Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a identificat o deficiență majoră a pieței de capital la nivel comunitar legată de impozitarea dividendelor și a dobânzilor la obligațiuni în statele membre ale Uniunii Europene (UE). Din acest considerent, Comisia a lansat inițiativa FASTER (reducerea mai rapidă și mai sigură a excesului în impozitarea cu reținere la sursă), având ca scop simplificarea mecanismului de impozitare pentru a oferi investitorilor condiții mai favorabile atunci când obțin venituri din dividende sau dobânzi.

Potrivit materialului de opinie, realizat de Daniel Grigore, Senior Manager, Impozitare Directă, Deloitte România, noua reglementare inițiată propune o procedură rapidă pentru eliberarea certificatelor de rezidență fiscală, un acces mai ușor la facilitățile oferite de tratatele și directivele în vigoare și o simplificare a formalităților pentru recuperarea impozitelor reținute la sursă, acolo unde este cazul. Astfel, prin introducerea certificatului electronic de rezidență fiscală (eCRF), companiile vor putea simplifica procedurile de eliberare în cel mult o zi lucrătoare, având o valabilitate pentru întregul an, indiferent de data emiterii. Totodată, vor efectua plăți recurente supuse reținerii de impozit și vor putea beneficia de o reducere a sarcinii administrative de documentare.

Mai mult, proiectul vizează introducerea unor serii cuprinzătoare de obligații de înregistrare și raportare pentru intermediarii financiari care doresc să obțină certificarea FASTER, în conformitate cu Standardele Comune de Raportare (CRS). Aceste proceduri suplimentare vor facilita, pe termen lung, alinierea cu celelalte standarde de raportare aducând beneficii tuturor actorilor din piață, deoarece va permite simplificarea procedurilor de recuperare sau de obținere a scutirii de impozit cu reținere la sursă. Un aspect nou introdus pentru intermediarii financiari ar fi raportarea promptă către autorități cu privire la informațiile referitoare la clienții lor care primesc dobânzi și dividende din instrumente tranzacționate pe piețele autorizate, precum și date cu privire la plătitorii implicați în aceste tranzacții, la fel cum fac băncile în prezent.

De asemenea, intermediarii financiari certificați FASTER vor beneficia de proceduri prioritare pentru reducerea și recuperarea impozitelor cu reținere la sursă pentru clienții lor. Aceștia vor fi responsabili cu verificarea rezidenței fiscale a clienților, asigurându-se că aceștia sunt eligibili pentru reducerile de impozit și rambursările aferente conform tratatelor de evitare a dublei impuneri sau legislației naționale. Intermediarii trebuie să colecteze documentele relevante care atestă calitatea de beneficiari efectivi ai fluxurilor de dividende și de dobânzi și să monitorizeze cu atenție datele de achiziție în raport cu datele ex-dividend.

Clienții intermediarilor financiari certificați vor dispune de rambursarea impozitelor reținute într-un termen de 25 de zile lucrătoare de la solicitare, prin intermediul unei proceduri rapide de regularizare. În prezent, această operațiune poate dura luni sau chiar ani, în funcție de jurisdicțiile implicate. Este important de menționat faptul că beneficiarii dobânzilor și dividendelor din instrumente tranzacționate public au opțiunea de a solicita direct rambursarea prin procedura normală, adresându-se autorităților fiscale relevante.

În prezent, propunerea FASTER se află în dezbatere publică și poate suferi modificări înainte de a deveni o directivă, iar ulterior o legislație națională în fiecare stat membru al UE. Conform variantei actuale, statele membre sunt obligate să transpună directiva la nivel național până la 31 decembrie 2026, cu aplicare începând din 1 ianuarie 2027.

Până la acea dată, intermediarii financiari trebuie să decidă în ce măsură intenționează să se certifice conform noii reglementări, având în vedere în special aspectele legate de competitivitate. De asemenea, aceștia trebuie să se asigure că personalul este pregătit în ceea ce privește cunoștințele necesare pentru efectuarea procedurilor de diligență, inclusiv aspecte legate de rezidența fiscală, aplicarea tratatelor de evitare a dublei impuneri și respectarea reducerilor și scutirilor conform legislației interne din fiecare stat membru. De asemenea, intermediarii financiari trebuie să pregătească procedurile de diligență, inclusiv analiza GAP (analiza decalajului față de procedurile de combatere a spălării banilor), AML (de cunoaștere a clientelei) și să stabilească KYC (documentația corespunzătoare, setarea sistemelor IT adecvate, etc.).

Noua propunere legislativă vine în sprijinul investitorilor din toate statele membre ale UE, prin simplificarea procedurilor de înregistrare și regularizare a impozitelor reținute la sursă pentru veniturile din dividende și dobânzi. Totuși, propunerea impune și obligații suplimentare entităților implicate în astfel de tranzacții.

Deloitte România, una dintre cele mai mari firme de servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță financiară și managementul riscului din țara noastră, anunță promovarea lui Andrei Cozachevici și a lui Răzvan Ungureanu în funcția de parteneri în cadrul practicii de audit și servicii conexe, precum și a lui Marius Vasilescu în cea de partener în practica de consultanță financiară, începând cu luna iunie 2023.

Andrei Cozachevici, Partener Audit și Servicii Conexe, are o experiență profesională de peste 18 ani. A condus proiecte complexe de audit, precum și proiecte de audit pentru companii antreprenoriale de renume. De asemenea, are o experiență vastă în diverse industrii, cu specializare în agricultură, jocuri de noroc, sănătate și industria petrolieră. Este membru al Asociației Contabililor Certificați din Marea Britanie (ACCA), al Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), al Autorității de Supraveghere Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) și al Corpului Experților și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Răzvan Ungureanu, Partener Audit și Servicii Conexe, face parte din echipa Deloitte din 2008, când s-a alăturat ca proaspăt absolvent. De-a lungul anilor, a coordonat diverse proiecte complexe pentru companii active din industrii, precum energie și resurse și produse de consum. Este membru al Asociației Contabililor Certificați (ACCA), al Corpului Experților și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), al Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) și al Autorității de Supraveghere Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS).

Marius Vasilescu, Partener de Consultanță Financiară, are o carieră de peste 21 de ani, s-a alăturat echipei Deloitte în 2014 și a contribuit la creșterea practicii de evaluare și modelare financiară, cu ajutorul experienței sale în evaluarea activelor și a afacerilor, în studii de fezabilitate financiară și în pregătirea planurilor de business. A lucrat cu companii din toate industriile, în special din domeniul energiei și resurselor și din sectorul bancar. Este membru al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR), al Asociației Contabililor Certificați (ACCA), al Corpului Experților și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

„În domeniul nostru, ne bucurăm de privilegiul de a genera un impact care este nu doar semnificativ și durabil, ci și foarte personal, întrucât ne deservim în mod direct clienții și contribuim prin abilitățile, valorile și pasiunile noastre. Dezvoltarea de profesioniști la cele mai înalte niveluri de competență, de integritate și de angajament este una dintre contribuțiile fundamentale pe care le avem în mediul de business și în societate în ansamblu. Primirea unor astfel de profesioniști în grupul de parteneri în fiecare an este cea mai mare satisfacție. Sunt încrezător că Andrei, Răzvan și Marius vor continua să deservească clienții cu distincție și să inspire colegii să genereze un impact semnificativ.”,

a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.