Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la 1 iulie 2023, taxa pe kilometru va fi mai scumpă în Valonia. Acest lucru se întâmplă în fiecare an, dar de data aceasta se schimbă și structura tarifelor, ceea ce penalizează în special combinațiile tractor+semiremorcă, dar avantajează camioanele cele mai poluante.

Principala modificare constă în stabilirea unui tarif specific pentru camioanele Euro 5 și Euro 6 (care reprezintă 10,4 % și, respectiv, 86,2 % din autovehiculele taxate la nivel federal). În plus, vehiculele sub 12 tone vor beneficia de o reducere a tarifului care le este aplicat. Un Euro 6, de exemplu, va plăti doar 0,052 euro/km, în loc de 0,089 euro/km. Vehiculele între 12 și 32 de tone nu vor suferi nicio modificare a tarifelor, dar vehiculele de peste 32 de tone vor fi taxate cu 2,4 cenți în plus pe kilometru. Valonia doar urmează exemplul celorlalte două regiuni din Belgia, cu o întârziere de 6 luni.

Mai surprinzătoare este reducerea tarifelor acordate celor mai poluante vehicule, întrucât un vehicul Euro 0 de peste 32 de tone va plăti doar 0,23 euro/km în loc de 0,241 euro/km. Această rată se va aplica tuturor vehiculelor care îndeplinesc standardul Euro 3 și mai puțin. Este adevărat că acestea reprezintă doar 2% din veniturile totale ale taxei pe kilometru, dar mesajul este cel puțin ciudat, în condițiile în care ar trebui încurajate camioanele mai puțin poluante, de exemplu prin acordarea unei reduceri pentru camioanele cu emisii zero.

Potrivit lui Heloïse Winandy (purtător de cuvânt al Sofico), „reducerea tarifelor pentru vehiculele de peste 32 de tone pentru clasele Euro 0 până la Euro 2 este pur tehnică și este consecința constrângerilor de reglementare legate de aplicarea Directivei 1999/62/CE, care impun respectarea anumitor proporții în grilele tarifare pentru vehiculele echivalente care respectă cele mai stricte standarde de emisii. Aceasta este o explicație surprinzătoare, având în vedere că textul directivei menționate prevede un singur lucru (articolul 7 alineatul (10) litera (b)): “nicio taxă nu poate depăși cu 100% taxa impusă pentru vehiculele echivalente care respectă cele mai stricte standarde de emisii”.