Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raliul Dakar 2021, al 43-lea de până acum și al doilea desfășurat pe teritoriul Arabiei Saudite, a început pe 3 ianuarie la Jeddah, pe malul Mării Roșii, în condițiile în care, în 2020, din cauza pandemiei, calendarul evenimentelor a fost modificat și pentru sporturile cu motor, numeroase curse regionale și internaționale fiind anulate și lipsindu-i astfel pe piloți de întreceri și de posibilitatea de a acumula experiență.

Peste 550 de persoane s-au înscris în raliul din acest an, din care 44 de echipaje de camion, reprezentând 30 de echipe, și acestea vor evolua în 12 etape, acoperind aproape 7.800 km, din care aproape 4.800 km de cursă specială.

Concurenții au sosit la Jeddah la final de decembrie, au petrecut 48 de ore în carantină la hotel și abia apoi au făcut testul PCR pentru coronavirus, iar după aflarea rezultatului, dacă acesta era negativ, puteau să-și ia mașinile din port și să se pregătească pentru raliu.

Cu o zi înainte de prima etapă au avut loc verificările vehiculelor, pentru ca organizatorii să se asigure că ele respectă cerințele competiției, un prolog care a determinat ordinea la start în prima etapă și o ceremonie de start la Jeddah. Primul în etapa-prolog a fost Siarhei Viazovich (MAZ Sportauto), urmat la o secundă de Aliaksei Vishneuski (MAZ-Sportauto) și la trei secunde de Martin Macik (Big Shock Racing). Iar următoarele 11 echipaje, din care trei Kamaz, au sosit la distanță de mai puțin de un minut de învingător.

Din cauza restricțiilor cauzate de pandemie, programul de pregătire pentru Dakar a părut un fel de mini-maraton cu durată de câteva zile, deoarece concurenții au fost împărțiți în mai multe grupe care au trecut simultan prin teste cu vehiculele, astfel încât să fie cât mai puțini oameni care traversau în același timp bivuacul din King Abdullah Stadium.

Kamaz-master team s-a înscris cu patru echipaje la volanul unor modele 43509: cel al învingătorului din 2020, Andrey Karginov, cel al câștigătorului Drumului Mătăsii din 2019, Anton Shibalov, și cele ale lui Airat Mardeev și Dmitry Sotnikov. Iar Eduard Nikolaev, de cinci ori campion la Dakar, îl va asista pe managerul echipei, Vladimir Chagin, în rezolvarea problemelor tehnice și organizaționale. Problemele pe care echipajele Kamaz le-au avut la Dakar în 2020 au făcut să se lucreze intens la componentele separate ale motorului, folosindu-se materiale și soluții tehnice noi. De asemenea, s-au mai făcut modificări de aerodinamică și de dinamică a fluxului de aer, pentru răcirea mai bună a diverselor sisteme.

Principalii competitori ai Kamaz vor fi echipajele IVECO, Tatra, MAZ, Praga, Renault și MAN. Ca în fiecare an, raliul oferă tot felul de surprize: de data aceasta cilianul Ignacio Casale, de 33 de ani, care a câștigat raliul de trei ori la categoria ATV și a concurat, dar fără succes, și la motociclete și SSV, face parte din echipa Tatra Buggyra Racing – după ce debutul său, ca navigator al tatălui lui, a fost tot în competiția camioanelor, în 2010.

Cei mai mulți participanți sunt din Spania și Franța, urmate de Cehia, cu 18 concurenți, înregistrați la categoria camioane, printre care cele mai mari șanse la locuri fruntașe le are Martin Macik Junior, de la Big Shock Racing, al cincilea în clasamentul general în 2018 și 2020.

Cele mai importante modificări aduse camioanelor au fost, și pentru Tatra, și pentru IVECO, montarea unei cutii de viteze automate, care le permite camioanelor să meargă mult mai repede decât în trecut. În ceea ce privește IVECO, acesta vine și cu o greutate redusă cu câteva zeci de kilograme și cu un șasiu îmbunătățit. Și Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) este un concurent redutabil, cu șase etape câștigate până acum în carieră și un loc trei în clasamentul general în 2007.

