Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lumea se schimbă, iar ca urmare, și piețele se schimbă. Schimbările în ceea ce privește puterea și interesele geopolitice, combinate cu lanțurile de aprovizionare supuse unei presiuni aproape constante, evidențiază necesitatea unor noi concepte de transport și logistică concepute pentru a funcționa fără probleme de la ușă la ușă, integrând în același timp îndeaproape transportatorii și sistemele IT. Furnizorul de logistică DACHSER face față provocării, concentrându-se pe termen mediu și lung pe creșterea dinamică din Asia și America.

În prezent, lanțurile globale de aprovizionare sunt supuse unui nivel de stres pe care nu l-au mai întâlnit de mult timp, din cauza crizelor, războaielor și factorilor geopolitici. Cum și în ce măsură trebuie să se recalibreze comerțul la această nouă realitate este un subiect de dezbatere între economiști. Unii vorbesc despre decuplare, alții despre deglobalizare, iar alții se așteaptă la o diversificare sporită și la noi forme de cooperare între sisteme și piețe.

Adevărul este că diferitele piețe din lume se mișcă în prezent cu viteze complet diferite. În timp ce, în 2008, SUA și Europa erau la egalitate în ceea ce privește producția economică, cifra din SUA este acum cu 80% mai mare. În viitor, creșterea globală va continua să aibă loc în principal în afara Europei. Conform estimărilor Fondului Monetar Internațional, contribuția țărilor din regiunea Asia-Pacific (APAC) la produsul intern brut mondial va crește la peste 40% până în 2040 – și va fi de peste jumătate până în 2050. APAC reprezintă deja aproximativ două treimi din piața mondială a produselor chimice. Cea mai mare și cea mai dinamică piață chimică de departe – unde se produce peste jumătate din producția mondială de produse chimice – este și va rămâne China. Deși economia acestei țări traversează în prezent o perioadă dificilă, pe termen lung, cererea de produse chimice va crește mult mai puternic decât în Europa sau în America Întreprinderile trebuie să se pregătească pentru această schimbare.

Creștere a exporturilor industriei chimice germane

Există câteva licăriri de lumină la orizont. De la începutul anului, exporturile de produse chimice ale Germaniei, în special, au accelerat ritmul. Producția a crescut cu 3% față de un an precedent extrem de slab. Afacerile au crescut în special cu clienții din afara Europei, datorită unei creșteri a cererii în aceste țări și a depozitelor goale din industriile clienților, care au condus la creșterea numărului de comenzi primite. Potrivit unei declarații a Asociației germane a industriei chimice (Verband der Chemischen Industrie e.V. sau VCI), veniturile internaționale în primul trimestru al anului 2024 au crescut cu 3,6% față de trimestrul precedent. Cu toate acestea, cifrele de producție și de venituri din industria chimică în general sunt cu 11% mai mici decât erau înainte de criză. În prezent, lucrurile evoluează într-o direcție pozitivă; cu toate acestea, va trece ceva timp până când îmbunătățirile vor compensa pierderile din anul precedent.

Punctul slab rămâne Germania ca locație pentru industria chimică. Marile companii chimice de acolo raportează că, pe lângă lipsa comenzilor, principalele lor preocupări sunt prețurile la energie și birocrația. Un sondaj recent al VCI arată că peste 70% dintre aceste întreprinderi consideră că cerințele de reglementare le îngreunează în mod masiv, creșterea birocrației fiind o provocare deosebită.

Principalul impuls vine de pe piețele din afara Germaniei, iar industria chimică a țării se așteaptă ca exporturile să crească în următoarele luni. Având în vedere că multe piețe internaționale se confruntă cu o redresare economică, cererea de produse chimice „fabricate în Germania” este probabil să crească.

Christian Kille, profesor de logistică a comerțului cu amănuntul și managementul operațiunilor la Universitatea Tehnică de Științe Aplicate Würzburg-Schweinfurt, lucrează împreună cu Dr. Andreas Backhaus la un studiu în care analizează efectele schimbărilor globale asupra Germaniei ca locație logistică și asupra deciziilor logistice ale companiilor. Studiul celor doi experți va fi publicat în octombrie 2024 și este sponsorizat de DACHSER Chem Logistics.

