Daimler Truck expune la IAA Transportation nu numai camioane pur electrice cu baterii, ci și modele pe bază de hidrogen, pe care le consideră, de asemenea, o soluție adecvată pentru decarbonizarea transportului greu pe distanțe lungi.
Prototipul Mercedes-Benz GenH2, omologat deja pentru circulația rutieră, a parcurs anul trecut 1.047 km prin Germania, în condiții reale, cu o singură alimentare cu hidrogen lichid.
Iar după o fază de testare riguroasă pe pistă și pe drumuri publice, cinci camioane GenH2 au ajuns într-un stadiu avansat de dezvoltare și au început să fie utilizate recent în diverse aplicații, în flotele primilor clienți: Air Products, Amazon, Holcim, INEOS și Wiedmann & Winz.
Testul va dura aproximativ un an și va ajuta departamentul de dezvoltare din cadrul Daimler Truck să obțină informații valoroase despre comportamentul camioanelor alimentate cu hidrogen lichid și despre cerințele specifice ale clienților, care să fie luate în considerare pentru dezvoltarea în serie.
Martin Daum, CEO Daimler Truck, subliniază faptul că în ultimii ani compania a demonstrat că este pe drumul cel bun cu strategia sa de sustenabilitate bazată atât pe camioane și autobuze electrice, cât și pe GenH2 pe hidrogen, cele două tehnologii având fiecare meritele ei și clienții având nevoie de ambele. “De aceea ne trebuie un impuls și mai puternic din partea politicii și a sectorului energetic, în special în ceea ce privește tehnologiile pe bază de hidrogen, astfel încât, pe lângă vehicule, să poată fi creată infrastructura corespunzătoare și să se poată ajunge la un cost avantajos pentru clienții noștri.”
Ca unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale din lume, Daimler Truck promovează transportul durabil. Obiectivul companiei este de a oferi numai vehicule noi care sunt neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 în timpul funcționării pe principalele sale piețe globale (UE30, SUA, Japonia) până în 2039. Tehnologiile de propulsie pe bază de hidrogen pot fi astfel o soluție optimă, în special pentru aplicații foarte flexibile și deosebit de exigente în transportul greu și pe distanțe lungi.
Pe calea către decarbonizarea transportului, Daimler Truck intră în următoarea fază de dezvoltare a camioanelor sale cu pile de combustie. După o fază de testare riguroasă pe pista de testare și pe drumurile publice, autocamioanele Mercedes-Benz GenH2 au ajuns acum într-un stadiu avansat de dezvoltare pentru implementarea în primele flote ale clienților.
La Centrul de testare și dezvoltare Daimler Truck din Woerth am Rhein, Martin Daum, președintele Consiliului de administrație al Daimler Truck, a sărbătorit începerea testelor inițiale pentru clienți a cinci prototipuri de camioane cu pile de combustie Mercedes-Benz GenH2 Truck, în prezența lui Hildegard Müller, președintele Asociației germane a industriei auto (VDA), cu Air Products, Amazon, Holcim, INEOS și Wiedmann & Winz. Acești clienți au posibilitatea de a dobândi experiență practică în transportul pe distanțe lungi cu camioane cu pile de combustie într-un stadiu incipient, pe parcursul unei faze de testare de aproximativ un an. Pe de altă parte, echipa de dezvoltare Daimler Truck dobândește informații valoroase despre operațiunile reale ale camioanelor alimentate cu hidrogen lichid, află despre cerințele specifice ale clienților și le poate lua în considerare pentru dezvoltarea în serie.
Cele cinci camioane GenH2 vor fi utilizate în diferite aplicații pe distanțe lungi pe rute specifice din Germania, cum ar fi transportul de materiale de construcții, containere maritime sau gaze în butelii. În timpul acestor prime teste pentru clienți, vehiculele vor rămâne sub supravegherea și responsabilitatea directă a producătorului. Camioanele vor fi realimentate la stațiile de alimentare cu hidrogen lichid desemnate (sLH2) din Woerth am Rhein (Renania-Palatinat) și, în viitor, și în zona Duisburg (Renania de Nord-Westfalia).
Martin Daum, președinte al Consiliului de administrație al Daimler Truck: „Când vine vorba de decarbonizarea transportului, ne concentrăm pe motorizările pe bază de baterii electrice și hidrogen. Transformarea poate avea succes numai dacă energia verde este disponibilă în mod suficient și cuprinzător – iar pentru aceasta avem nevoie de ambele tehnologii. În ceea ce privește motorizările pe bază de hidrogen, facem acum un alt pas important către pregătirea de serie: începem testarea camioanelor noastre Mercedes-Benz GenH2 în operațiuni de transport reale zilnice cu clienții noștri. Cu toate acestea, este important de reținut că vehiculele de înaltă performanță neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 nu vor fi suficiente pentru a asigura succesul transportului durabil. Acest lucru necesită, de asemenea, o infrastructură de încărcare și realimentare corespunzătoare, precum și paritatea costurilor cu vehiculele convenționale. Deși factorii de decizie politică și companiile energetice sunt deja active în acest domeniu, avem nevoie urgentă de un impuls și mai puternic, în întreaga Europă!”
