Danemarca este statul membru cu cele mai multe solicitări trimise ISCTR pentru efectuarea controalelor la sediul operatorilor privind întoarcerea camioanelor la opt săptămâni, potrivit directorului Direcției Monitorizare Control și Reglementări din cadrul ISCTR, Mihăiță Văcărenu, prezent la Gala Tranzit din 3 noiembrie. Tot în Danemarca se derulează numeroase controale pe directiva 1057/2020 privind detașarea transnațională.
Peste 3,2 milioane de declarații de detașare au fost înregistrate în total pentru Danemarca pe platforma IMI în perioada ianuarie-septembrie 2023. Cele mai multe de departe au fost completate pentru șoferi polonezi (peste 154.000), urmați de cei lituanieni (26.000). Românii sunt pe poziția a treia, cu aproape 20.000 de declarații de detașare.
Controalele sunt efectuate în trafic de către Poliția Daneză ori de către Autoritatea de Trafic din Danemarca și pentru operațiunile de transport tip cabotaj sau cross-trade se solicită declarația de detașare validă, alături de toate celelalte documente doveditoare (copia contractului de muncă al șoferului, dovada plății remunerației, eventual prin transfer bancar, dovada operațiunilor de transport în această țară – CMR sau eCMR, precum și date din aparatul tahograf). Toți inspectorii de trafic sunt dotați cu telefoane de serviciu prin care pot accesa platforma IMI și unde pot vedea cele mai recente documente încărcate de transportatori în relație cu operațiunile derulate în această țară.
Amenda pentru neprezentarea declarației de detașare validă este echivalentul a 2.700 euro în coroane daneze. Foarte important! Cu amendă de 1.340 euro se sancționează și conducerea unui alt vehicul decât cel înscris în declarația de detașare, pentru că numărul de înmatriculare al vehiculului trebuie corelat cu înregistrările tahograf pentru a verifica timpul de lucru efectuat în Danemarca. De altfel, manipularea corectă a tahografului este esențială, tocmai pentru că acesta nu mai este folosit doar pentru contorizarea perioadei de muncă și de odihnă, ci și pentru evaluarea perioadelor de detașare și de plată a remunerației minime. Iar în momentul în care vehiculul este înlocuit – indiferent de motiv – este obligatorie actualizarea declarației de detașare.
Salariul minim în Danemarca este de 23,35 euro/oră (173,64 DKK) pentru transportul de marfă și 24,03 euro/oră (178,72 DKK) pentru transportul de persoane. În ceea ce privește plata remunerației minime, elementele ce pot fi luate în calcul – pe lângă salariul de bază pe oră – sunt indemnizația de detașare, indemnizația de noapte, eventuale bonusuri pentru calificări suplimentare și bonusuri pentru lucrul de sărbătorile legale. Din momentul în care începe o investigație și autoritățile daneze solicită documente doveditoare companiilor de transport pe care le controlează pentru respectarea condițiilor de detașare și plății salariului minim pe teritoriul lor, cărăușii au la dispoziție opt săptămâni pentru a răspunde, după care termenul de finalizare a dosarului este de cinci săptămâni.
Dezvoltatorul și constructorul danez de proiecte de energie regenerabilă, European Energy va finaliza, în acest an, construcția celei mai mari instalații din lume de producție a e-metanolului și a hidrogenului verde, aducând o contribuție semnificativă în dezvoltarea energiilor regenerabile, urmând a fi probabil cea mai mare fabrică comercială de energie regenerabilă la un cost competitiv.
Prin evoluția recentă a legislației privind combustibilii verzi (PtX), cu accent pe hidrogenul verde, România este interesată în dezvoltarea unor centrale și în atragerea de investiții în această direcție a energiilor regenerabile, făcând un prim pas prin aprobarea unui proiect de lege de către Senatul României, privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei și al transporturilor, însă acesta va trebui completat cu investiții masive în infrastructură și crearea unor condiții de piață fezabile și durabile pentru producția extinsă de electricitate verde.
European Energy recunoaște importanța cooperării inter-sectoriale, având o experiență semnificativă în dezvoltarea de energie regenerabilă în Europa, și susține ideea dezvoltării de „insule” energetice care să asigure o producție eficientă și adaptată la nevoile comunităților locale. Totodată, vede o implicare mai activă a României în alianțe internaționale pentru a promova colaborări în domeniul energiei regenerabile și a tehnologiilor avansate, așa cum „Consiliul Hidrogenului Celor Trei Mări”.
European Energy a anunțat deja cinci proiecte în Danemarca și urmărește dezvoltarea de facilități PtX pe multe piețe în care operează, inclusiv SUA, Brazilia și Australia. De asemenea, vizează furnizarea hidrogenului verde la portul Esbjerg din Danemarca, dintr-un parc eolian cu o capacitate de 12 MW, reprezentând un exemplu de dezvoltare a energiilor regenerabile într-un mod sustenabil și cu un impact semnificativ.
Producția de e-metanol ar putea juca un rol mai important în decarbonizarea anumitor sectoare, acolo unde sunt în prezent limitate, în special ca materie primă în industria chimică sau drept combustibil în transportul rutier sau maritim.
În acest an, European Energy va finaliza și construcția celei mai mari instalații din lume de producție a e-metanolului și a hidrogenului verde utilizând electricitatea de la parcul solar cu capacitatea de 300 MW. Mai mult, căldura în exces rezultată din producția de hidrogen va fi folosită pentru încălzirea a peste 2.000 de gospodării din zonă. Aceste inițiative vor contribui la decarbonizarea industriei combustibililor grei și a industriei plastice, potențial subliniat și de acordurile de furnizare cu cea mai mare companie de jucării din lume, LEGO Group, cu liderul în domeniul sănătății, Novo Nordisk A/S și cu cea mai mare companie de transport maritim din lume, Maersk.
În sectorul aviației, Metafuels AG din Elveția și European Energy A/S au anunțat semnarea unui memorandum de înțelegere pentru a colabora la dezvoltarea și implementarea unei instalații de producție a unui combustibil de aviație durabil (SAF) în Danemarca, utilizând procesul proprietar al Metafuels, aerobrew.
„Economiile naționale trebuie să ajungă la neutralitatea climatică nu doar prin îmbunătățirea mixului energetic, ci și prin decarbonizarea industriei grele și a transportului, abordând diferențele de proces și facilitând extinderea producției și utilizării de hidrogen verde și e-metanol. Reducerea costurilor va necesita o varietate de decizii politice, cu un climat de investiții previzibil și fiabil, un cadru regulator clar și transparent, care să permită acorduri pe termen lung cu parteneri, instrumente financiare pentru partajarea riscurilor. Astfel, e-metanolul și hidrogenul verde ar putea deveni mai competitive în ceea ce privește prețurile, comparativ cu cotațiile fluctuante ale energiei fosile, accelerând tranziția către consumul de combustibili verzi, în industria grea și în transport, contribuind astfel la crearea unei piețe sustenabile de hidrogen verde și e-metanol în Romania”,
a precizat Ioannis Kalapodas, Head of the Bucharest Office, European Energy.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit