Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La începutul lui decembrie a avut loc tradiționala conferință de Crăciun a asociației poloneze de transport și logistică TLP, la care au participat, alături de membrii săi, reprezentanți ai administrației guvernamentale și ai altor organizații similare și jurnaliști din presa poloneză generalistă și de specialitate. Cu această ocazie, președintele TLP, Maciej Wroński, a trecut în revistă anul care tocmai se încheie, arătând că a fost cel mai greu din istoria transportului rutier polonez, deoarece fiecare lună a adus noi pierderi pentru cele mai multe firme și unele dintre ele nu au supraviețuit. Mai mult decât atât, falimentele și restructurările au afectat chiar și transportatori care până de curând erau considerați lideri în industrie. Abia la început de septembrie situația a dat semne de îmbunătățire ușoară, iar unele companii au încetat să susțină transportul din alte venituri, dar încă nu au obținut profit, de aceea deocamdată este dificil de spus dacă acesta este sau nu un semn al unei redresări economice lente.

Cele mai mari probleme din industria transporturilor sunt, în opinia președintelui TLP, concurența neloială, lipsa de șoferi și barierele în calea angajării șoferilor din afara UE, precum și costurile sociale și economice în creștere asociate politicii de decarbonizare a UE.

Firmele din domeniu ar avea nevoie de intervenția statului în sensul reducerii, cel puțin temporare, a contribuțiilor de asigurări sociale, scurtării prin lege a termenelor de plată pentru transportul rutier și amânării introducerii de noi taxe pentru utilizarea drumurilor publice naționale.

Din ceea ce au spus oficialii prezenți la conferință, cel mai interesant lucru, în opinia TLP, a fost promisiunea de a continua să se lucreze la legea prin care se reduc temporar costurile cu forța de muncă (valoarea contribuțiilor de asigurări sociale pentru șoferi), promisiune primită bine de transportatorii participanți la eveniment.

Având în vedere că deficitul de șoferi nu dă semne de ameliorare, IRU a evidențiat potențialul reciproc avantajos al șoferilor din țările terțe în cadrul conferinței „EU Labour Mobility Practitioners’ Network”.

Ca parte a eforturilor continue de combatere a deficitului de șoferi profesioniști, industria transporturilor rutiere din UE se concentrează în primul rând pe atragerea mai multor talente locale către profesia de șofer, inclusiv tineri și femei.

Dar având în vedere amploarea deficitului, combinată cu faptul că mulți șoferi se apropie de vârsta pensionării, sectorul are nevoie de acces la șoferi calificați și profesioniști din țări terțe.

IRU conduce mai multe inițiative pentru a facilita companiilor de transport rutier din UE angajarea de șoferi din țări terțe. Una dintre aceste inițiative este Mobilitatea șoferilor calificați pentru Europa (SDM4EU), care face parte din proiectele de asistență tehnică din cadrul Mecanismului de parteneriat pentru migrație (MPF), finanțat de UE.

Primele rezultate ale proiectului au evidențiat amestecul inegal de bariere tehnice și administrative și lipsa de proceduri și standarde armonizate în întreaga UE.

Vorbind despre necesitatea de a îmbunătăți accesul sectorului la șoferii din țările terțe în cadrul conferinței EU Labour Mobility Practitioners’ Network, Patrick Philipp, director pentru certificare și standarde la IRU, a declarat: „UE se confruntă cu o lipsă cronică de șoferi. Proiectul Skilled Driver Mobility for Europe va ajuta țările UE interesate să aibă acces la șoferi calificați, profesioniști și eligibili din țări terțe.

„Proiectul Skilled Driver Mobility for Europe” va aduce, de asemenea, beneficii țărilor partenere care dispun de talente, prin consolidarea standardelor lor de calificare profesională pentru șoferi. Este o soluție avantajoasă pentru ambele părți.”

„IRU speră să obțină sprijinul politic al țărilor interesate din UE prin crearea unui proiect care să le permită să instituie capacități și standarde de formare conforme cu normele UE în țările selectate pentru parteneriatul de talente.”

SDM4EU reunește o gamă largă de părți interesate, inclusiv companii de transport, șoferi profesioniști, experți în recrutare, asociații, sindicate, guverne, institute de formare și centre de evaluare.

Întreprinderile mici și mijlocii, coloana vertebrală a sectorului transporturilor rutiere, au nevoie în special de sprijin pentru a obține un acces mai ușor la șoferii din țările excedentare prin intermediul acestor parteneriate.

SDM4EU își propune să fie o parte vitală a soluției la deficitul de șoferi din industrie.