Cele cinci tractoare cu semiremorcă vor fi utilizate de clienți în diverse aplicații pe distanțe lungi pe parcursul perioadei de testare. Amazon va utiliza GenH2 Truck în operațiunile sale logistice din Germania, Air Products pentru transportul gazelor în butelii, Wiedmann & Winz pentru containerele maritime, Holcim pentru logistica materialelor de construcții și VERVAEKE – compania de logistică a INEOS – pentru transportul PVC și vinil.
Performanțele GenH2 Truck sunt comparabile cu cele ale camioanelor convenționale pentru distanțe lungi
Inginerii de dezvoltare de la Daimler Truck au bazat camionul GenH2 pe caracteristicile camionului convențional Mercedes-Benz Actros pentru transporturi lungi în ceea ce privește sarcina utilă, autonomia și performanța. Camioanele Mercedes-Benz GenH2, care sunt utilizate în aceste prime teste pentru clienți, oferă o sarcină utilă de aproximativ 25 de tone la o greutate brută combinată (GCW) de 40 de tone. Două rezervoare speciale de hidrogen lichid și un sistem puternic de pile de combustie de la cellcentric, Joint Venture între Daimler Truck și Volvo Group, permit o sarcină utilă ridicată și o autonomie mare. Acestea reprezintă piesa centrală a autocamionului GenH2.
Sistemul cu pile de combustie al autocamionului GenH2 furnizează 300 kW (2 x 150 kW), iar bateria furnizează temporar 400 kW suplimentari. La 70 kWh, capacitatea de stocare a bateriei este relativ scăzută, deoarece aceasta nu este destinată să satisfacă nevoile de energie, ci în principal să fie pornită pentru a oferi suport energetic situațional pentru celula de combustie, de exemplu, în timpul vârfurilor de sarcină în timpul accelerării sau în timpul deplasării în pantă cu încărcătură completă. În același timp, bateria relativ ușoară permite o sarcină utilă mai mare. Bateria este reîncărcată cu energia de frânare și cu excesul de energie al pilei de combustie. Un element central al strategiei sofisticate de funcționare a sistemului de pile de combustie și baterii este un sistem de răcire și încălzire care menține toate componentele la o temperatură de funcționare adecvată, asigurând astfel durabilitatea maximă. Într-o versiune de pre-serie, cele două motoare electrice sunt proiectate pentru un total de 2 x 230 kW putere continuă și 2 x 330 kW putere maximă. Camionul GenH2 oferă astfel un cuplu de 2 x 1.577 Nm sau 2 x 2.071 Nm.
Cele două rezervoare de hidrogen lichid din oțel inoxidabil ale autocamionului GenH2 au o capacitate de stocare deosebit de mare, de 88 kg (44 kg fiecare), fiind perfect potrivite pentru acoperirea distanțelor lungi. Sistemul de rezervoare din oțel inoxidabil constă din două tuburi, unul în interiorul celuilalt, care sunt izolate în vid și conectate între ele.
Hidrogenul lichid permite o autonomie de 1.000 km și mai mult
Daimler Truck preferă hidrogenul lichid în dezvoltarea motoarelor pe bază de hidrogen. În această stare agregată, purtătorul de energie are o densitate energetică semnificativ mai mare. Ca urmare, poate fi transportat mai mult hidrogen, ceea ce crește semnificativ autonomia și permite performanțe comparabile ale vehiculului cu cele ale unui camion diesel convențional. Eforturile de transport pot fi reduse semnificativ cu hidrogen lichid, iar rezervoarele de hidrogen lichid oferă, de asemenea, avantaje în ceea ce privește costul și greutatea în comparație cu hidrogenul gazos comprimat. Astfel, utilizarea hidrogenului lichid permite o sarcină utilă mai mare. Acest lucru face ca autocamionul Mercedes-Benz GenH2 să fie la fel de potrivit pentru transportul rutier flexibil și solicitant pe distanțe lungi ca și autocamioanele diesel convenționale. În septembrie 2023, Daimler Truck a demonstrat cu succes acest lucru atunci când un prototip de camion Mercedes-Benz GenH2 aprobat pe drumurile publice a încheiat cursa #HydrogenRecordRun, parcurgând 1.047 km cu un rezervor de hidrogen lichid la bord.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit