Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, dezvoltatorii au livrat în prima jumătate a anului patru proiecte de retail modern în România, pe o suprafață totală de 30.000 metri pătrați, în orașele Giurgiu, Călărași, Dej și Vaslui. Mai mult, pentru a doua jumătate a anului sunt planuri ca oferta să fie mult mai consistentă, fiind programate aproape 260.000 metri pătrați de spații, urmând a fi finalizate până la sfârșitul anului.

Printre proiectele finalizate în prima jumătate a anului se numără Funshop Park Vaslui (10.000 metri pătrați) dezvoltat de Scallier, Retail Park Dej (7.000 metri pătrați) aparținând grupului Cometex (deținut de retailerului electro-IT Altex), Shopping Park Giurgiu (7.000 metri pătrați) deținut de Square 7 Properties & Mitiska și Irimia Shopping Center (6.000 metri pătrați), investiție realizată de un om de afaceri local.

România are un stoc total de 4,23 milioane de metri pătrați de spații de retail modern, situându-se ca a treia piață din Europa Centrală și de Est, după Polonia (stoc de 16 milioane metri pătrați) și Cehia (4,5 milioane metri pătrați).

Livrările din a doua jumătate a anului includ zece proiecte, din care patru vor avea o suprafață de peste 25.000 metri pătrați, respectiv Promenada Craiova (78.500 mp mp – centru comercial, parc de retail și un magazin Dedeman) dezvoltat de NEPI Rockcastle, Prima Shopping Center (70.000 mp) dezvoltat de Oasis Consulting la Sibiu, Alba Iulia Mall (29.000 mp) investiție a Prime Kapital – MAS REI și AFI Park Arad (29.400 mp) dezvoltat de AFI Europe. Promenada Craiova și Alba Iulia Mall vor reprezenta cele mai mari proiecte dezvoltate în cele două orașe.

În parcuri de retail vor fi livrate mai mult de jumătate din spațiile de retail din a doua parte a anului (60%), restul fiind în format de centre comerciale de tip mall.

Anul 2023 va înregistra un nivel record de livrări de spații de retail din 2008 până în prezent, depășind pragul de 4,5 milioane de metri pătrați la finalul acestui an la nivel național.

Chiriile headline pentru spații de 100-150 metri pătrați dintr-un centru comercial din București sunt în jur de 75-80 €/mp/lună, în timp ce în principalele orașe regionale, precum Timișoara, Iași, Cluj-Napoca sau Constanța, valorile chiriilor pentru astfel de spații sunt de 50-65 €/mp/lună, respectiv 30-35 €/mp/lună pentru spațiile în orașele secundare.

„După doi ani și jumătate în care dezvoltatorii au livrat în special proiecte de retail cu suprafețe de până în 10.000 de metri pătrați și în orașe de dimensiuni mai reduse din punct de vedere al populației, începând cu a doua jumătate a acestui an, investițiile se vor concentra deopotrivă și către scheme de peste 20.000 metri pătrați, în orașe mari, precum Craiova, Sibiu, Iași, Pitești, Arad, Alba Iulia sau Brașov. Astfel, în prezent sunt anunțate mai mult de zece proiecte de retail de peste 20.000 de metri pătrați, parte dintre acestea fiind deja în construcție sau în faze avansate de autorizare, ceea ce indică angajamentul pe termen lung al dezvoltatorilor față de România în general și față de piața de retail în special, în ciuda presiunilor inflaționiste și a celor legate de comprimarea consumului.”,

a declarat Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Parcurile de retail din Vaslui (9.975 mp GLA) și din Moșnița (8.500 mp GLA) fac parte din al cincilea proiect și al șaselea livrat de Scallier, unul dintre cei mai dinamici investitori în parcuri de retail mici și mijlocii pe piața românească.

Ambele proiecte sunt în cea mai mare parte deja închiriate, iar pentru spațiul rămas liber negocierile sunt în curs de desfășurare. Parcul de retail din Vaslui urmează să se deschidă pentru clienți în luna mai a acestui an, în timp ce deschiderea unității din Moșnița este planificată pentru toamnă, potrivit unui comunicat.

De asemenea, în locația din Vaslui se vor deschide noi magazine, precum Sinsay, New Yorker, Hervis, TEDi, Pepco, KiK, Sportisimo, ZOO Center și Pizzeria Rimmini, iar în Moșnița clienții se vor putea bucura de DM Drogerie, TEDi, Fressnapf, Sportisimo, Numero Uno, Animax, Xpress sau de clubul de fitness Clever Fit.

Wojciech Jurga, Managing Partner la Scallier și responsabil pentru dezvoltarea companiei în România, a mărturisit că vor pregăti și alte proiecte în țară pe care le vor anunța în curând, ca urmare a creșterii cererii de spații de retail de calitate.

„Ne așteptăm la mult interes din partea chiriașilor pentru aceste locații, anterior primisem semnale clare din partea acestora cu privire la căutarea unui spațiu cu parametri specifici, însă interesul ne-a depășit așteptările. Acest lucru demonstrează cererea mare din partea lanțurilor, care este creată de nevoile consumatorilor români.”,

a declarat Ana Tudor, responsabilă cu închirierea de spații Scallier în parcurile de retail din România.

„Cererea consumatorilor pentru cumpărături de calitate și convenabile este în creștere. De asemenea, clienții din orașele mai mici se așteaptă la locații comerciale bine gândite, care să le satisfacă cea mai mare parte a nevoilor pentru produsele sau serviciile necesare. Noi implementăm facilitățile noastre ca elemente ale unor destinații comerciale mai mari, care includ și oferta unor magazine, precum Lidl sau Kaufland. Crearea unui astfel de centru comercial într-un oraș mai mic răspunde, de obicei, pe deplin nevoilor comunităților locale.”,

a precizat Adrian Aleman, director de dezvoltare la Scallier.