Deși atmosfera în Germania, în special, este încă rezervată, piețele în creștere din alte părți ale lumii sunt un motiv de încredere. În prezent, principalele motoare de creștere ale economiei globale sunt APAC și America de Nord. Pentru DACHSER, în calitate de furnizor de logistică, acest lucru presupune intensificarea integrării transporturilor internaționale cu transportul său terestru european de înaltă performanță, pentru a crea, în anii următori, o soluție globală de grupaj fără întreruperi, de la ușă la ușă. Accentul se pune aici pe combinarea unui număr mare de soluții individuale pentru a forma o soluție globală holistică și coerentă din Europa către și din lume către Europa. În viitor, două lumi vor fi unite – afacerile europene de grupaj și afacerile de transport aerian și maritim. Obiectivul DACHSER este să construiască o astfel de rețea globală de grupaj. Acest tip de integrare globală a rețelei este o provocare și nu poate fi realizat peste noapte.

Principalul impuls vine de pe piețele din afara Germaniei, iar industria chimică a țării se așteaptă ca exporturile să crească în lunile următoare. Având în vedere că multe piețe internaționale se confruntă cu o redresare economică, cererea de produse chimice „fabricate în Germania” este probabil să crească.

Coloana vertebrală a acestei integrări cuprinzătoare pe întreaga piață a logisticii și a transportului aerian și maritim de marfă este asigurată de rețeaua de grupaj de transport terestru a DACHSER. Datorită gradului său ridicat de standardizare și integrare, aceasta servește drept bază pentru o creștere organică, bazată pe valoare. Cele mai recente achiziții strategice ale noastre duc aceste eforturi și mai departe.

Chiar și într-un moment în care veniturile companiei și cele ale concurenților săi au fost grav afectate, DACHSER a făcut investiții durabile pe termen lung în rețeaua sa. De exemplu, a achiziționat 80% din activitatea de grupaj și logistică contractuală a partenerului de lungă durată FERCAM din Italia. După Graveleau în Franța și Azkar în Spania, aceasta este a treia cea mai mare achiziție din istoria DACHSER. Întreprinderea comună DACHSER & Fercam Italia și-a început activitatea la 1 aprilie 2024.

Alte trei tranzacții efectuate în 2023 au extins rețeaua de transport aerian și maritim de marfă în străinătate: Achiziția ACA International, cu sediul central în Melbourne, a adus Australia și Noua Zeelandă în activitatea de transport aerian și maritim de marfă a DACHSER. A urmat o întreprindere comună cu Nishi-Nippon în Japonia. Și, în cele din urmă, în Africa de Sud, DACHSER a preluat restul de 30 % din acțiunile întreprinderii sale comune, care a fost creată în 2011.

Consolidarea rețelelor digitale

Acest tip de creștere corporativă necesită ca rețeaua cibernetică-socio-fizică, formată din active, persoane, informații și tehnologii, să crească și ea. Pentru a oferi o platformă digitală integrată pentru toate cerințele logistice, DACHSER a apelat la participarea clienților săi pentru a crea platforma DACHSER: o soluție care integrează toate serviciile tuturor transportatorilor și le prezintă într-un mod orientat către utilizator, oferind clienților și clienților o imagine de ansamblu a comenzilor și expedierilor lor, indiferent de transportator. Această platformă pentru clienți combină în mod digital serviciile din domeniile de activitate Logistică rutieră și Logistică aeriană și maritimă. Aici sunt gestionate rezervările și documentele de expediere, iar sistemul de urmărire și localizare de la un capăt la altul arată expedierile de-a lungul tuturor rutelor de transport în timp real. Se pot afișa solicitările de prețuri de la clienții înregistrați pentru mai multe rute de transport și se pot selecta alternative. În prezent, câteva sute de companii utilizează platforma DACHSER pentru a-și gestiona transporturile de mărfuri aeriene și maritime. Până la sfârșitul anului, aceasta va fi disponibilă pentru toți clienții DACHSER de transport aerian și maritim, iar în vara anului 2024, DACHSER va începe să adauge treptat la platformă și transportul terestru În domeniul logisticii, a fost stabilit cursul pentru integrare, atât în lumea fizică, cât și în cea digitală.

Cei mai mulți operatori europeni de transport rutier au avut venituri mai mici în 2023 decât în 2022, mai ales din cauza scăderii cererii, dar și din cauza ieftinirii combustibilului, care a dus la tarife mai mici, așa cum reiese din analiza Upply (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)).

DB Schenker și-a menținut poziția de cel mai mare transportator rutier de mărfuri din Europa, cu venituri de 7,852 de miliarde de euro în 2023, aproape la fel ca în 2022, în ciuda unei reduceri de 1,9% a volumelor de mărfuri. EBITDA ajustat pentru divizia de transport rutier de mărfuri a grupului a crescut cu 20,6%, până la 481 de milioane de euro, dar profitul nu este public.

Pe locul al doilea după veniturile din 2023 este DSV Road, care a înregistrat o scădere bruscă a veniturilor, cu 6,4% față de 2022, până la 5,994 de miliarde de euro, pe care a pus-o pe seama scăderii tarifelor sale de transport de marfă și mai puțin pe ușoara scădere a activității comerciale. Compania a beneficiat însă de flexibilitatea oferită de utilizarea pe scară largă a subcontractorilor pentru a obține profit, marja brută fiind de 20,6% în 2023, față de 19,1% în 2022. Costurile mai mici cu motorina au scăzut și ele cheltuielile directe ale companiei, cu impact pozitiv asupra marjei brute. Iar concentrarea pe operațiunile europene de grupaj, care au o marjă brută mai mare decât încărcările complete și transporturile interne, a avut și ea un impact pozitiv asupra marjei brute. Profitul brut a fost de 1,141 de miliarde de euro, cu 0,6% mai mic decât în 2022.

Pe locul al treilea este Dachser, care și-a crescut ușor veniturile (ceea ce constituie o excepție în Top 5), cu 1,8% față de 2022, până la 5,80 de miliarde de euro. Reamintim însă că Dachser Road Logistics include transportul, dar și depozitarea bunurilor industriale și de consum (European Logistics) și produselor alimentare (Food Logistics). European Logistics a generat venituri de 4,4 miliarde de euro. Potrivit Dachser, activitatea a mers la fel de bine aproape peste tot în Europa, iar Peninsula Iberică a adus chiar o creștere a veniturilor de peste 2%. Numărul transporturilor și tonajul au scăzut în general din cauza economiei slabe a Germaniei, care a avut impact negativ și asupra țărilor din Europa Centrală și de Nord. Iar Food Logistics a avut și ea un an dinamic în 2023, cu venituri mai mari cu 9,7%, până la 1,4 miliarde de euro, datorită dezvoltării sucursalelor din Germania și creșterii prin achiziționarea Müller Fresh Food Logistics din Olanda și a acțiunilor rămase în Dachser Ungaria. În total, divizia Food Logistics a efectuat 10,9 milioane de expedieri, puțin mai multe decât în 2022, deși tonajul a scăzut cu 3,8%.

DHL Freight este pe locul al patrulea, cu 5,162 de miliarde de euro, cu 3,9% sub valoarea din 2022, din cauza situației economice proaste din Europa din tot timpul anului, care s-a înrăutățit în special în trimestrul al treilea. Volumele de marfă au scăzut de fapt mai mult, cu 9,2%, deci se poate spune că DHL și-a ținut bine sub control scăderea veniturilor. Și, ca și în cazul DSV, profitul brut s-a menținut destul de bine având în vedere condițiile, scăzând cu 0,2% față de 2022, până la 1,328 miliarde de euro. Pe locul al cincilea este Kuehne + Nagel, tot cu o scădere de venituri, dar mai mare, de 11,4% față de 2022, până la 4,546 de miliarde de euro. Și marja de profit a scăzut, chiar dacă nu la fel de mult, însă mai mult decât a concurenților, iar profitul brut a fost de 1,433 de miliarde de euro (-7,9%). Un aspect pozitiv însă este acela că raportul dintre EBITDA și venituri s-a îmbunătățit ușor, de la 5,5% la 5,4%.