… constată publicația Les Routiers, citând un studiu recent al Comitetului Național Rutier din Franța (CNR) despre transportul rutier de marfă cu flotă poloneză și costurile acestuia din 2022. Tot aici se vede că parcul auto național din Polonia, lider pe piața europeană, are în ultimul timp probleme structurale, începând cu faptul că războiul din Ucraina a înrăutățit deficitul de conducători auto care oricum era mare de câțiva ani. În plus, costul cu șoferii a crescut cu aproape 24% între 2019 și 2022, ceea ce pune sub semnul întrebării competitivitatea firmelor poloneze de transport, și încă sunt solicitări salariale, de revizuire a sistemului indemnizațiilor de călătorie sau legate de bonusuri și zile libere suplimentare plătite pentru a păstra șoferii.
Astfel, creșterile succesive ale salariului minim acordate în 2023 și 2024 și prevăzute pentru 2025 ar trebui să aducă nivelul salariilor poloneze aproape de standardele sud-europene.
Studiul CNR mai arată că în Polonia costul/km a crescut cu 29% în trei ani, depășind 1 euro/km, iar potrivit previziunilor federației poloneze ZMPD este de așteptat să ajungă la 1,20 de euro/km până la sfârșitul lui 2024.
Astfel că transportatorii polonezi, slăbiți din cauza acestor probleme, caută să economisească bani investind în echipamente second-hand și exploatând noi surse de forță de muncă din Asia, care sunt departe, dar mai numeroase.
Pe 15 octombrie, Consiliul de Miniștri din Polonia a adoptat un document pe care asociația poloneză de transport și logistică TLP îl consideră important pentru viitorul economiei țării, și care vizează strategia privind migrația pentru perioada 2025-2030. Este, de altfel, un document foarte așteptat de industria de transport și logistică, deoarece politicienii declaraseră anterior că după ce guvernul îl va adopta se va relua procesul de eliberare a vizelor pentru angajații din afara UE recrutați ca șoferi – proces blocat de câteva luni.
TLP amintește că aproape 60% dintre șoferii firmelor poloneze care fac transport internațional sunt cetățeni extracomunitari, mai ales din Ucraina, Belarus, Georgia, India și Filipine, și că fără aceștia companiile își vor înceta activitatea, din moment ce tot mai mulți conducători auto ajung la vârsta pensionării, iar tinerii din Generația Z nu sunt atrași de această meserie.
Migrația forței de muncă face obiectul unuia dintre cele opt capitole ale strategiei, ce definește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească angajații din afara țării: să aibă cetățenia unei țări OCDE sau a unei țări cu care Polonia sau UE au semnat acord de readmisie care este pus efectiv în aplicare, să aibă abilități unice, înalt specializate sau să nu se poată găsi un angajat cu abilitățile necesare și unice în Polonia, să primească un salariu lunar cel puțin comparabil cu cel al angajaților polonezi dintr-o anumită industrie, pentru a nu crea concurență neloială, și cererea să fie depusă de un angajator care are investiții strategice în Polonia, pentru economie sau apărare națională.
Un element separat care vizează recrutarea de angajați cu înaltă calificare este așa-numita carte albastră, punerea în aplicare a legislației UE în Polonia.
TLP este de părere că primele două condiții sunt imposibil de îndeplinit în transporturi și că îndoieli există și în privința ultimului punct, pentru că nu se știe dacă politicienii și administrația consideră companiile de transport ca fiind de importanță strategică pentru economie sau pentru apărarea statului.
Prin urmare, în timpul panelului de deschidere al Forumului European pentru Idei Noi, Maciej Wroński, președintele TLP, a întrebat trei miniștri prezenți la discuții dacă ar trebui să înceapă să fie închise firme poloneze de transport.
Mai ales că, în afară de blocarea procesului de recrutare a angajaților străini, există probleme în păstrarea personalului actual, iar procedurile de prelungire a permiselor de ședere, care durează până la un an și jumătate, elimină șoferii străini ce lucrează de câțiva ani pentru firme poloneze. TLP nu este mulțumită de această nouă strategie privind migrația – dimpotrivă, crede că ea va fi pe placul competitorilor din alte țări – și declară că va lua măsuri pentru ca ea să fie corectată astfel încât să țină cont de nevoile industriei.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit