Unii transportatori romani sunt clienti fideli ai feribotului, in special pentru ca au castigat mult in trecut din cursele spre Anglia, datorita paritatii euro/lira sterlina, care era atunci de 1,8. Intre timp insa lira s-a depreciat fata de moneda unica si firmele s-au orientat spre tari precum Suedia, Italia – cu trecere prin Grecia – Norvegia sau Irlanda, de unde pot avea profituri mai mari. Iar feribotul, deoarece permite economii de bani si timp, este folosit si pentru rute intracomunitare, cum ar fi Spania-Italia sau Italia de Nord-Grecia. Totusi, traseele pe care romanii folosesc cel mai des feribotul raman cele dintre Franta si Anglia.
De la Calais sau Dunkerque pana la Dover sunt 30 de mile marine, iar traversarea cu un operator de feribot pentru care se ofera rezervare in Romania prin TransCamion dureaza intre o ora si 20 de minute si patru ore, in functie de portul de plecare si de operator. Vasele care leaga cele doua porturi sunt Ro-Ro, iar capacitatea, care difera si ea in functie de linia de feribot, este de la 80 pana la 750 de autovehicule.
Operatorii pentru care ofera rezervare Delamode parcurg distanta Dunkerque-Dover in doua ore. Pe aici pot merge atat transportatorii de marfuri generale, cat si cei de marfuri periculoase, pentru care se percepe insa o taxa suplimentara. Frecventa cursei este de 12 traversari/zi.
Unele firme folosesc feribotul si spre Finlanda. In acest caz ar exista alternativa prin Rusia, dar acolo trebuie viza si obtinerea ei dureaza. In plus, de viza este nevoie si pentru Bielorusia si Ucraina, iar in aceste state controalele si spagile sunt numeroase. Insa din Polonia si apoi tarile baltice se merge bine cu feribotul, in circa doua ore si jumatate, iar pretul este de circa 600 de euro. Din punct de vedere al numarului de kilometri, diferenta nu este mare, iar pe roti ar putea fi mai ieftin. Dar, mai ales atunci cand e vorba de marfuri perisabile, transportatorii nu-si permit sa astepte vizele. In plus, un alt avantaj deloc de neglijat, mai ales in contextul intensificarii controalelor pentru timpii de condus, este acela ca durata petrecuta de sofer pe feribot se considera odihna.
Asa cum apreciaza Dragos Nicovescu, directorul Vialtis Romania, in tara concurenta este destul de puternica pe segmentul rezervarilor pentru feribot, si fiecare dintre firme are propriile colaborari cu operatorii portuari si companiile de feribot, astfel incat preturile oferite transportatorilor difera si depind de cat de bine au negociat tarifele. Dar avantajele pe care le poate oferi o astfel de firma, pentru a se distinge de celelalte, tin nu doar de pret, ci si de metodele de plata, know-how, solutiile oferite, promptitudine s.a.
Si Dan Peltea, reprezentant vanzari Ferry crossings&DKV Fuel Cards in cadrul Delamode, considera ca, in Romania, competitia pe piata rezervarilor de feribot, in special pe Canalul Manecii, este tot mai puternica, datorita celorlalti operatori care efectueaza aceste traversari pe alte rute decat Dunkerque-Dover. „Dar avantajul nostru principal il reprezinta specificul activitatii Delamode, care este o casa de expeditii ce ofera solutii integrate de logistica si are traditie in intermedierea transporturilor pe relatia Marea Britanie.“
TransCamion este prezenta pe piata europeana din 1977, iar in Romania a intrat in 2008, in urma semnarii contractului de parteneriat cu Vialtis, contract prin care transportatorii din Romania, Bulgaria si Moldova pot face rezervari de feribot si tren direct cu TransCamion, prin intermediul Vialtis. Datorita parteneriatelor sale, compania poate oferi peste 1.400 de conexiuni feribot, pe mai mult de 400 de linii (din Scandinavia spre Tarile Baltice, din nordul spre vestul Europei, din Marea Britanie spre Irlanda, din tarile de la vestul Mediteranei spre Magreb, din Marea Adriatica spre Marea Egee, din statele de la estul Mediteranei spre Orientul Mijlociu sau din Levant spre Marea Neagra), in cooperare directa cu peste 150 de operatori de feribot.
Iar Delamode, in calitate de partener al companiei DFDS Seaways (fostul operator NorfolkLine), ofera in Romania, din 2002, servicii de rezervari pentru traversarea cu feribotul a Canalului Manecii, pe ruta Dunkerque-Dover, pentru transportatorii care merg spre Marea Britanie. Iar din 2009 compania propune o ruta noua, pe relatia Marea Britanie-Irlanda. Lungimea rutei de la Holyhead (Marea Britanie) la Dublin (Irlanda) este de 107 km, parcursa in doua ore si 30 de minute, iar pentru marfurile ADR se plateste o taxa suplimentara. Principalele avantaje oferite clientilor Delamode care apeleaza la rezervare sunt eliminarea timpului de asteptare la imbarcare, plata serviciilor la 30 de zile, ceea ce contribuie la imbunatatirea fluxului de numerar al clientilor, si disponibilitatea 24/7. Delamode ofera clientilor si o schema de discounturi in functie de numarul lunar de rezervari si o reducere in cazul in care plata serviciilor de rezervare se face inainte de termenul scadent.
Iar Grimaldi Group, care a pus la punct mai multe curse cu feribotul ce leaga Italia de Spania (Roma Civitavecchia-Barcelona, Livorno-Valencia), dar si de nordul Africii sau Grecia, cele mai multe cu frecventa zilnica sau de cel putin trei ori pe saptamana, cauta parteneri in Romania, care sa promoveze aceste
rute. Transportul cu feribotul poate fi interesant pentru firmele romanesti care merg regulat in Spania sau Maroc, tarifele fiind aproape similare cu costurile pe care le-ar avea pe roti. In plus, Grimaldi este implicat in programul EcoBonus, prin care transportatorii rutieri care acceseaza liniile de feribot din regiunea Italiei beneficiaza de reduceri de pana la 30% pentru traversarile efectuate in 2010.
Nicio rezervare fara consiliere
Serviciul de rezervari este disponibil pentru toate tipurile de mijloace de transport: van-uri, camioane, trenuri rutiere, semiremorci, vehicule pentru marfuri agabaritice sau periculoase, animale vii, transporturi exceptionale.
Vialtis ofera consultanta in alegerea rutei optime (deoarece traseul cel mai scurt nu este intotdeauna cel mai avantajos), tarife corecte (daca se pot oferi discounturi pentru volum, acestea ajung direct la clienti, iar pentru firmele inregistrate costurile se pot calcula individual, pe baza aranjamentelor speciale), informatii despre porturi (transportatorii pot afla daca intrarile in port si caile de acces au dimensiunea potrivita, daca podurile au inaltimea necesara, daca platformele de incarcare corespund cu lungimea si greutatea totale ale vehiculelor, daca nivelul apei e corespunzator si care este inclinatia platformei de incarcare), confirmarea rezervarii, vase Ro-Ro sau solutii alternative (daca nu exista legaturi regulate de feribot din cauza sarcinii sau dimensiunilor marfii), precum si feriboturi speciale pentru transport de animale vii, de bunuri care depasesc 150 t greutate totala, 4,5 m inaltime, 25 m lungime si 5 m latime, de marfuri periculoase, sau feriboturi cu puntea descoperita.
De asemenea, Vialtis Romania isi informeaza permanent clientii in legatura cu alternativele pe termen scurt in caz de greve sau alte incidente sau cu rute noi, mai economice, spre destinatii interesante. Iar pentru situatii speciale (blocaj in trafic care face ca firma sa piarda feribotul) exista un telefon de urgenta la care se poate suna pentru a se schimba rezervarea si a se lua bilet pentru urmatorul feribot.
Compania se ocupa de asigurari de risc in timpul traversarii cu feribotul, recomandate mai ales daca asigurarea vehiculului nu acopera si riscurile din timpul calatoriei pe mare. In general, transportatorii romani nu prea incheie asigurare pentru marfa si vehiculele care urca pe feribot, dar, pe de alta parte, vasele achizitionate in ultimii ani de companiile maritime sunt de calitate si riscul producerii de accidente este foarte scazut, asa cum apreciaza Dragos Nicovescu.
Numarul de rezervari creste continuu
Numarul de clienti Delamode care au apelat la rezervari de feribot a crescut treptat, iar 2010, in ciuda perioadei dificile cauzate de criza economica mondiala, a reprezentat pentru companie un varf. Si acum, „bazandu-ne pe relansarea activitatii de transport rutier inregistrata in 2010, ne dorim ca in 2011 sa majoram volumele de rezervari feribot cu circa 10% fata de anul precedent, cu toate ca previziunile legate de cresterea pretului combustibilului vor ingreuna atingerea obiectivelor noastre“, declara Dan Peltea.
In ciuda perioadei mai dificile pentru sectorul transporturilor, comenzile au crescut substantial si pentru Vialtis Romania, de la o luna la alta, la final de 2010 volumul de rezervari triplandu-se fata de 2009, iar la final de 2009 fiind inregistrat un numar de rezervari de cinci ori mai mare decat in 2008. Insa cresterea din 2009 se datoreaza faptului ca 2008 a fost primul an in care societatea a inceput sa investeasca in Romania. Din cauza scaderii numarului de incarcari la nivel european, in 2010 a fost nevoie de 12-13 clienti noi pentru o crestere de 80% a cifrei de afaceri, crestere care in 2009 a fost atinsa cu 3-4 clienti noi. Iar pentru 2011 reprezentantul companiei estimeaza o crestere de 30% fata de 2010, adica aproximativ 10 clienti noi lunar
De asemenea, in 2011, Vialtis si TransCamion colaboreaza pentru programul EcoBonus, destinat transportatorilor rutieri care acceseaza liniile de feribot din regiunea Italiei.
TransCamion nu se ocupa doar de rezervari pentru feribot, ci ofera si informatii despre conexiunile Ro-La, in toata Europa, dar mai ales in zonele alpine si pe distante mari: Germania-Elvetia-Italia, Germania-Austria-Italia-Slovenia-Ungaria-Bulgaria sau Italia-Franta-Luxemburg. Avantajele Ro-La sunt deja binecunoscute: permite respectarea unui orar fix, este practicabil indiferent de vreme, nu presupune blocaje in trafic sau formalitati vamale pentru tarile de tranzit, vehiculul lucreaza zi si noapte, iar preturile sunt corecte, raportat la performante. Soferul calatoreste confortabil, iar aceasta perioada se considera de odihna.
Vialtis si TransCamion sunt si partenere IRU, cu sucursale in 10 tari din Europa, si ofera transportatorilor rutieri solutii de reducere a costurilor.
Din ianuarie 2011, divizia de logistica din cadrul Delamode va opera independent sub numele Tibbett Logistics. Noua entitate va controla in totalitate si fostul joint-venture pe care Delamode il avea cu DHL. Acest fapt s-a realizat in doua etape: mai intai unul dintre cei trei actionari ai grupului Delamode, fost actionar la operatorul logistic britanic Tibbett&Britten, a reusit rascumpararea partilor celorlalti doi actionari (din Delamode Logistics/Tibbett Logistics), iar in a doua parte a lui 2010 au urmat negocierile cu DHL, care detinea 50% din Delamode Logistics, finalizate luna trecuta.
Tibbett Logistics este rezultatul unei echipe de profesionisti in logistica ce au lucrat pe rand sub nume precum Tibbett&Britten, Exel, DHL-Delamode – si acum pentru Keswick.
Keswick a ales sa iasa din parteneriatul cu ceilalti doi actionari ai Delamode. Astfel, in 2010, Delamode s-a divizat, separand activitatile de transport de cele de logistica si supply-chain. Keswick a cumparat intreaga activitate de logistica si supply-chain de la Delamode Romania, formand, la sfarsitul anului trecut, compania Delamode Logistics. Delamode Logistics era actionar in proportie de 50% in parteneriatul cu DHL.
Dupa rascumpararea actiunilor detinute de DHL, Delamode Logistics a ajuns unicul actionar al fostului joint-venture, care a decis rebranduirea firmei, la finalul anului trecut, in Tibbett Retail Services.
Preluare urmata de investitii
Intentia actualului actionar este de a dezvolta afacerea. „Cand am venit in Romania, in 2005, activitatea de logistica nu era prea dezvoltata. Acum avem peste 100.000 m2 de depozite si peste 800 de angajati care in 2010 au fost responsabili cu livrarea catre clienti a peste 1,8 milioane de paleti, pusi in circulatie de aproximativ 60.000 de camioane”, a precizat David Goldsborough.
Planurile de extindere includ si un depozit in vestul tarii, ca si achizitionarea altuia, in vestul Capitalei, alaturi de cel actual. „Ne extindem, dar pentru o afacere diferita. Avantajul pe care il avem acum in zona de vest a Capitalei este dat de cei 600 de angajati din centru si vest. Astfel, angajatii se pot transfera, punctual, in zile mai aglomerate, intre cele doua depozite, ceea ce nu s-ar putea realiza in locatii complet diferite. In plus, angajarea, intr-o alta locatie, a unui numar mare de oameni ar presupune ca intr-o zi obisnuita sa nu aiba de lucru si sa fie platiti degeaba”, a precizat Goldsborough. Ca atare, intre cele doua depozite alaturate vor asigura aceasta flexibilitate maximum 70 de persoane.
Focusul este pe segmentul de retail, pe depozitare si transport. Tibbett Logistics are deja in portofoliul de clienti Metro, Carrefour, Praktiker si Kaufland, pentru care efectueaza diferite servicii de transport si depozitare, desi sunt si unele companii care au activitatea de depozitare in-house (sub propriul control).
Transportul intermodal, in dezvoltare continua
Compania a dezvoltat de cativa ani si servicii de transport intermodal, printre clienti numarandu-se, de asemenea, retailerii si cateva linii de shipping carora le ofera servicii directe.
„Ne-am focusat pe activitatea de logistica si pe proiectele de supply-chain, dar o crestere mare va veni anul acesta, pe partea intermodala, de la producatorii FMCG. Avem in lucru cateva proiecte cu jucatori cunoscuti din retailul romanesc, dar, de asemenea, vrem sa fortam mai mult si pe partea de furnizori“, a spus CEO Tibbett Logistics.
Pe langa activitati de distributie la nivel national si servicii vamale, compania ofera si servicii de transport intermodal containerizat, din portul Constanta in terminalul de cale ferata din Bucuresti, fiind in plan realizarea unui al doilea terminal intermodal
Pe intern, Tibbett Logistics organizeaza transport pe cale ferata catre si dinspre Constanta, Zalau, precum si Bacau. Pe langa terminalul de cale ferata din Constanta, compania opereaza in parteneriat alte trei terminale, din Arad, Bucuresti si Sofia, fiind in discutii avansate si cu un terminal din Budapesta.
„Cautam si alte puncte de extindere, fiind in prezent implicati in opt proiecte intermodale. Lucram, de asemenea, la proiectul pentru licitatia organizata de Alinso pentru operarea Euro Gate Terminal de la Ploiesti, care se pliaza foarte bine pe planurile de dezvoltare a retelei”, a precizat Goldsborough. „Investitiile intr-un terminal de cale ferata sunt foarte mari, fiind nevoie de generarea si organizarea foarte bine a unor volume mari de marfa. Insa, daca ai oamenii potriviti si stii exact cum sa operezi si cum sa oferi livrarile si serviciile conexe pentru a multumi clientul, o singura companie poate realiza toate acestea. Operarea terminalului este cea mai simpla parte din intregul lant, iar cheia este generarea volume”, crede CEO-ul Tibbett Logistics, care a mai spus ca, si daca nu vor castiga licitatia, tot vor folosi terminalul feroviar din Ploiesti.
Cresteri anuale de 20%, chiar pe timp de criza
Cu toate ca importul prin Constanta a scazut, pentru Delamode volumul de transport a crescut in 2010 cu 20% fata de anul anterior, ceea ce a impus cresterea spatiului de depozitare, in 2010, cu inca 7.500 m2. La fel, rezultatele financiare au fost in crestere. „In anii de criza am crescut semnificativ datorita clientilor de baza pe care ii avem. Tocmai datorita situatiei economice acesti clienti au fost nevoiti sa centralizeze mai multi furnizori si servicii, pentru a economisi bani”, a punctat reprezentantul Tibbett Logistics. Si, deoarece lucreaza cu retaileri de tipul Kaufland, Metro, Real si Carrefour, care vand mai ieftin, dar mai mult, volumul marfurilor generale s-a mentinut sau chiar a crescut.
Astfel, anul trecut cel mai mare progres al companiei a fost dat de transporturile domestice, si nu de import/export, pentru ca inca exista companii importante din Europa Centrala si de Est care duc marfa prin porturile Hamburg sau Rotterdam, nefiind motivati de volumul de aici. Insa, datorita faptului ca in ultimii ani volumul de marfuri a crescut, acesti operatori sunt acum mai deschisi catre o schimbare.
„In prezent, desfasuram cateva proiecte in care aratam companiilor care merg prin Europa de vest catre Romania sau Bulgaria ca pot face o economie de peste un milion de euro pe an daca muta transportul prin Constanta si apoi merg la Bucuresti pe camioane sau tren”, a punctat Goldsborough, preconizand pentru 2011 o crestere a volumelor de marfuri venite in Constanta pe containere, ca si a volumelor de marfuri relocate de pe sosea pe tren. Din ce in ce mai multe companii privesc cu atentie propunerile venite de la Delamode Logistics si, mai ales, oportunitatile de a reduce cu 50% emisiile de CO2, dar considerentul de ordin financiar este, de asemenea, foarte important.
„Desi este dificil sa gestionezi activitatea pe calea ferata, rezultatele financiare sunt imbucuratoare. Am reusit ca in ultimii trei ani sa obtinem rezultate financiare pozitive, desi exista multe companii care lucreaza in acest sector. Ca atare, ca sa poti face un puzzle corect trebuie sa prinzi momentul potrivit si sa detii motivatia corecta, oferindu-le clientilor sansa unor beneficii importante”, a mai spus Goldsborough.
Continua investitiile in extinderea flotei
In prezent, Tibbett Logistics isi organizeaza singur distributia, atat cu subcontractori, cat si cu flota proprie. Firma detine 70 de semiremorci inscriptionate cu sigla Delamode, care vor fi revopsite „in alb”, si 110 camioane frigorifice cu doua si trei temperaturi. „Incarcam zilnic peste 250 de camioane, din care peste 220 sunt contractate 365 de zile pe an. Totusi, nu vom renunta la flota proprie si vom mai achizitiona si alte vehicule pentru a fi siguri ca detinem echipamentul potrivit nevoilor clientilor nostri, care au activitati diverse”, a precizat David Goldsborough, punctand si faptul ca, in expeditii, nu cauta comoditatea clasica data de volumele mici, ci volume mari si parteneriate pe termen lung.
Tibbett Logistics opereaza in prezent peste 100.000 m2 de depozite, atat de refrigerare si congelare, cat si de ambient, in noua locatii asezate strategic in intreaga tara, in Bucuresti, Constanta, Deva si Timisoara.
Compania are un portofoliu mare de clienti, cu contracte pe termen lung: Real, Metro cash&carry, Carrefour (pentru care efectueaza activitati de depozitare ambientala si temperatura controlata, dar si transport), Kaufland, (pentru transport multi-temperatura la nivel national) si MGB/Metro (pentru logistica intermodala). Aceasta ofera, de asemenea, servicii logistice pentru Praktiker, Procter&Gamble, Pepsi si LaDorna.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit