Desi cu pasi marunti si timizi, economia da semne de revigorare, iar care este situatia pietei de echipamente pentru depozitare – rafturi, stelaje, benzi transportoare etc. – sau cum s-a incheiat anul trecut si ce schimbari au avut loc in 2010 in acest sector am aflat prin intermediul celui mai recent raport al Peerless Media Group, care a reunit in cadrul unui top primii 20 de furnizori de echipamente pentru depozitare in functie de rezultatele financiare din 2010. Desi este inca devreme sa sarbatorim cum se cuvine revenirea economiei, putem pune totusi o sampanie la rece, timp in care se asteapta revenirea pietei la nivelul anterior recesiunii, datorita unor cresteri procentuale chiar si de doua cifre.
Topul realizat pentru anul trecut include cam aceleasi companii din 2009, iar cateva preluari si fuzionari au lasat libere doua pozitii pentru altele, care au avut astfel sansa sa acceada in clasament.
Inca o data, Schaefer Systems International, Daifuku si Dematic s-au mentinut pe primele trei pozitii. Compania clasata pe primul loc, chiar daca a inregistrat o scadere de 7%, a raportat totusi un venit de 2,19 miliarde de dolari. Cu 1,95 miliarde de dolari, Daifuku, ocupanta locului al doilea, a realizat o crestere de 10%, minimalizand diferenta dintre primele doua pozitii ale topului. Locul al treilea a fost ocupat de Dematic, cu o crestere de aproape 20%, care a ajuns in 2010 la venituri de 1,2 miliarde de dolari.
Clasamentul primelor cinci pozitii a fost completat de Murata Machinery si Vanderlande Industries, care au facut schimb de locuri in 2010. Cresterea de 20% inregistrata de Murata Machinery a fost suficienta pentru a o propulsa pe pozitia a patra, diferenta dintre cele doua companii fiind de mai putin de 1%.
Impreuna, ocupantii primelor cinci locuri au raportat pentru 2010 venituri mai mari de 6,83 miliarde de dolari, in crestere cu 3,3% comparativ cu 2009 (6,61 miliarde). Trebuie avut in vedere faptul ca unele dintre aceste cresteri ale veniturilor nu au fost neaparat generate de o crestere organica, ci au fost rezultatul unor achizitii. Acesta este si motivul pentru care, la un loc, veniturile adunate ale tuturor companiilor din Top 20, de 11,4 miliarde de dolari, au fost mai mici decat in 2009 (11,9 miliarde). Un alt factor care a contribuit la reducerea veniturilor companiilor ce alcatuiesc topul au fost proiectele nefinalizate, insa asta nu inseamna o reducere a numarului de comenzi – dimpotriva, ele au crescut iar, ceea ce se va observa si in cifra de afaceri.
Salturi spectaculoase datorate achizitiilor
Un efect pozitiv asupra rezultatelor finale ale ocupantului locului al doilea, Daifuku, l-a avut strategia de a avea o participatie de capital de 6% in cadrul Knapp. Aceasta actiune a fost creditata cu un impact pozitiv asupra rezultatelor raportate la final de an.
Un alt efect pozitiv asupra rezultatelor Dematic l-a avut achizitia HK Systems, actiune finalizata in septembrie 2010. HK System este un furnizor nord-american de solutii soft pentru segmentul de manipulare a marfurilor care anul trecut s-a clasat pe pozitia a 17-a in Top 20, cu o cifra de afaceri de 200 de milioane de dolari. Aceasta achizitie explica saltul de 20% inregistrat de Dematic.
Si Kardex Remstar International a inregistrat o crestere a veniturilor prin cumpararea actiunilor competitorului sau american Kardex Systems. Prin aceasta fuziune, cele doua companii se prezinta in top ca un tot, sub acelasi management, Kardex Remstar, cum este cunoscuta compania acum, urcand doua locuri, de pe zece pe opt.
Compania Fives Group, cu sediul la Paris, a urcat in clasament de pe locul 13 pe noua datorita cresterii de 11%. O alta firma care a reusit sa intre in topul furnizorilor de echipamente de depozitare direct pe pozitia a zecea este Intelligrated. La acest salt a contribuit recenta achizitie a FKI Logitex. Pentru primele sase luni ale anului trecut, veniturile au fost realizate doar de Intelligrated, la care s-au adaugat, din al doilea semestru, cele ale FKI Logitex.
O alta miscare strategica a facut ocupanta pozitiei a 11-a in top, Legris Industries, care prin divizia sa americana Savoye a preluat Retrotech. Dar, pentru ca fuziunea a fost incheiata la finalul lui februarie 2011, rezultatele vor fi vizibile abia la sfarsitul acestui an.
Interlake Mecalux nu a inaintat rezultatele oficiale pentru 2010, insa potrivit estimarilor oferite de Peerless Media Group, companie independenta de sondare a pietei, aceasta se pozitioneaza pe locul al saptelea in clasament.
Nou veniti, dar si mari absenti
Inca din 2009, atentia s-a indreptat catre compania americana Wynright si catre italienii de la System Logistics, care au reusit sa patrunda in clasamentul primilor 20 de furnizorii de sisteme de depozitare.
Wynright a intrat direct pe locul 17, cu 135 de milioane de dolari. Un factor semnificativ pentru cresterea sa a fost achizitia Tellurian, companie americana specializata in robotica, divizie care a beneficiat de cel mai mare grad de crestere in 2009. System Logistics, care si-a unit fortele cu furnizorul de sisteme integrate si echipamente pentru manipulare Diamond Phoenix in septembrie 2009, se afla pe locul 18, cu o cifra de afaceri de 126 de milioane de dolari.
Acum, firma de cercetare a pietei are in vizor furnizorul italian de sisteme de automatizare Elettric 80, care a inregistrat o cifra de afaceri de 94,5 milioane de dolari, doar cu 5,5% mai putin decat necesarul pentru a intra in Top 20.
Sunt si cateva companii cunoscute care totusi nu au intrat in clasament. De exemplu, Columbus McKinnon, care in 2009 a ocupat pozitia a 11-a, s-a retras voluntar din top, desi este implicata inca in productia de sisteme pentru depozitare si a vandut cateva dintre divizii.
Pentru a reusi sa deserveasca prompt clientii din Constanta si imprejurimi, CEMPS, distribuitor exclusiv al echipamentelor Hyster, si distribuitorul de anvelope Ave Intermed au anuntat in aprilie, in cadrul unui eveniment desfasurat la Camera de Comert, Industrie, Navigatie si Agricultura (CCINA) Constanta, deschiderea unui service CEMPS. Evenimentul a reunit reprezentanti ai operatorilor portuari, dar si alti oameni de afaceri de pe plan local, care au fost convinsi de organizatori ca noul centru dedicat le va aduce economii in bugete, dar si plus-valoare printr-o asistenta specializata.
Cu aceasta ocazie au fost prezentate solutii de manipulare si depozitare, echipamente performante de stivuit, accesorii si atasamente, anvelope pentru stivuitoare si pentru alte utilaje, fiind expuse pe larg performantele si avantajele oferite de acestea.
De asemenea, pentru exemplificare a fost expus, alaturi de o masina de asistenta tehnica CEMPS, un furgon de servicii pentru presare/depresare si anvelope Magna Tyres, un stivuitor Hyster 4.5 Fortens, un echipament de 4,5 t prezentat de organizatori drept „mic pentru agentii portuari, dar mare pentru ceilalti”.
Piese si servicii la indemana clientilor
Potrivit organizatorilor, evenimentul si-a propus sa aduca CEMPS mai aproape de jucatorii de pe piata locala. „Suntem prezenti pe piata echipamentelor de ridicat si transportat de 15 ani. Si, pentru ca ne respectam partenerii si piata, dar si pentru ca orice echipament care nu beneficiaza de mentenanta specializata poate sa isi piarda calitatea dupa 2.000-3.000 de ore de utilizare, am deschis un service si in Constanta”, a spus Nicolae Popescu, director general CEMPS si administrator delegat al distribuitorului de anvelope Ave Intermed. Dupa simpla comercializare a echipamentelor si anvelopelor in judetul Constanta, CEMPS a decis sa deschida un atelier de service, cu doi mecanici, care se pot deplasa la sediul clientilor cu masinile prevazute pentru asistenta. Acestea includ si echipament pentru presat/ depresat anvelope.
