Daimler Buses a anunţat trecerea la a treia generaţie de baterii NMC (Nichel-Mangan-Cobalt) pentru autobuzele sale electrice eCitaro, de 12 şi 18 m lungime, cu prilejul evenimentului eMobility Days, desfăşurat la Mannheim, în Germania, la începutul lui mai. Noile baterii au o densitate energetică crescută cu până la 50% comparativ cu generaţia anterioară, ceea ce asigură o autonomie crescută, fără a afecta greutatea proprie a vehicululelor electrice.
Pachetele de baterii NMC 3 sunt modulare şi pot fi amplasate pe plafon şi în partea din spate a autobuzului (maximum 6 disponibile). Capacitatea maximă instalată în cazul modelului de 12 m lungime este de 588 kWh, ceea ce permite o autonomie garantată de 280 km pe întreaga perioadă de viaţă a bateriilor (220 km autonomie în cazul autobuzului articulat). Mai mult, în condiţii favorabile, autonomia poate depăşi chiar 300 km. De remarcat faptul că în doar 4 ani, autonomia eCitaro a crescut cu 80% pentru varianta solo şi respectiv 120% la cea articulată, datorită progreselor tehnologice înregistrate în dezvoltarea bateriilor.
Reprezentanţii constructorului german au anunţat că special pentru autobuzele Clasa I, motorul diesel Euro VI nu va face trecerea la nivelul superior, adică la Euro VII, toate eforturile investiţionale pe acest segment orientând-se către zero emisii. Trecerea de la diesel la electric nu se rezumă însă doar la vehicul în sine, ci afectează întreg sistemul de operare: infrastructura de alimentare, configurarea traseelor, managementul depoului şi, nu în ultimul rând, instruirea şoferilor.
Pentru ca tehnologia electrică să câştige mai rapid teren este nevoie de dezvoltarea concomitentă a reţelelor de alimentare, nu doar pentru transportul urban, ci şi pe distanţe lungi. Evenimentul Daimler eMobility Days, desfăşurat la Mannheim, în Germania, la începutul lui mai, a abordat tocmai problema tandemului vehicul-infrastructură, subliniind importanţa cooperării între toţi factorii implicaţi – constructori, operatori de transport, clasă politică – pentru dezvoltarea sustenabilă în acest domeniu.
Invitat la eveniment, ministrul federal pentru Transport şi Digitalizare, Dr. Volker Wissing, a declarat că guvernul german susţine în mod activ decarbonizarea transportului public şi, în acest sens, a alocat 1,25 de miliarde de euro până în 2025, pentru a subvenţiona achiziţia de autobuze electrice cu 80% din diferenţa de preţ a acestora din urmă comparativ cu modelele similare convenţionale. Bugetul iniţial mai poate fi suplimentat ulterior, obiectivul fiind ca, până în 2030, unul din două autobuze urbane aflate în operare în Germania să fie electric. Până în prezent s-au depus cereri de subvenţionare pentru 5.000 de vehicule.
Tot pentru sprijinirea transportului public, ministrul Wissing a anunţat derularea unui proiect pilot pe perioada verii, în colaborare cu mai mulţi operatori urbani, de oferire a abonamentului lunar de călătorie la preţul subvenţionat de 9 euro.
Separat, Elke Zimmer, secretar de stat în ministerul Transporturilor din regiunea Baden-Württenberg, a anunţat că derulează un proiect pilot pentru a identifica oportunitatea instalării de staţii de încărcare cu energie electrică pe autostrăzi. Obiectivul la nivel regional este ca până în 2030 una din trei tone de marfă să fie transportată cu zero emisii. Nu mai puţin de 10 milioane de euro au fost alocaţi anul trecut în Baden-Württenberg pentru subvenţionarea achiziţiei de vehicule electrice, iar programul va continua şi în perioada următoare.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit