Pe 7 ianuarie s-a desfășurat etapa a cincea a raliului Dakar, de la Riyadh la Al Qaisumah, în nordul Arabiei Saudite, pe un traseu de 662 km, din care 456 km de secțiune specială, cu dune și pietre. Inițial etapa trebuia să se încheie la Buraidah, la peste 300 km de Riyadh, dar cu numai câteva zile înainte de începerea raliului s-a optat pentru Qaisumah, iar distanța în plus a făcut ca Dakar 2021 să depășească 8.000 km.
Victoria în competiția camioanelor i-a revenit pentru a patra oră în acest an lui Dmitry Sotnikov (Kamaz), urmat la 1’01” de Aliaksei Vishneuski (MAZ) și la 6’56” de Anton Shibalov (Kamaz). Martin Macik (Iveco), ocupantul locului al doilea în clasamentul general după patru etape, a fost al 9-lea, la 24’49” de lider, astfel că a fost întrecut de Shibalov, aflat acum pe locul al doilea, la 33’53” de Sotnikov. Iar Macik este al treilea, la 51’11”. De la locul al patrulea în jos toți concurenții sunt la peste o oră de lider, iar de la locul al 10-lea, la mai mult de două ore.
Speciala de 456 km din etapa a cincea a adus numeroase surprize neplăcute, pentru că și vremea a fost rea: soarele a fost acoperit de nori, iar în unele zone chiar a plouat, deci nisipul a fost ud. Dar a existat și o surpriză plăcută: Siarhei Viazovich (MAZ) a rămas în competiție, pierzând însă aproape opt ore în etapa a patra pentru a repara camionul și a continua cursa. Înainte de km 155 al etapei a cincea însă el a avut o nouă problemă tehnică, iar la încheierea zilei încă nu reluase drumul.
Primii 10 km au fost prin dune joase, pe un platou cu nisip unde se putea merge cu viteză, după care au urmat 160 km de pietriș și traversarea unei albii de râu cu multe pietre, unde a fost nevoie de experiența navigatorilor.
Competiția camioanelor a fost deschisă de Sotnikov și Andrey Karginov (Kamaz), care au pierdut 12′, respectiv 10′ încă de la început, pentru că nu au găsit drumul bun spre punctul de control, astfel că primul a ajuns la km 43 Shibalov. Până după km 200 Martin Macik a avut cel mai bun rezultat al zilei, dar apoi a fost obligat să oprească la coborârea unei dune și a lăsat câteva camioane în față, de aceea nu a ajuns la final decât al 9-lea.
Karginov a mers foarte rapid pe ultima porțiune a cursei și a avut cel mai bun timp al etapei, urmat de Vishneuski. Dar la câteva ore după încheierea cursei au fost anunțate penalizări de 2′ pentru Vishneuski și de 20′ pentru Karginov, explicația în cazul acestuia din urmă fiind că a ratat un punct de navigație, astfel că el a coborât în clasament pe locul al șaptelea, la 16’19” de noul învingător, Sotnikov.
Shibalov a trebuit să meargă ultimii 300 km fără roată de rezervă, ceea ce l-a făcut să fie foarte prudent, dar a ajuns al treilea.
Pe 8 ianuarie, înainte de ziua de odihnă, se desfășoară etapa a opta, de la Al Qaisumah la Ha’il, de 618 km, din care 448 km de cursă specială, pe un traseu cu mult nisip și dune de toate formele și culorile, care le vor testa piloților abilitatea de a le aborda din diferite direcții.
Pe 6 ianuarie a avut loc etapa a patra a raliului Dakar, de la Wadi Ad-Dawasir la Riyadh, de 813 km – cel mai lung traseu al ediției din acest an – din care 337 km de secțiune specială de viteză. Învingător a fost, pentru a treia oară în 2021, Dmitry Sotnikov (Kamaz), urmat la 10″ de Andrey Karginov (Kamaz) și la 14″ de Aliaksei Vishneuski (MAZ). Rezultatele au fost foarte strânse, inclusiv echipajul de pe locul al 10-lea ajungând la final la doar 10’21” față de lider. Sotnikov continuă să conducă și în clasamentul general, urmat de Martin Macik (Iveco) – care a terminat etapa a patra la 8 secunde de lider – la 26’22”, și de Anton Shibalov (Kamaz), la 26’57”, alți trei piloți fiind la mai puțin de o oră de lider și încă trei la mai puțin de două ore.
La finalul acestei zile, din cele 44 de echipaje înscrise la startul Dakar mai rămăseseră 38, din fericire fără ca cineva să fie rănit, ci doar din cauza unor probleme tehnice.
Traseul etapei a patra a inclus porțiuni foarte rapide, totalizând 337 km, iar peisajul a constat din nisip acoperit cu pietriș, 6 km de canion, albii secate de râuri, din câteva dune cu diverse configurații, cu întindere totală de 23 km, și coborâri periculoase, iar spre final vântul a fost foarte puternic și navigația a fost îngreunată pe parcursul unei văi.
La primul punct de control lider era Karginov, iar primele 10 echipaje de camion veneau la o distanță de mai puțin de un minut, demn de subliniat fiind viteza medie de 120 km/h cu care a fost parcurs primul sfert de traseu, în condițiile în care pentru camioane limita este de 140 km/h.
În a doua parte a cursei însă traseul a ridicat mari probleme, inclusiv MAZ-ul lui Siarhei Viazovich (pilotul aflat pe locul al doilea în clasamentul general după trei etape) neputând să țină pasul cu ritmul cursei, ci oprindu-se la km 100 din cauza unei probleme a cărei rezolvare ar fi durat 1-2 ore. De altfel, Viazovich se plânsese încă de la încheierea etapei a treia de sunetul ciudat pe care îl scotea turbosuflanta și de pierderea puterii motorului, însă motivele defecțiunii nu au putut fi aflate nici până la finalul etapei a patra, ci urmau să se facă analize mai amănunțite.
Karginov a continuat să conducă și și-a sporit avansul la peste un minut, rezultat pe care l-a păstrat până aproape de final, când însă echipajul a făcut o eroare de navigație și a pierdut 1,5-2 minute, suficient cât să fie întrecut de Sotnikov, cu atât mai mult a mers o porțiune cu o anvelopă înțepată.
Pe 7 ianuarie se desfășoară etapa a cincilea, de la Riyadh la Al Qaisumah, în nordul Arabiei Saudite, pe un traseu de 662 km, din care 456 km de secțiune specială, cu dune și pietre care necesită atenție și răbdare.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit