Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Etapa a treia a raliului Dakar, de la Alula la Ha’il, s-a desfășurat pe un traseu de 669,15 km, din care 447 km de cursă specială, în regiuni bogate în istorie, câtă vreme Ha’il a fost o răscruce de rute comerciale ce lega Europa de Asia. Echipajele au avut de înfruntat și precipitațiile, uneori torențiale – din cauza cărora pentru cicliști și șoferii de autoturisme traseul a fost scurtat la 377 km – și canioanele din jurul pistelor nisipoase și uneori stâncoase. De aceea navigația a jucat un rol decisiv în obținerea unui rezultat bun, multe piste inducând concurenții în eroare.

În cursa camioanelor, Martin Macik (MM Technology) a câștigat a treia etapă de la ediția din acest an a Dakar – fiind urmat de olandezul Gert Huzink (Riwald Dakar Team), la 2’39”, și de cehul Jaroslav Valtr (Tatra Buggyra Zm Racing), la 4’07” – dar rămâne al cincilea în clasamentul general, din cauza timpului pierdut în etapa a doua. Liderul clasamentului general după două etape, cehul Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga), a fost abia al zecelea în etapa a treia, la 25’56” de învingător, astfel că în clasamentul general acum îl devansează Jaroslav Valtr, cu 5’45”, iar pe locul al treilea se află olandezul Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team De Rooy Iveco), la 16’13” de lider.

Pe 1 ianuarie a debutat pe malul Mării Roșii a 45-a ediție a raliului Dakar, care se va termina pe partea opusă a Peninsulei Arabice, pe coasta Golfului Arabiei, și va include și patru zile prin cea mai mare „mare de nisip“ din lume, Empty Quarter, unde va avea loc și etapa maraton din acest an. Ediția din 2023 a competiției va avea o lungime totală de aproape 5.000 km de cursă specială, repartizată în prolog și în cele 14 etape, deci va fi din nou un test extrem de rezistență.

Pe 31 decembrie s-a desfășurat, pe o pistă de nisip, prologul, de 13 km, cu plecare și sosire la Sea Camp. La categoria camioane, cehul Martin Macik (din echipa MM Technology) a obținut a patra sa victorie de etapă din carieră, fiind urmat la cinci secunde de olandezul Mitchel van den Brink (Eurol Team De Rooy Iveco) și la șase secunde de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team De Rooy Iveco).

Etapa 1 a avut, de asemenea, și sosirea și plecarea la Sea Camp, dar o lungime de 601 km, din care 367 km de cursă specială. Deși a avut același punct de plecare și sosire ca prologul, această etapă a fost total diferită, urmând conturul coastei de la 30 km în interior pe drumul spre – și dincolo de – Yanbu. Pe prima parte a traseului, de 368 km, au dominat secțiunile stâncoase, unde unii piloți s-au prăbușit, după care au urmat întinderi mai rapide între văi și piste de nisip, care i-au avantajat pe piloții de viteză, și apoi echipajele au ținut o porțiune de coastă de peste 200 km înapoi spre Sea Camp. Martin Macík a obținut o nouă victorie, la 5’01” de Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) și la 9’18” de Jaroslav Valtr (Tatra Buggyra ZM Racing).

Etapa a doua, de la Sea Camp la Alula, a totalizat 589,07 km, din care 430 km de cursă specială, spre zonele interioare ale Arabiei Saudite, unde diminețile sunt răcoroase, iar terenul este încă umed. O parte a traseului a fost prin munți, cu piste înguste și urcări până la 1.300 m. În cursa camioanelor, Martin Macik a avut de data aceasta probleme și a pierdut o oră în drumul spre Alula, astfel că victoria i-a revenit lui Ales Loprais, la 1’50” de Janus Van Kasteren (Boss Machinery Team de Rooy Iveco), care a avut și o penalizare de 15 minute, și la 6’11” de Martin Vandenbrink (Eurol Team de Rooy Iveco). Astfel că după două etape Ales Loprais conduce în clasamentul general, la 12’17 de Janus Van Kasteren și la 16″04 de Jaroslav Valtr.

Etapa a treia se desfășoară pe 3 ianuarie, de la Alula la Ha’il, pe un traseu de 669,15 km, din care 447 km de cursă specială. Reamintim că, din cauza sancțiunilor impuse Rusiei după agresiunea asupra Ucrainei, echipajele Kamaz nu participă la ediția din acest an a raliului Dakar.

Fotografii furnizate de Fabien Calvet (ASO – Amaury Sport Organisation), Iveco Image Bank și De Rooy Press Office