Echipa belarusă MAZ-Sportauto și-a redus numărul de echipaje de la trei la două, în frunte cu Siarhei Viazovich (care a urcat pe podium la Dakar de două ori, în 2018 și 2020) și Aliaksei Vishneuski (la volanul unui nou camion cu bot).

Olandezul Gerard de Rooy, singurul care a putut întrerupe șirul victoriilor Kamaz din America de Sud, nu participă nici la raliul din acest an, dar, spre deosebire de 2020, când a avut o echipă la start, în 2021 niciun reprezentant al Petronas Team De Rooy Iveco nu s-a înscris la Dakar.

Echipa Mammoet Rallysport a construit în 2020 un nou camion, Renault C460 pregătit de compania cehă MKR Technology. Iar Riwald Dakar Team continuă să se preocupe de mediu și de promovarea camioanelor viitorului și participă cu un Renault Trucks C460 Hybrid Edition care, față de cel din 2020, folosește mai bine puterea motorului electric la turații mai înalte și are o distribuție mai bună a greutății, prin mutarea bateriei, ceea ce sporește confortul în cabină.

Arabia Saudita a semnat un contract pe cinci ani cu organizatorii Dakar, astfel ca, dupa 11 ani in America de Sud, cel mai dur raliu din lume s-a intors in Asia pentru a 42-a editie. Invingator, a doua oara in cariera dupa editia din 2014, a fost Andrey Karginov (Kamaz), care s-a instalat pe prima treapta a clasamentului general in etapa a patra si nu a mai parasit-o pana la final, adaugandu-si in palmares si sapte victorii de etapa din 12 posibile. El a fost urmat de Anton Shibalov (Kamaz) si Siarhei Vazovich (MAZ). Aceasta prezenta indelungata la conducerea clasamentului general, alaturi de diferentele mici dintre primii clasati in fiecare etapa, ar putea da impresia unei competitii fara tensiunea anilor trecuti, mai ales ca, in absenta lui Gerard de Rooy, rusii nu pareau sa aiba un adversar de acelasi calibru. Pe de alta parte, abandonul unor piloti cu mare experienta, ca Eduard Nikolaev (Kamaz), cvadruplu invingator la Dakar, sau Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) ne arata ca emotiile si dificultatea nu au lipsit deloc nici in acest an.


Intrecerea din 2020 a inclus 12 etape, din care 5 cu traseul special mai lung de 450 km. In total a fost vorba de o distanta de peste 7.500 km, din care aproape 5.000 km de traseu special, 75% din el cu diverse tipuri de nisip si dune.
La start s-au inscris 342 de vehicule, din care 46 de camioane, 129 de autoturisme si 167 de motociclete.
Organizatorii au adus cateva noutati (de exemplu, in unele etape pilotii au primi harti cu numai cateva minute inainte de pornirea in cursa, ceea ce a complicat munca deja dificila a navigatorilor si a cerut un plus de concentrare), pentru a egaliza sansele echipelor in ceea ce priveste navigatia. Si, dat fiind faptul ca Arabia Saudita era o regiune noua pentru concurenti, iar peisajele ei erau putin cunoscute, cursa incepea chiar de la zero pentru toate echipajele.
Vladimir Chagin, managerul Kamaz Master si de sapte ori invingator la Dakar, s-a aratat incantat de faptul ca organizatorii au gasit o noua locatie si au transferat aici spiritul competitiei, aratand ca „drumul a fost dificil, dar interesant, si cel mai important este ca toti competitorii aveau o sclipire in ochi si ca erau fericiti“. In opinia sa, principalele patru dificultati au fost navigatia, numarul mare de anvelope taiate, vizibilitatea redusa din cauza nisipului si dunele care au inceput sa apara in etapa a cincea.