Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Etapa a zecea a Dakar 2022, de la Wadi ad-Dawasir la Bisha, a avut 375 km de cursă specială și 384 km de cursă de legătură. Dmitry Sotnikov (Kamaz) a obținut a patra sa victorie din acest an și a 15-a din întreaga carieră, la 1’27” de Eduard Nikolaev (Kamaz), ordine care se păstrează și în clasamentul general, la 10’18”. Pe podiumul etapei a 10-a a mai urcat Andrey Karginov (Kamaz), la 1’49” de lider, acest pilot depășindu-l acum în clasamentul general pe Ales Loprais și fiind al patrulea, după Sotnikov, Nikolaev și Anton Shibalov (Kamaz).

Etapa a 10-a a fost o dramă pentru mulți concurenți, dunele joase cu nisip moale, care nu păreau pline de pericole, ducând la oprirea a două echipaje de camioane, conduse de Ales Loprais și Gert Huzink, despre care nu s-a știut nimic câteva ore, dar s-a aflat apoi că vehiculele erau avariate grav, însă niciun sportiv nu avea probleme. Unul dintre motivele acestor incidente a fost poate și vizibilitatea scăzută, câtă vreme soarele bătea din față și era foarte strălucitor. Iar camionul hibrid Renault a avut și el probleme la abordarea unei dune, s-a rupt în două și a părăsit competiția.

Cele mai multe incidente au avut loc în prima parte a cursei, dar ele nu au lipsit nici pe secțiunile următoare de drum. Pe măsură ce caravana s-a îndreptat spre vestul Peninsulei Arabia, traseul a câștigat și în altitudine, cel mai înalt punct atins în ziua a 10-a de concurs fiind la 1.700 m deasupra nivelului mării, unde, pe potecile înguste de munte, cu numeroase pietre și treceri aproape imposibil de observat, echipajele de camioane riscau să piardă timp nu numai cu înlocuirea anvelopelor înțepate, ci și în ambuteiaje, de unde era greu de ieșit din cauza spațiului mic de manevră.

Etapa a 11-a, penultima din acest an, este o nouă buclă, cu plecare din Bishy și întoarcere în același loc, și are 346 km de cursă specială și 155 km de legătură.

Etapa a noua a raliului Dakar, o buclă cu plecare din Wadi-ad-Dawasir și întoarcere la Wadi-ad-Dawasir, a avut 204 km de legătură și 287 km de cursă specială și i-a adus lui Eduard Nikolaev (Kamaz) a doua victorie din acest an, la 2’34” de Dmitry Sotnikov (Kamaz) și la 2’37” de Martin Macik (Big Shock Racing). Rezultatele strânse din această zi nu au dus la schimbări în partea superioară a clasamentului general, unde Sotnikov este în continuare primul, la 8’51” de Nikolaev și la 41’18” de Anton Shibalov (Kamaz). Alți doi piloți, Ales Loprais (Praga) și Andrey Karginov (Kamaz) sunt la mai puțin de două ore de lider și alți doi la mai puțin de trei ore, după care decalajul depășește patru ore.

Traseul acestei etape a fost împărțit în trei: 53% pe nisip, 33% pe pietriș și 14% prin dune mai mici decât în etapa anterioară și cu dificultate redusă. Prima jumătate a distanței a fost pe un platou vast și a condus caravana prin nisip, apoi prin văi și canioane cu treceri înguste, unde poziția vehiculelor trebuia ajustată la centimetru. Primele dune serioase au apărut după 140 km și au lăsat loc imediat unei porțiuni de 50 km unde navigația a fost dificilă din cauza numeroaselor văi și albii secate de râuri. Între km 200 și 220 au urmat alte dune dificile, după care echipajele au putut accelera pe porțiunea cu nisip din vale. O dificultate în plus a fost reprezentată de vântul puternic, care în unele locuri a șters toate urmele de pe nisip.

Învingătorul a fost decis abia la final, până atunci pozițiile piloților în clasament schimbându-se mereu. Andrey Karginov (Kamaz) a trebuit să oprească la jumătatea distanței, când era lider, pentru a înlocui o anvelopă înțepată, și a pierdut cinci minute, drept pentru care a ajuns pe locul al 13-lea, deoarece intervalul dintre piloți era foarte mic: la km 160 primele 16 echipaje erau separate de 10 minute. Janus Van Kasteren (echipa Gerard de Rooy) a fost, cu 80 km înainte de final, la mai puțin de un minut în spatele liderului, dar a pierdut 15 minute printre dune, căutând un punct de control, și nu numai că nu a câștigat, dar chiar a avut doar al 15-lea rezultat al zilei.

Cehul Martin Macik (Big Shock Racing), care a avut în 2021 cel mai bun an al carierei sale la Dakar, cu trei victorii de etapă și locul patru în clasamentul general, nu a mers la fel de bine în 2022, dar în etapa a noua a atacat puternic echipajele Kamaz și a fost în final al treilea. Etapa a zecea, de la Wadi ad-Dawasir la Bisha, are 375 km de cursă specială și un total de 759 km.