De asemenea, va exista si o magazie de piese de schimb pentru stivuitoare, ca si un stoc de anvelope atat pentru stivuitoare, cat si pentru echipamentele portuare. „Ne dorim ca, odata cu deschiderea in Constanta a unui punct de service, sa schimbam mentalitatea operatorilor de a-si efectua cu resurse proprii mentenanta echipamentelor, deoarece, apeland la service-ul specializat al distribuitorului de echipamente, operatorii isi reduc costurile de mentenanta”, a mai spus Nicolae Popescu.
Serviciile cantaresc greu
Filiala constanteana a CEMPS s-a infiintat in noiembrie 2008, inainte de criza, „o perioada in care activitatea din port justifica deschiderea unui astfel de centru local, chiar la o chirie de circa 3.500 de euro/luna. Insa din 2009 n-am mai putut sustine aceste cheltuieli si, ca atare, am fost obligati sa reziliem contractul”, a precizat reprezentantul CEMPS, punctand: „unul din atuurile noastre il reprezinta serviciile. Ca atare, se impunea prezenta noastra langa clientii de aici, atat in domeniul stivuitoarelor, cat si al anvelopelor.”
Filiala de la Constanta gestioneaza si judetele Tulcea, Braila si Galati.
Lipsa infrastructurii ii goneste pe operatorii portuari
Managerul general CEMPS este de parere ca, prin prisma activitatii sale, poate simti pulsul real al economiei nationale, si asta datorita faptului ca echipamentele pe care le distribuie sunt prezente in 83,5% din activitatile ce alcatuiesc economia autohtona, dar si faptului ca, prin intermediul sistemului SAP de gestionare a activitatii proprii, si mai ales a celei de service, se poate cunoaste lunar numarul de ore de functionare a echipamentelor. „Cat si cum lucreaza echipamentul, atat functioneaza si economia”, a precizat acesta.
Desi in prezent se constata un reviriment al pietei in afara portului, activitatile din Constanta sunt doar sezoniere, legate de turism.
In plus, portul lucreaza la capacitate mica, aici fiind manipulata doar o gama redusa de marfuri. „Din pacate, atat transportatorii, cat si comertul s-au mutat spre vecinii nostri in porturile din Ucraina, Bulgaria si Turcia. Si asta pentru ca nu avem infrastructura corespunzatoare pentru a putea oferi o distributie rapida a marfurilor spre Europa”, a spus Nicolae Popescu. In prezent, in port se simte o usoara crestere a volumelor de marfa, atat la import, cat si la export. Dar, „din pacate, nu se inregistreaza o miscare sustinuta a bunurilor generale, ci doar a marfurilor focusate pe profitul imediat, cum ar fi cheresteaua si cerealele. Si asta in situatia in care marfa venita pe containere ar trebui sa fie predominanta, pentru a putea constitui legatura dintre continentul asiatic si Europa. Numai daca se va dezvolta infrastructura si daca se vor adopta masuri active in port, coroborate cu reducerea costurilor de operare si a taxelor, se vor orienta operatorii din nou catre Romania”, a punctat Nicolae Popescu, precizand: „in celelalte state din UE, media vitezei de transport a camioanelor este de 70 km/h, in timp ce in Romania, pe vreme buna, este de 35-40 km/h, iar iarna ajunge la 15-20 km/ h. Insa, 2012, fiind an electoral, nu va mai fi consumator de fonduri, ci va aduce investitii chiar si in infrastructura. Iar proiectele, mai ales cele din infrastructura de constructii, dau de lucru la circa 55% din sectoarele economiei nationale, atragand ulterior si cresterea celorlalte domenii economice.”
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit