Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Daimler Truck și Linde Engineering, două companii industriale de top, au realizat un progres important în materie de infrastructură pe drumul către decarbonizarea transportului cu hidrogen. În ultimii câțiva ani, inginerii celor două companii au dezvoltat împreună sLH2, un nou proces de manipulare a hidrogenului lichid subrăcit.

În comparație cu hidrogenul gazos, această abordare inovatoare permite o densitate de stocare mai mare, o autonomie mai mare, o realimentare mai rapidă, costuri mai mici și o eficiență energetică superioară. Realimentarea durează aproximativ 10 până la 15 minute pentru un camion de mare tonaj de 40 de tone, care transportă 80 kg de hidrogen lichid pentru o autonomie de 1.000 km și chiar mai mult. În același timp, noua tehnologie sLH2 reduce de 2-3 ori investiția necesară pentru o stație de realimentare cu hidrogen, iar costurile operaționale sunt de 5-6 ori mai mici. În prezent, hidrogenul lichid poate fi furnizat în mod fiabil în întreaga Europă.

În comparație cu tehnologia obișnuită de realimentare cu hidrogen lichid (LH2), noul proces utilizează o nouă pompă inovatoare sLH2 pentru a crește ușor presiunea hidrogenului lichid. Prin această metodă, hidrogenul devine hidrogen lichid subrăcit (sLH2). Hidrogenul în această stare, facilitează un proces de realimentare foarte robust care, de asemenea, menține la minimum pierderile de energie în timpul realimentării. În plus, nu este necesară nicio transmisie de date între stația de realimentare și vehicul, ceea ce reduce și mai mult complexitatea soluției. În același timp, capacitatea de realimentare este crescută la noi niveluri. Stația pilot de realimentare are o capacitate de 400 kg de hidrogen lichid pe oră. În comparație cu conceptele obișnuite de realimentare cu hidrogen lichid sau gazos, sLH2 este considerabil mai simplu, oferind în același timp performanțe sporite.

Având ca scop stabilirea unui standard comun de realimentare pentru camioanele alimentate cu hidrogen, tehnologia este pusă la dispoziția tuturor părților interesate prin intermediul unui standard ISO. În prezența secretarului de stat pentru afaceri economice al landului Renania-Palatinat, Petra Dick-Walther, și a presei internaționale, Andreas Gorbach, membru al Consiliului de administrație al Daimler Truck, și Juergen Nowicki, director general al Linde Engineering, au inaugurat astăzi prima stație pilot publică sLH2 în Wörth am Rhein, alimentând un prototip de camion Mercedes-Benz GenH2. 

Andreas Gorbach, membru al Consiliului de Administrație al Daimler Truck AG, responsabil cu tehnologia autocamioanelor: „Transportul cu emisii zero are nevoie de trei factori: vehiculele cu baterii electrice și hidrogen potrivite, rețeaua de infrastructură necesară și paritatea costurilor pentru vehiculele ZEV în comparație cu camioanele diesel. În ceea ce privește vehiculele, transformarea este în plină desfășurare. În ceea ce privește infrastructura pentru hidrogen, astăzi atingem o etapă importantă: Cu sLH2, realimentarea cu hidrogen devine la fel de convenabilă ca și realimentarea de astăzi cu motorină. Este nevoie de aproximativ 10 până la 15 minute pentru a alimenta camionul nostru Mercedes-Benz GenH2 pentru o autonomie de peste 1.000 km. Facem acum apel la alți producători de echipamente originale și companii de infrastructură să urmeze abordarea noastră și să facă împreună din această tehnologie un standard industrial.”Juergen Nowicki, vicepreședinte executiv al Linde plc și CEO al Linde Engineering: „Hidrogenul lichid subrăcit crește considerabil eficiența sistemelor de realimentare cu hidrogen. Investiția necesară este redusă de două până la trei ori, iar costurile operaționale sunt de cinci până la șase ori mai mici. Aceste avantaje și altele fac din sLH2 o alternativă practică și neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 la motorină în sectorul vehiculelor grele. Tehnologia pe care am dezvoltat-o împreună cu Daimler Truck va contribui la deschiderea drumului pentru dezvoltarea unei rețele robuste de realimentare, care este esențială pentru a menține vehiculele în mișcare și lanțurile de aprovizionare intacte.”

Daimler Truck intră în următoarea fază de dezvoltare pe drumul către decarbonizarea transporturilor cu ajutorul camioanelor alimentate cu hidrogen. După o fază de testare riguroasă pe pista de testare și pe drumurile publice, camioanele cu pile de combustie au ajuns acum într-un stadiu avansat de dezvoltare pentru a fi implementate în primele flote de clienți.

În consecință, Daimler Truck face acum următorul pas prin construirea unei prime flote de încercare pentru clienți cu camioane Mercedes-Benz GenH2. Companiile Amazon, Air Products, INEOS, Holcim și Wiedmann & Winz vor lua parte la primele teste cu clienții pentru a dobândi experiența inițială în transportul pe distanțe lungi fără CO2 cu camioane cu pile de combustie.

Cele cinci tractoare cu semiremorcă vor fi utilizate în diferite aplicații pe distanțe lungi pe rute specifice din Germania, cum ar fi transportul de materiale de construcții, containere maritime sau gaze la butelie. În timpul acestor prime teste pentru clienți, camioanele GenH2 rămân sub supravegherea și responsabilitatea directă a Mercedes-Benz Trucks. Vehiculele vor fi realimentate la stațiile publice de alimentare cu hidrogen lichid (sLH2) desemnate în Wörth am Rhein și în zona Duisburg.

Daimler Truck și companiile partenere creează astfel un proiect lighthouse și demonstrează că transportul decarbonizat cu camioane alimentate cu hidrogen este deja posibil în prezent. Cu toate acestea, pentru ca această transformare să reușească, va fi necesar ca în anii următori să se asigure crearea unei infrastructuri internaționale de realimentare și o aprovizionare suficientă cu hidrogen lichid verde.

Andreas Gorbach, membru al Consiliului de administrație al Daimler Truck AG, responsabil pentru tehnologia autocamioanelor: „Cu această primă flotă de clienți, autocamioanele noastre cu pile de combustie sunt acum testate în condiții reale de funcționare pentru clienți. O situație avantajoasă pentru ambele părți: clienții noștri cunosc tehnologia pilelor de combustie în exploatarea zilnică în condiții reale, iar echipa noastră de ingineri înțelege mai bine nevoile clienților și cazurile de utilizare relevante, luându-le în considerare pentru dezvoltarea de serie.”

Cifrele cheie de performanță ale camionului GenH2 Truck comparabile cu cele ale camioanelor convenționale pentru distanțe lungi

Inginerii de dezvoltare de la Daimler Truck au bazat camionul GenH2 Truck pe caracteristicile camionului convențional Mercedes-Benz Actros pentru distanțe lungi în ceea ce privește sarcina utilă, autonomia și performanța. Camioanele Mercedes-Benz GenH2 Trucks, care sunt utilizate în aceste prime teste pentru clienți, oferă o sarcină utilă de aproximativ 25 de tone la o greutate brută combinată (GCW) de 40 de tone. Două rezervoare speciale de hidrogen lichid și un sistem deosebit de puternic de pile de combustie centrate pe celulă permit această sarcină utilă ridicată și o autonomie mare. Acestea reprezintă piesa centrală a camionului GenH2. Cele două rezervoare de hidrogen lichid din oțel inoxidabil ale camionului GenH2 au o capacitate de stocare deosebit de mare, de 88 kg (44 kg fiecare), ceea ce le face foarte potrivite pentru acoperirea distanțelor lungi. Sistemul de rezervoare din oțel inoxidabil este format din două tuburi, unul în altul, conectate între ele și izolate în vid.

Sistemul de pile de combustie al camionului GenH2 furnizează 300 kW (2 x 150 kW), iar bateria asigură temporar o putere suplimentară de 400 kW. La 70 kWh, capacitatea de stocare a bateriei este relativ scăzută, deoarece aceasta nu este destinată să satisfacă nevoile de energie, ci în principal să fie pornită pentru a oferi sprijin energetic situațional pentru pila de combustie, de exemplu, în timpul încărcărilor de vârf în timpul accelerării sau în timpul deplasării în pantă cu încărcătură maximă. În același timp, bateria relativ ușoară permite o sarcină utilă mai mare. Aceasta este reîncărcată cu energia de frânare și cu energia excedentară a pilei de combustie. Un element central al strategiei sofisticate de funcționare a sistemului de pile de combustie și baterii este un sistem de răcire și încălzire care menține toate componentele la o temperatură de funcționare adecvată, asigurând astfel o durabilitate maximă. Într-o versiune de pre-serie, cele două motoare electrice sunt proiectate pentru un total de 2 x 230 kW putere continuă și 2 x 330 kW putere maximă. Chiar recent, în septembrie 2023, Daimler Truck a demonstrat cu succes că tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen poate fi soluția potrivită pentru decarbonizarea transportului rutier flexibil și solicitant pe distanțe lungi. Un prototip omologat pentru drumuri publice al camionului Mercedes-Benz GenH2 a finalizat cursa Daimler Truck #HydrogenRecordRun, acoperind 1.047 km de distanță parcursă cu un singur plin de hidrogen lichid. Compania își propune să introducă versiunea de serie a Mercedes-Benz GenH2 Truck în a doua jumătate a deceniului.