Etapa a cincea a Dakar 2022, cu plecare de la Riyadh și întoarcere la Riyadh, a inclus 216 km de legătură și 395 km de cursă specială și i-a adus lui Andrey Karginov (Kamaz) a doua victorie din acest an, după ce mecanicii au reușit să îi repare transmisia în timp pentru a lua startul. El a fost urmat la 4’25” de Dmitry Sotnikov (Kamaz) și la 6’47” de Anton Shibalov (Kamaz). Sotnikov își păstrează primul loc în clasamentul general, la 9’53” de Eduard Nikolaev (Kamaz, care în etapa a cincea a fost al patrulea) și la 26’27” de Shibalov. Trei echipaje sunt la mai puțin de o oră de lider, trei la mai puțin de două ore și alte două la mai puțin de trei ore.
În etapa a cincea aproape că nu s-a putut depăși viteza de 115 km/h. Echipajele Kamaz au avut câteva surprize neplăcute, începând cu împotmolirea în noroi a lui Karginov, care a fost ajutat de un echipaj lituanian, și continuând cu penalizările pe care le-au primit Nikolaev (două minute, din cauza depășirii vitezei maxime admise) și Sotnikov și Karginov (câte un minut).
Prima parte a etapei speciale s-a desfășurat pe drumuri de mare viteză de-a lungul platoului Najd, după care a început porțiunea extrem de dificilă cu pietre, care, pentru 10 km, a redus mult viteza. Au urmat circa 100 km pe nisip cu pietre ascunse, în care navigația a fost foarte importantă, din cauza numeroaselor urme care te puteau duce în direcția greșită, și în care principala provocare era păstrarea anvelopelor intacte. De altfel, aceasta a fost una dintre probelele pe care le-au avut Janus Van Kasteren (din echipa Gerard de Rooy), dar și trei dintre echipajele Kamaz, care au căutat mai mult timp unul dintre punctele de control. Iar dunele au acoperit circa 38% din întregul drum și au creat și ele probleme de orientare.
Etapa a șasea, tot cu plecare de la Riyadh și întoarcere la Riyadh, ca și a cincea, urmează să aibă 438 km, iar la finalul ei vine o zi de pauză.
Etapa a patra a Dakar 2022, de la Al Qaisumah la Riyadh, a inclus cea mai lungă secțiune specială din întreaga competiție de anul acesta, de 465 km, din care o mare parte a fost acoperită cu dune și cu porțiuni mai tehnice.
Victoria în întrecerea camioanelor i-a revenit lui Eduard Nikolaev (Kamaz), la 1’35” de Anton Shibalov (Kamaz), și la 3’44” de Janus Van Kasteren (IVECO), iar în clasamentul general continuă să conducă Dmitry Sotnikov (care a fost al patrulea în etapa a patra, la 4’35” de lider), urmat la 7’10” de Nikolaev și la 24’05” de Shibalov. Doar patru piloți se aflau la mai puțin de o oră de lider în clasamentul general și încă doi la distanță de mai puțin de două ore.
Deoarece ploile sunt o constantă în Arabia Saudită în ianuarie, organizatorii au avertizat asupra nisipurilor și dunelor ude și vâscoase și a bălților de pe traseu.
Camioanele Kamaz au deschis drumul și s-au descurcat bine atât pe porțiunea de nisip, cât și pe cea cu pietriș, de 200 km, unde au avut o viteză medie de circa 120 km/h, în condițiile unei maxime de 140 km/h permise pentru camioane.
Sotnikov a fost primul la început, dar la km 40 i-a cedat conducerea lui Nikolaev, în timp ce olandezul Janus van Kasteren, membru al echipei Gerard de Rooy, a atacat în forță camioanele Kamaz în primii 200 km.
Din punctul de vedere al navigației, cea mai dificilă porțiune a fost cea de la final, după zona de neutralizare, unde caravana a fost întâmpinată de albii secate de râuri care acum erau vâscoase după ploaie, astfel că, dacă s-ar fi orientat greșit, echipajele ar fi pierdut mult timp. Numeroși navigatori au avut probleme, dar nu și rușii, care au reușit să-i facă un cadou frumos directorului echipei, Vladimir Chagin, „Țarul“, cu ocazia aniversării a 52 de ani. Nu înseamnă însă că nu au avut și probleme: Andrey Karginov cu transmisia automată, care a împiedicat camionul să meargă cu mai mult de 115 km/h, după care a rămas împotmolit și a pierdut mai bine de o oră, și Sotnikov cu o anvelopă înțepată.
Etapa a cincea se desfășoară cu plecare de la Riyadh și întoarcere la Riyadh și include 216 km de legătură și 395 km de cursă specială.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit