Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Etapa a zecea a Dakar 2022, de la Wadi ad-Dawasir la Bisha, a avut 375 km de cursă specială și 384 km de cursă de legătură. Dmitry Sotnikov (Kamaz) a obținut a patra sa victorie din acest an și a 15-a din întreaga carieră, la 1’27” de Eduard Nikolaev (Kamaz), ordine care se păstrează și în clasamentul general, la 10’18”. Pe podiumul etapei a 10-a a mai urcat Andrey Karginov (Kamaz), la 1’49” de lider, acest pilot depășindu-l acum în clasamentul general pe Ales Loprais și fiind al patrulea, după Sotnikov, Nikolaev și Anton Shibalov (Kamaz).

Etapa a 10-a a fost o dramă pentru mulți concurenți, dunele joase cu nisip moale, care nu păreau pline de pericole, ducând la oprirea a două echipaje de camioane, conduse de Ales Loprais și Gert Huzink, despre care nu s-a știut nimic câteva ore, dar s-a aflat apoi că vehiculele erau avariate grav, însă niciun sportiv nu avea probleme. Unul dintre motivele acestor incidente a fost poate și vizibilitatea scăzută, câtă vreme soarele bătea din față și era foarte strălucitor. Iar camionul hibrid Renault a avut și el probleme la abordarea unei dune, s-a rupt în două și a părăsit competiția.

Cele mai multe incidente au avut loc în prima parte a cursei, dar ele nu au lipsit nici pe secțiunile următoare de drum. Pe măsură ce caravana s-a îndreptat spre vestul Peninsulei Arabia, traseul a câștigat și în altitudine, cel mai înalt punct atins în ziua a 10-a de concurs fiind la 1.700 m deasupra nivelului mării, unde, pe potecile înguste de munte, cu numeroase pietre și treceri aproape imposibil de observat, echipajele de camioane riscau să piardă timp nu numai cu înlocuirea anvelopelor înțepate, ci și în ambuteiaje, de unde era greu de ieșit din cauza spațiului mic de manevră.

Etapa a 11-a, penultima din acest an, este o nouă buclă, cu plecare din Bishy și întoarcere în același loc, și are 346 km de cursă specială și 155 km de legătură.

Și la Dakar se pune accentul tot mai mult pe tehnologiile verzi. La ediția din acest an a participat, la categoria camioanelor, Gert Huzink, la volanul unui Renault hibrid, Riwald Dakar Team plănuiește să dezvolte un camion de raliu complet electric, Teruhito Sugawara și-a făcut debutul iarna aceasta pe o nouă generație de camioane, Hino cu motoare diesel și electric, iar camionul pe hidrogen al echipei franceze Gaussin deocamdată este testat în Arabia Saudită, dar în 2023 se dorește participarea lui în competiția oficială Dakar.

Camioanele verzi nu sunt o necunoscută nici pentru Kamaz. Rușii au început acum 10 ani să dezvolte un camion pe motorină și gaz și în 2014 acesta a început să participe la diverse competiții mondiale. Următorul pas este crearea unui camion cu motor hibrid pentru Dakar. Federațiile Internațională și Rusă de Automobile sunt foarte active în această direcție, iar rușii au aprobat un plan de dezvoltare pe cinci ani, a cărui primă etapă este crearea unui hibrid pentru competiții sportive, în care motorul pe combustie internă să fie combinat cu un motor electric. Iar a doua etapă este implementarea unor pile de combustie, înlocuind motorul pe biodiesel cu unul pe hidrogen.

Organizatorii vor încuraja participanți să utilizeze biodiesel încă din 2023, iar din 2030 participarea la raliu va fi permisă doar pentru autovehiculele cu emisii scăzute.