurată de rețeaua de grupaj de transport terestru a DACHSER. Datorită gradului său ridicat de standardizare și integrare, aceasta servește drept bază pentru o creștere organică, bazată pe valoare. Cele mai recente achiziții strategice ale noastre duc aceste eforturi și mai departe.
Chiar și într-un moment în care veniturile companiei și cele ale concurenților săi au fost grav afectate, DACHSER a făcut investiții durabile pe termen lung în rețeaua sa. De exemplu, a achiziționat 80% din activitatea de grupaj și logistică contractuală a partenerului de lungă durată FERCAM din Italia. După Graveleau în Franța și Azkar în Spania, aceasta este a treia cea mai mare achiziție din istoria DACHSER. Întreprinderea comună DACHSER & Fercam Italia și-a început activitatea la 1 aprilie 2024.
Alte trei tranzacții efectuate în 2023 au extins rețeaua de transport aerian și maritim de marfă în străinătate: Achiziția ACA International, cu sediul central în Melbourne, a adus Australia și Noua Zeelandă în activitatea de transport aerian și maritim de marfă a DACHSER. A urmat o întreprindere comună cu Nishi-Nippon în Japonia. Și, în cele din urmă, în Africa de Sud, DACHSER a preluat restul de 30 % din acțiunile întreprinderii sale comune, care a fost creată în 2011.
Consolidarea rețelelor digitale
Acest tip de creștere corporativă necesită ca rețeaua cibernetică-socio-fizică, formată din active, persoane, informații și tehnologii, să crească și ea. Pentru a oferi o platformă digitală integrată pentru toate cerințele logistice, DACHSER a apelat la participarea clienților săi pentru a crea platforma DACHSER: o soluție care integrează toate serviciile tuturor transportatorilor și le prezintă într-un mod orientat către utilizator, oferind clienților și clienților o imagine de ansamblu a comenzilor și expedierilor lor, indiferent de transportator. Această platformă pentru clienți combină în mod digital serviciile din domeniile de activitate Logistică rutieră și Logistică aeriană și maritimă. Aici sunt gestionate rezervările și documentele de expediere, iar sistemul de urmărire și localizare de la un capăt la altul arată expedierile de-a lungul tuturor rutelor de transport în timp real. Se pot afișa solicitările de prețuri de la clienții înregistrați pentru mai multe rute de transport și se pot selecta alternative. În prezent, câteva sute de companii utilizează platforma DACHSER pentru a-și gestiona transporturile de mărfuri aeriene și maritime. Până la sfârșitul anului, aceasta va fi disponibilă pentru toți clienții DACHSER de transport aerian și maritim, iar în vara anului 2024, DACHSER va începe să adauge treptat la platformă și transportul terestru În domeniul logisticii, a fost stabilit cursul pentru integrare, atât în lumea fizică, cât și în cea digitală.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit