Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cea de-a treia editie a testului comparativ European Truck Challenge (ETC) 2012 a aruncat manusa camioanelor cu cuplu maxim de 2.300 Nm, pentru care puterile maxime se situeaza intre 440 si 460 CP, care sunt si cele mai vandute pe piata transporturilor, echipate de regula cu cabine de standard superior pentru transport pe distante lungi. Au raspuns invitatiei ETC patru producatori: Scania, Mercedes-Benz, MAN si DAF. Volvo nu a participat, deoarece la inceputul lui septembrie isi lanseaza noul model FH Euro 6, in timp ce Iveco este in plina mutare a liniei de fabricatie a Stralis de la Ulm (Germania) la Madrid (Spania). In plus, noul Stralis era prea "proaspat" pe piata pentru a intra intr-un test comparativ.

Daca noul Actros este campionul absolut in planul consumului, cu o medie de 33,8 l/100 km, DAF si MAN s-au situat umar la umar – cu 34,9 l/100 km – in timp ce Scania, singurul care a avut curajul sa se prezinte in competitie cu motor Euro 6, a concurat practic, in alta "liga". Totusi, diferenta dintre Scania si cei doi "mijlocii" (DAF si MAN) este de numai 0,07 l/100 km, un rezultat foarte bun tinand cont de poluarea redusa, confortul crescut la rulare si taxele mai mici de autostrada. In schimb, in planul costurilor de leasing si reparatii – un alt factor luat in calcul de testul ETC – MAN s-a plasat cel mai bine, cu 109 euro/zi lucratoare, insa trebuie sa tinem cont de faptul ca preturile MAN se schimba de la o zi la alta, iar testul ETC a luat in calcul costurile din Germania, unde MAN are o retea proprie puternica de service-uri.

Mai putin fluctuante sunt preturile DAF, care, cu 110 euro/zi lucratoare, este aproape la acelasi nivel cu MAN. Mercedes-Benz este ceva mai scump, lucru cauzat atat de propunerea unui model din generatia abia lansata anul trecut, cu o echipare foarte inovativa, care include si Predictive Powertrain Control, un sistem care ajuta transmisia automatizata PowerShift sa "vada" si dincolo de dealurile si vaile pe care circula camionul. Astfel, producatorul din Stuttgart are un cost total de proprietate de 79,1 centi/km, mai mult decat MAN (78,9 centi/km), dar mai putin decat DAF (79,36 centi/km). Cu motor Euro 6, costurile de operare ale Scania nu pot fi comparate cu celelalte modele Euro 5. Pe langa consumul usor mai ridicat, pretul mai mare al tehnologiei Euro 6 duce la un cost fix de 137 de euro/zi lucratoare si la un cost de proprietate de 84,8 centi/km. Pe de alta parte, trebuie tinut cont de faptul ca Scania a oferit preturi pentru cumpararea unui singur camion, in timp ce ceilalti au oferit preturi de achizitie si de service pentru o flota de 40 de camioane cumparate intr-o perioada de patru ani.


DAF XF 105.460 ATe combina detalii inteligente cu un camion echilibrat
DAF s-a inscris cu un autotractor cu pachet ATe ("Advanced Transport Efficiency"), care include o multime de componente noi ale motorului de 12,9 l (pistoane noi, injectie imbunatatita, evacuare complet izolata etc.), menite sa scada consumul de …..

Dupa acordul de colaborare incheiat anul trecut, in urma caruia noile camioane Tatra Phoenix vor fi echipate cu motoare si cabine DAF – EVW Holding, dealerul DAF in Romania, a devenit si distribuitor autorizat Tatra in Romania pentru camioanele Phoenix. Promovarea produselor cehe, ideale pentru exploatarile forestiere si petroliere, cariere de piatra, aplicatii militare si de stins incendii, a inceput printr-un eveniment, organizat luna trecuta la cariera de la Bologa (langa Cluj-Napoca), dedicat clientilor din aceste domenii.

Doua basculante, un ansamblu autosasiu+remorca pentru busteni si un camion de raliu au demonstrat clientilor romani ce poate face suspensia independenta pentru care Tatra detine un patent de peste jumatate de secol.

Dupa pietele de „origine“ – Cehia si Slovacia – Romania este a treia tara unde Tatra a gasit un partener solid in importatorul DAF, EVW Holding. Tatra se afla inca in stadiul organizarii unei noi retele de dealeri in Europa, care se va baza in principal pe dealeri DAF, dat fiind ca Phoenix este echipat cu motor DAF si cabina 85CF. Fostul dealer Tatra, Loreto Impex, inca detine contractul de reprezentare pentru vanzarea vechilor camioane Tatra, pe care insa producatorul ceh isi propune sa le scoata din productie si sa le inlocuiasca cu gama Phoenix, pentru care Tatra are un singur reprezentant de vanzari in Romania: EVW Holding.
Tatra se focuseaza atat pe domeniul constructiilor, exploatarilor forestiere si petroliere, dar acopera, de asemenea, si domeniul stingerii incendiilor. Pentru promovarea camioanelor Tatra in Romania, producatorul ceh a organizat impreuna cu EVW Holding o demonstratie de forta in cariera de piatra de la Bologa, folosita de Bechtel cand lucra la Autostrada Transilvania, eveniment care se va repeta la Bucuresti, la sfarsitul lui septembrie.
Cele patru camioane disponibile pentru test drive au urcat incarcate la capacitate drumurile din cariera, au traversat un parau si au coborat pante acoperite cu grohotis, aratand calitatile deosebite ale sasiului Tatra, disponibil intr-o multitudine de versiuni, de la 4×4 la 12×12. Cel mai spectaculos model disponibil pentru test drive a fost un camion pentru transport busteni, un autosasiu 8×8+remorca. Cabinele sunt insurubate pe sasiu, filetele fiind sudate in interiorul acestuia. Specific pentru Tatra este ca nu exista cadru-sasiu decat pentru cabina si motor. Pentru suprastructura sunt prevazute patru puncte de atasare, astfel ca pe acelasi sasiu se pot monta atat bene, cat si macarale, foreze etc.
Phoenix este disponibil cu motoare Paccar MX Euro 5 cu sase cilindri in linie, de 12,9 l, cu racire pe apa si turbosuflanta cu racire intermediara. Motoarele de 265, 300 si 340 kW dezvolta cupluri maxime de 1.775, 2.000 si respectiv 2.300 Nm.
Motorul de 375 kW, cu cuplu maxim de 2.500 Nm, este montat pe modelele cu axe cu reductie in butucul rotilor. Acestea vin in combinatie cu cutii de viteze ZF manuale sau automate, cu 16 trepte, cu Intarder sau fara.