Etapa a 11-a a raliului Dakar 2021 s-a desfășurat pe ruta Al Ula-Yanbu, de 557 km, din care 511 km de cursă specială. Victoria i-a revenit lui Anton Shibalov (Kamaz), la 4’13” de Airat Mardeev (Kamaz) și la 4’53” de Aliaksei Vishneuski (MAZ). Dmitry Sotnikov (Kamaz), liderul clasamentului general, a pierdut timp schimbând o roată cu 30 km înainte de final și fost al patrulea, dar și-a păstrat poziția fruntașă, fiind urmat la 39’58” de Shibalov și la 1H11’13” de Mardeev, iar Martin Macik (IVECO) îl devansează acum pe Ales Loprais (Praga).
Aceasta ar fi trebuit să fie cea mai lungă specială a raliului din 2021, dar din cauza condițiilor meteo a fost redusă cu 47 km, pentru a se evita salinele spălate de ploaie, unde riscul de împotmolire era mare. Blocaje totuși au apărut, pe o porțiune de 100 km cu nisip și dune, inclusiv unele cu nivel de dificultate doi sau trei, cu nisip moale, cum nu mai văzuseră piloții de câteva zile.
Startul s-a dat mixt, cu vehiculele la intervale de două minute, ceea ce le-a permit să meargă constant o vreme și a avantajat echipajele Kamaz, aflate pe primele trei locuri în clasamentul general la diferențe destul de confortabile de competitori și interesate să nu riște foarte mult.
Traseul a mai inclus numeroase albii secate de râuri și poteci întortocheate prin munți, apoi dune dificile, cu pante abrupte, și pietre ascuțite, dar ascunse. Andrey Karginov (Kamaz) chiar și-a distrus cutia de viteze din cauza unei pietre și a avut pierderi de ulei, dar el nu conta oricum în clasamentul general din cauza numeroaselor probleme tehnice din primele zile ale raliului.
Pentru mulți piloți, inclusiv Mardeev, aceasta a fost cea mai dificilă zi de la Dakar 2021, în care nu s-au putut atinge viteze mari, iar piloții erau oricum extenuați după etapele de până acum.
Pe 15 ianuarie Dakar 2021 se încheie cu etapa a 12-a, de la Yanbu la Jeddah, de 452 km, din care 225 km de cursă specială, și tot azi va avea loc și festivitatea de premiere.
Etapa a zecea a raliului Dakar s-a desfășurat de la Neom la Al Ula, pe un traseu total de 583 km, din care 342 km de cursă specială. Victoria i-a revenit, ca și în etapa a noua, pilotului IVECO Martin Macik, urmat la 1’40” de Dmitry Sotnikov (Kamaz) și la 3’16” de Airat Mardeev (Kamaz). Ocupantul celui de-al doilea loc în clasamentul general, Anton Shibalov (Kamaz), a fost abia al șaselea în etapa a zecea, dar la distanță mică de lider, 3’59”, astfel că în fruntea clasamentului general nu s-a produs nicio schimbare. Sotnikov este în continuare primul, la 47’22” de Shibalov, la 1H14’41” de Mardeev, la 1H35’35” de Ales Loprais (Praga) și la 1H47’29” de Macik.
Traseul etapei anterioare a presupus porțiuni cu pietre, făcând aproape imposibil mersul pe alocuri și ducând chiar, din partea unor piloți, la declarații precum: „organizatorii ar trebui să se gândească de două ori înainte de a alege o astfel de rută“. Nu au lipsit însă nici concurenții care au regretat faptul că nu sunt mai multe etape de acest fel la Dakar, și unul dintre ei este Andrey Karginov (Kamaz). Pe de altă parte, etapa a zecea, în care caravana a ajuns de la o altitudine de 2.550 m deasupra nivelului mării la un platou, a fost presărată cu numeroase dealuri și porțiuni cu nisip, deci o zi mult mai liniștită decât cea de dinainte, care a reamintit faptul că Dakar nu este numai despre rezistență și goană după rezultate, ci și despre plăcerea de a ajunge la finiș, indiferent cât ești de epuizat.
Tactica piloților Kamaz a fost de a conduce prudent, pentru a-și păstra primele trei locuri în clasamentul general. Aceștia au pornit la diferență de numai două minute unii de alții, ceea ce le-a permis ca de-a lungul a 342 km să aibă vizibilitate perfectă unul asupra altuia. Pe de altă parte, din cauza norilor de praf și nisip, stârniți de vânt, depășirile erau foarte dificile, și de aceea ordinea la final a fost aproape aceea de la start.
Pe 14 ianuarie se desfășoară etapa a 11-a, între Al Ula și Yanbu, pe un traseul total de 557 km, din care 511 km de cursă specială (cea mai lungă specială de la Dakar 2021).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit