Asociația globală de transport rutier de mărfuri IRU constată periodic deficitul de șoferi de camion în diverse țări din întreaga lume, iar raportul pentru 2022 arată că acesta va continua să crească, continuând tendința de anul trecut.
De fapt, în 2021, 18% dintre posturile de șoferi din Eurasia erau neocupate, iar anul acesta 26% dintre companiile de transport rutier din Eurasia ar putea avea dificultăți în găsirea de șoferi. Factorii care cauzează acest fenomen, potrivit IRU, sunt: demografia, condițiile dificile de muncă și dificultățile de formare și calificare.
Raportul subliniază faptul că proporția femeilor la volanul camioanelor este încă foarte mică, de 3% la nivel mondial. Procentul este mai mare în China (5%) și în SUA (8%). Însă esența problemei constă în lipsa de tineri, care nu pot înlocui șoferii care se pensionează. În medie, ponderea șoferilor sub 25 de ani este mai mică de 7%, cu excepția Mexicului și a Chinei, unde este de 19% și, respectiv, 17%. Și numai în China numărul șoferilor tineri este mai mare decât cel al șoferilor de peste 55 de ani.
Conflictul din Ucraina a înrăutățit situația în Europa, în special în țările cu un procent ridicat de șoferi din afara UE, care sunt Polonia și Lituania: sunt 103.000 (45% din total) în prima și 67.000 (29%) în cea de-a doua. Și procentul de ucraineni este ridicat, în special în Polonia, aproximativ 75% dintre șoferii din afara UE, la care se adaugă 25% de bieloruși, o altă naționalitate afectată de război, în timp ce în Lituania majoritatea șoferilor sunt bieloruși, ucraineni și ruși. Să ne amintim că aceste 2 țări au un procent ridicat de transport internațional european. Potrivit unei estimări a IRU, este posibil ca aproximativ 166.000 de șoferi din țările afectate de război (Ucraina, Belarus și Rusia) care lucrau în Europa să își fi părăsit locul de muncă din cauza conflictului.
Studiile recente realizate de IRU, la care au contribuit și membrii asociației olandeze de transport și logistică TLN, arată că deficitul de șoferi nu a fost încă rezolvat, chiar dimpotrivă, cererea de transport este în creștere. Dar Olanda se descurcă foarte bine să atragă personal pentru acest domeniu, declară Caroline Blom, responsabilă pentru politica strategică privind piața forței de muncă în cadrul TLN. Cele mai recente cifre de la oficiale arată că la final de 2021 existau peste 166.000 de angajați în transport, din care 91.730 sunt șoferi, ceea ce reprezintă un record. „Există diverse soluții la această problemă, pe care suntem bucuroși să le comunicăm și altora, pentru ca posturile vacante să poată fi ocupate în continuare.“ De exemplu, spre deosebire de alte state membre UE, în Olanda profesia de conducător auto profesionist este încă atractivă, deoarece permite un echilibru tot mai bun între muncă și viața privată, ceea ce reprezintă o cerință importantă a șoferilor. Astfel, lor le place să lucreze în companiile unde este posibil acest lucru și, mai mult decât atât, o arată pe rețelele de socializare, deci încurajează și alți tineri să aleagă această meserie. Antreprenorii din domeniul transporturilor și logisticii se prezintă ca angajatori atractivi prin intermediul propriilor site-uri și canale de social media, unde prezintă imagini cu petreceri/grătare la care participă personalul, creând deci o imagine pozitivă asupra locului de muncă.
În plus, Olanda este printre primele țări în ceea ce privește numărul de femei care sunt șoferi profesioniști. Membrii TLN care au angajat femei declară că la început este mai dificil să se găsească orele potrivite de lucru și dimensiunile potrivite de haine și încălțăminte, dar, pe de altă parte, angajarea de femei duce la scăderea numărului de daune și la îmbunătățirea atmosferei de lucru.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit