Transport Intelligence (Ti) a trecut în revistă fuziunile și achizițiile de companii care au avut loc în august în întreaga lume în domeniul logisticii și a arătat că 47,8% dintre acestea au fost în Europa (dintre care cele mai multe, 14,9%, în Marea Britanie), o dovadă a faptului că, în timp ce economia de pe continent continuă să se confrunte cu probleme, firmele cu putere financiară sunt dornice să cumpere acțiuni ieftine în zonă. Împreună cu America de Nord, Europa are 71,7% din totalul achizițiilor și fuziunilor realizate în august în întreaga lume.
La începutul lunii s-a anunțat că Forward Air și Omni Logistics (ambele cu sediul în SUA) vor fuziona pentru a da naștere unei companii care să facă transport LTL și transport multimodal de bunuri de mare valoare, ce necesită servicii complexe. Asta deoarece firmele de transport se confruntă cu probleme și în America de Nord – volume și tarife spot mici și creștere a costurilor – și multe dintre ele și-au încetat activitatea, astfel că cele două companii au încercat, prin fuziune, să își consolideze pozițiile atrăgând o cotă de piață mai mare și să aibă mai multă putere de negociere în relația cu expeditorii.
Cum multe dintre fuziuni și achiziții nu au avut valorile declarate public, Ti a realizat un top al tranzacțiilor, în funcție de acest indicator, ținând cont doar de cele care au comunicat cifrele. Pe primul loc se află fuziunea Forward Air cu Omni Logistics (3,7 miliarde de dolari), urmată de achiziționarea de către Nrep a pachetului majoritar de acțiuni al dezvoltatorului polonez 7R (aproximativ 200 de milioane de dolari) și achiziționarea de către Nippon Express a grupului Tramo, un expeditor european specializat în logistica mobilierului de lux (68 de milioane de dolari).
În august cele mai numeroase achiziții și fuziuni din logistică și transport au fost cele ale expeditorilor de mărfuri, cu 20 de astfel de demersuri, dintre care trei în transportul aerian și șapte în transportul rutier, urmați de companiile de software/tehnologie, cu șapte achiziții.
Principalele fuziuni și achiziții din august, conform Ti, sunt cele realizate de:
– Challenge-trg Group, care și-a extins oferta prin achiziția furnizorilor de servicii de containere, pentru a-și îmbunătăți soluțiile de transport;
– Jack Cooper, care a achiziționat flota Moore Transport de 240 de transportatoare auto pentru a-și extinde amprenta logistică și capacitatea;
– Verst Logistics, care a achiziționat divizia de transport de la Loth Expansion;
– Hapag-Lloyd, care a finalizat achiziția SM SAAM pentru a-și consolida portofoliul de terminale din America Latină;
– Schneider National, care a achiziționat M&M Transport pentru a-și consolida creșterea pe segmentul serviciilor logistice dedicate;
– KKR, care a cumpărat pachetul majoritar al firmei de logistică Leap India pentru a se extinde în această țară;
– MSC, care a achiziționat pachetul majoritar al AlisCargo Airlines, ca parte a strategiei sale de extindere a operațiunilor de transport aerian de marfă;
– Silk Logistics, care a achiziționat Secon Freight Logistics pentru a-și consolida veniturile;
– Titanium Transportation, care a cumpărat Georgia’s Crane Transport, pentru a-și crește prezența logistică în SUA;
– Felbermayr Holding, care a achiziționat 50% din Rijnmond Logistics Beheer BV, pentru a-și crește capacitățile logistice și sinergiile;
– Start-up-ul Grinta din Cairo, care a achiziționat Auto-Cure, pentru a-și consolida poziția în lanțul de aprovizionare farmaceutică digitală;
– Woodland Group, care a achiziționat WBS Nordic, pentru a-și extinde prezența pe piața nordică;
– AIIM, care și-a extins logistica la temperatură controlată prin achiziționarea Sequence Logistics;
– Logisteed, care a achiziționat Van den Bos & Van Daalen Materieel B.V. pentru a se extinde și a intra în sectorul logistic cu temperatură controlată din Europa;
– AB Texel UK, care a achiziționat Aitken & Merry Contractors pentru a-și extinde serviciile în domeniul transportului agricol;
– Emergent Cold Latin America, care a achiziționat afacerea Frimosa de depozite frigorifice pentru a se extinde în America Latină;
– TFI, care a cumpărat JHT pentru a-și estinde capacitatea de transport în camioane;
– Egytrans, care a achiziționat NOSCO, pentru a-și consolida poziția pe piață și a-și extinde platforma operațională;
– CCFS (transportat LTL), care a achiziționat Express 2000 pentru a-și consolida rețeaua cu trei terminale în Missouri și a-și extinde oferta de servicii;
– Forward Air, care a fuzionat cu Omni Logistics pentru a deveni lider pe piața LTL;
– Poșta Elvețiană, care a achiziționat Quickmail și Quickpac pentru a asigura continuitatea serviciilor pentru clienți și a valorifica sinergiile existente;
– Global Corp din Oman, care a achiziționat St. John’s Freight Systems Limited pentru a se extinde în sectorul logistic din India;
– Nrep, care a cumpărat pachetul majoritar al dezvoltatorului polonez de logistică 7R pentru a-și extinde prezența pe piața logistică poloneză și a-și consolida portofoliul;
– OnLine Transport, care a achiziționat A/T Transportation Deal, pentru a-și consolida capacitatea flotei și serviciile;
– Endless LLP, care a achiziționat gigantul logistic ASCO pentru a-i consolida acestuia poziția pe piețele de energii regenerabile și noi;
– Crisis Logistics, care a finalizat achiziția unei companiei de coletărie;
– Swissport, care a preluat pachetul majoritar al unității de manipulare a mărfurilor din Aeroportul Düsseldorf, pentru a-și extinde prezența și a-și consolida poziția în industria serviciilor aviatice;
– QTerminals din Qatar, care a cumpărat pachetul majoritar al Kramer Group, pentru a se extinde în cel mai mare port din Europa și a-și diversifica operațiunile;
– Expect Distribution, care a achiziționat Pallet Plus pentru a crește strategic în sudul Angliei;
– Logista, care a achiziționat noi acțiuni la El Mosca, pentru a-și consolida poziția în transportul pentru industria alimentară și farmaceutică;
– GQG Partners, care a cumpărat o participație suplimentară în Adani Ports;
– CEVA Logistics, care a achiziționat Stellar Value Chain Solutions din India, pentru a-și consolida creșterea regională și globală;
– H.I.G. Capital, care a semnat acordul pentru achiziționarea Ascent Global Logistics, pentru a-și îmbunătăți capacitățile în vederea creșterii;
– Nippon Express, care a cumpărat expeditorul european Tramo, pentru a-și extinde acoperirea și competitivitatea internațională în logistica mobilierului;
– Medlog, care a achiziționat Trojan Transport, pentru a-și îmbunătăți serviciile internaționale și ofertele de logistică a containerelor;
– Bpostgroup, care a achiziționat restul de acțiuni în Active Ants, pentru a se extinde în comerțul electronic;
– NYK, care a preluat participația în terminalele de vehicule din Indonezia, pentru a facilita transportul vehiculelor;
– Jungheinrich, care a achiziționat toate acțiunile Magazino pentru a-și consolida expertiza în automatizare;
– Dachser, care a achiziționat părți din afacerea Fercam pentru a-și consolida poziția pe piață;
– Scorpion Holdings, care a cumpărat 10% din Norse Atlantic Airways, pentru a profita de înmulțirea călătoriilor aeriene post-pandemie, dar și pentru a colabora în transport aerian de marfă;
– A.P. Moller Capital, care a finalizat achiziția Vector Logistic, pentru a-și extinde rețeaua logistică pentru produse congelate;
– Luxion, care a achiziționat Digizuite pentru a-și îmbunătăți portofoliul de software de vizualizare 3D pentru serviciile digitale din lanțul de aprovizionare;
– Grupul Marcura din Dubai, care a achiziționat ShipServ, pentru a crea o platformă verticală de software, date, plăți și achiziții de top axată pe sectorul maritim;
– GTCR, care finalizează achiziția Once For All, pentru a îmbunătăți capacitățile lanțului de aprovizionare și ale software-ului;
– Insight Enterprises, care și-a preluat firma de tehnologie din Marea Britanie, pentru a-și consolida portofoliul de soluții și capacități ale lanțului de aprovizionare IT;
– Ever.Ag, care a achiziționat platforma tehnologică de camioane Roger, pentru a-și îmbunătăți soluțiile logistice și ofertele de informații despre piață în sectorul agroindustrial și
– CMA CGM, care a finalizat achiziția terminalelor GCT Bayonne și New York pentru a-și consolida operațiunile globale ale terminalelor portuare și a-și extinde portofoliul de terminale.
Un parteneriat de lungă durată duce la înființarea unei societăți mixte pentru grupaj și logistică contractuală
FERCAM va transfera diviziile sale de distribuție (grupaj) și de logistică (logistică contractuală) într-o societate mixtă cu DACHSER, sub denumirea „DACHSER & FERCAM Italia S.r.l.”. Participația de 80% a DACHSER în noua întreprindere consolidează și completează rețeaua sa europeană. Transferul de control face încă obiectul aprobării de către autoritățile relevante din domeniul concurenței.
În conformitate cu termenii contractului semnat de cele două companii, FERCAM va desprinde diviziile FERCAM Distribution (grupaj) și FERCAM Logistics (logistică contractuală) de FERCAM AG și le va integra în noua companie până la sfârșitul anului. Aceste două divizii, care au 920 de angajați în 43 de locații din Italia, au generat venituri de aproximativ 400 de milioane de euro în 2022.
De la începutul anului 2024, compania independentă va funcționa sub numele „DACHSER & FERCAM Italia S.r.l.” și va raporta direct lui Alexander Tonn, COO Road Logistics la DACHSER. Ca și până acum, activitatea de grupaj și logistică contractuală din Italia va fi gestionată de directorul de distribuție și logistică al FERCAM, Dr. Gianfranco Brillante și de echipa sa dovedită, a căror expertiză va asigura continuitatea pe piața italiană. FERCAM AG va deține o participație de 20% în DACHSER & FERCAM Italia S.r.l.
FERCAM Transport (transporturi rutiere și feroviare naționale și internaționale), FERCAM Air & Ocean și FERCAM Special Services (artă, târguri și evenimente, livrări la domiciliu, mutări și relocări, gestionarea arhivelor și a documentelor) – inclusiv toate filialele internaționale – rămân în proprietatea exclusivă a FERCAM AG și nu vor face parte din noua societate mixtă. FERCAM intenționează să promoveze în continuare creșterea și internaționalizarea acestor divizii în viitor, inclusiv în străinătate.
„În calitate de companii de familie, DACHSER și FERCAM sunt unite de o înțelegere a managementului orientat spre valori care asigură viabilitatea viitoare a companiei de-a lungul generațiilor. Prin urmare, suntem cu atât mai încântați că acum ne consolidăm și mai mult legătura, bazându-ne pe cei 20 de ani de colaborare pentru a înființa această societate mixtă în Italia”, a declarat Bernhard Simon, președintele Consiliului de Supraveghere al DACHSER.
„DACHSER este o companie de familie cu o creștere dinamică, cu obiective similare și cu canale scurte de luare a deciziilor, ceea ce o face un partener remarcabil și de încredere pentru noi pentru toate transporturile europene. Pe parcursul parteneriatului nostru, însă, condițiile s-au schimbat considerabil, cota de piață fiind concentrată doar între câțiva jucători europeni și globali. De aceea, am decis să lansăm o societate mixtă exclusiv pentru groupage și logistică contractuală. Este o situație avantajoasă pentru ambele părți”, a declarat Thomas Baumgartner, președintele Consiliului de supraveghere al FERCAM.
„Acest lucru ne permite să ne consolidăm și mai mult legăturile cu compania noastră parteneră, consolidându-ne în același timp propria noastră poziție”, explică Hannes Baumgartner, director general al FERCAM. „Faptul că facem parte din rețeaua europeană a DACHSER ne deschide oportunități suplimentare de creștere, în special în ceea ce privește exporturile. Acest lucru creează siguranță și stabilitate pentru viitor.”
„Prin această achiziție, reducem ultimul decalaj rămas și ne completăm propria rețea de grupaj și logistică contractuală pe principalele piețe din Europa continentală”, a declarat Burkhard Eling, CEO al DACHSER.
Completarea rețelei europene
Preluarea majoritară a activității de grupaj și logistică contractuală a FERCAM este cea de-a treia achiziție majoră pe care DACHSER a făcut-o pentru a-și extinde rețeaua de transport și logistică în Europa, după Graveleau (Franța, 1999) și Azkar (Spania, 2013).
„DACHSER și FERCAM colaborează cu mare succes de 20 de ani. În acest timp, am ajuns să ne cunoaștem foarte bine și am dobândit o apreciere reciprocă”, adaugă Alexander Tonn, COO Logistică rutieră la DACHSER.
FERCAM, companie de familie cu sediul în Bolzano, Tirolul de Sud, se ocupă de distribuția tuturor transporturilor de grupaj cu bunuri industriale și de consum din rețeaua europeană a DACHSER din Italia încă de la începutul parteneriatului și alimentează această rețea cu transporturi corespunzătoare din Italia.
„FERCAM este un garant al continuității și al expertizei în Italia. Prin această achiziție și prin alte investiții, ne putem accelera în continuare creșterea – în special pe piața italiană – și ne putem îmbunătăți și mai mult calitatea ofertei noastre. Clienții noștri din Europa, Italia și din întreaga lume vor beneficia pe termen mediu de procese consistente și sisteme uniforme”, spune Tonn cu privire la sinergiile și beneficiile pentru clienți ale noii societăți mixte.
Datorită parteneriatului lor de lungă durată, DACHSER și FERCAM sunt deja în deplină sincronizare atunci când vine vorba de manipularea operațională a grupajelor. FERCAM își propune să investească în mod constant în instalațiile sale logistice, în sistemele digitale și în protecția climei – cele două companii se potrivesc excelent și din acest punct de vedere.
Întreprindere comună fără structuri duplicitare
Linia de afaceri europeană de logistică a DACHSER nu a avut până acum niciun sediu propriu în Italia, astfel încât societatea mixtă nu va avea ca rezultat nicio structură duplicată. Toți angajații diviziilor de distribuție și logistică ale FERCAM vor lucra pentru DACHSER & FERCAM Italia. Achiziționarea de către DACHSER a acțiunilor în aceste două divizii este, de asemenea, un simbol al angajamentului companiei de a face investiții suplimentare și durabile în locațiile sale din Italia. În cadrul liniei de afaceri Food Logistics, care se ocupă de transportul și depozitarea alimentelor refrigerate și nerefrigerate, DACHSER este reprezentată în Italia din 2017 cu trei locații și aproximativ 270 de angajați.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit