Analiza pieței europene de transport din al treilea trimestru al anului, realizată de Ti, Upply și IRU, indică faptul că în 2022 s-a agravat criza de șoferi. Dacă în 2021 fuseseră neocupate în Europa între 380.000 și 425.000 de posturi de șofer profesionist – ca urmare a creșterii cererii de transport și îmbătrânirii populației de conducători auto – până la final de 2022 acest deficit se estimează că va crește cu 40%.
Cererea de șoferi profesioniști a fost în creștere din ianuarie până în septembrie 2022 în principalele țări europene (Franța, Spania, Germania, România, Polonia și Danemarca), apărând în fiecare trimestru cel puțin 6.000 de posturi neocupate.
În septembrie 2022, principalele platforme de recrutare au înregistrat în total 83.182 de posturi deschise, numai în Franța și Germania fiind 23.548, respectiv 20.113. Și se preconizează că cererea de șoferi va continua să crească cu 10% în fiecare an din următorii cinci, astfel că în 2026 deficitul va fi mult mai mare și peste jumătate dintre poziții vor fi neocupate – deoarece aproximativ 30% dintre șoferii de camioane care au în prezent peste 55 de ani se vor pensiona – dacă nu se iau măsuri pentru a preveni această accentuare a crizei.
Potrivit raportului anual publicat recent de IRU, în Europa au fost neocupate în 2021 circa 425.000 de posturi de șofer de camion, adică 10% din total, și până la final de an se estimează că se va ajunge la 14%. În ceea ce privește șoferii de autobuze și autocare, mai este nevoie de 17.000, adică 7% din totalul posturilor, cu perspective de a se ajunge la 8% la final de 2022.
Raportul IRU se bazează pe studierea a 744 de operatori de transport rutier din 15 țări europene și include indicatori economici post-Covid, cifre detaliate privind dinamica demografică și de gen și principalele cauze ale crizei de șoferi profesioniști. Documentul subliniază că în 2021 deficitul de șoferi de camioane a crescut cu peste 40% și preconizează că va crește în 2022 cu un procent similar, din cauza creșterii cererii de transport și din cauza îmbătrânirii șoferilor de camioane.
Creșterea salariilor conducătorilor auto profesioniști, care a avut loc în 2021 în unele țări europene, nu pare să fi fost foarte eficientă în îmbunătățirea situației și atragerea mai multor persoane, mai ales tinere, deoarece nu din cauza salariilor nu este atractivă această profesie, ci din cauza condițiilor de muncă.
De aceea, în opinia IRU, principalele aspecte care trebuie abordate sunt lipsa unor spații de odihnă suficiente și bine echipate (dușuri, toalete separate pentru bărbați și femei, magazine cu alimente sănătoase și zone de odihnă sigure) și modul în care sunt tratați conducătorii auto la locurile de încărcare și descărcare (lipsa toaletelor pentru utilizarea de către ei, timpii lungi de așteptare, operațiunile de încărcare și descărcare pe care trebuie să le efectueze etc.) Operatorii europeni de transport intervievați consideră că este o lipsă uriașă de șoferi calificați și că este foarte dificil de atras tineri spre această profesie. În opinia lor, la fel, pentru a face față deficitului, este necesară mai ales îmbunătățirea condițiilor de muncă ale conducătorilor auto.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit