Cu o grevă de avertisment de 50 de ore, Sindicatul lucrătorilor din domeniul feroviar și al transporturilor din Germania (EVG) intenționează să paralizeze în mare măsură traficul feroviar din Germania începând de duminică seara. De la ora 22:00 până la miezul nopții de marți spre miercuri, nu va mai exista trafic feroviar de marfă și de călători, a anunțat EVG joi, 11 mai. Prin această grevă la nivel național, sindicatul dorește să crească presiunea asupra angajatorilor în conflictul salarial în curs de desfășurare cu Deutsche Bahn și alte 50 de companii feroviare.
„Deoarece nu prea se mișcă nimic la mesele de negocieri, acum intrăm din nou în grevă”, a anunțat directorul de negociere al EVG, Cosima Ingenschay. Angajatorii nu au lăsat sindicatului „nicio altă opțiune”, a explicat negociatorul EVG, Kristian Loroch.
Având în vedere anunțul de grevă, Deutsche Bahn a declarat că „trebuie să ne așteptăm la un impact considerabil asupra transportului de marfă în întreaga Europă”. 6 din 10 coridoare europene de transport de marfă trec prin rețeaua feroviară germană. Directorul de personal al Deutsche Bahn, Martin Seiler, a criticat acțiunea sindicală ca fiind „nebună” și „complet excesivă”. „În loc să caute compromisuri, EVG vrea să paralizeze țara pentru o perioadă incredibilă de 50 de ore”. Aceasta este practic o grevă totală fără scrutin.
Negocierile colective în sectorul feroviar se desfășoară de la sfârșitul lunii februarie. Aceasta este a treia grevă de avertisment la nivel național convocată de EVG de atunci. În martie, împreună cu sindicatul serviciilor Verdi, a paralizat pentru o zi o mare parte din transportul public, inclusiv majoritatea aeroporturilor. A doua grevă din aprilie a fost limitată la o perioadă de 8 ore, dar a provocat, de asemenea, numeroase anulări, în special în transportul pe distanțe lungi.
În cadrul negocierilor, EVG vrea să obțină cel puțin 650 de euro în plus pe lună pentru angajați sau 12% pentru veniturile mai mari. Deutsche Bahn, pe de altă parte, vrea să urmeze acordul din sectorul public încheiat la sfârșitul lunii aprilie. Pe baza acestuia, DB a propus o ajustare a inflației fără taxe și impozite, în mai multe etape. În plus, salariile urmează să fie majorate în etape începând din martie 2024 – cu un total de 10% pentru grupele salariale inferioare și medii și cu 8% pentru grupele salariale superioare. DB are 180.000 de angajați din cei 230.000 de lucrători pentru care EVG negociază în prezent.
Uniunea partidelor de centru-dreapta din Bundestag-ul german, CDU/CSU, a solicitat printr-un document oficial intitulat „Puncte cheie pentru o reformă feroviară 2.0” ca grupul Deutsche Bahn să fie împărțit în divizii separate, între infrastructură și operațiuni, pentru a pune capăt stării de criză din interiorul companiei. Filiala de logistică DB Schenker ar urma să rămână în grupul DB.
Astfel, dacă lucrurile vor evolua conform planurilor grupului parlamentar CDU/CSU, rețeaua feroviară, gările, spațiile de servicii și energie ar trebui să fie separate și transferate către o companie federală de infrastructură feroviară GmbH. Această zonă de infrastructură ar trebui să intre direct în gestionarea statului, după modelul Autobahn GmbH des Bundes.
Guvernul federal ar trebui apoi să poată decide independent de compania feroviară care rute vor fi renovate, modernizate sau nou construite. „Un avantaj major al noii structuri va fi acela că, în viitor, guvernul federal nu va putea doar să specifice ce rute urmează să fie construite sau modernizate, ci și să impună ca specificațiile sale să fie implementate. Separarea rețelei de operare va avea, de asemenea, un efect pozitiv asupra concurenței, deoarece ceilalți furnizori vor putea folosi rețeaua feroviară mai mult decât înainte”, a declarat Ulrich Lange, din partea CSU, responsabil pe domeniul transporturilor, care a jucat un rol cheie în elaborarea proiectului de reformă feroviară.
Potrivit lui Lange, separarea rețelei feroviare și a operațiunilor ar împiedica, de asemenea, Deutsche Bahn să subvenționeze încrucișat zonele de afaceri neprofitabile sau proiectele străine.
Potrivit strategiei CDU/CSU, departamentele de transport local, transport pe distanțe lungi și transport de marfă ar rămâne la Deutsche Bahn, la fel ca și filiala de logistică Schenker. De altfel, DB Schenker este foarte profitabil și a salvat efectiv cel mai recent bilanț al grupului, fără de care ar fi existat o pierdere de miliarde. „În calitate de furnizor internațional de servicii logistice, DB Schenker trebuie să rămână sub controlul federal, acest lucru fiind de o importanță strategică, în special prin prisma concurenților puternici, precum China“, se arată în documentul de reformă feroviară. Într-un raport special pentru Bundestag, Curtea Federală de Conturi a cerut recent separarea componentelor de infrastructură și operațiunilor a Deutsche Bahn, iar Guvernul federal, în calitate de proprietar, trebuie să restructureze grupul în mod eficient, cuprinzător și rapid.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit