Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe fondul scumpirii de la o săptămână la alta a combustibilului din ultimul timp, și uneori chiar de la o zi la alta, am stat de vorbă cu mai mulți manageri români de transport pentru a vedea în ce măsură reușesc nu numai să transpună aceste creșteri în tarife, ci și să se pună la adăpost în eventualitatea în care tendința continuă.

În cazul Dumagas, cele mai multe contracte includ clauză de combustibil, dar uneori indexarea se făcea o dată la trei luni, „ceea ce până acum era suficient, însă acum vrem să le aducem pe toate la o lună“, declară CEO-ul companiei, Mircea Vlah.

Prețul de transport fusese negociat anterior la final de an, dar chiar și în cazul contractelor s-a cerut o indexare, „deoarece a fost o situație excepțională și nu am putut să o tratăm normal, nu mai puteam merge cu prețurile vechi. În mod surprinzător, cei mai mulți clienți au acceptat să negocieze și să ajusteze tarifele, iar cei care nu au acceptat decât cu greu și într-o măsură mai mică sunt firmele mari, din industrii cu proceduri mai restrictive, în care deciziile se iau în alte țări. Dar dacă nu acceptă nu mai puteam lucra pentru ei.“ Creșterea de tarife pe care a solicitat-o firma craioveană este de 20% față de decembrie, pentru a acoperi și scumpirea din ultimul timp a carburantului, și instabilitatea, cu alte cuvinte, „coeficientul de panică, deoarece avem subcontractori pe care trebuie să-i ținem aproape. Cu 20% nu creșteau tarifele nici într-un an, dar acum nu avem de ales nici noi, nici clienții.“ La transport intern firma are 20-25% curse spot, iar la internațional, 30-35%, segmentul spot fiind unul în care tarifele se ajustează mai ușor în prezent. „În alte perioade este mai greu de ajustat tarifele de pe piața spot, dar, nici măcar în momente ca acesta, când este mai avantajos să lucrezi pe piața spot, nimeni nu-și cumpără camioane pentru a specula perioadele bune. Pe de altă parte, această perioadă vine cu surpriza că și tarifele din contracte se pot renegocia.“

Primele 20 de companii de transport ca cifră de afaceri obținută în 2019 au avut un total de 1.002.216.929 de euro (21,30% din cifra de afaceri a primelor 500 de operatori din domeniu), în creștere față de cei 949.260.849 de euro realizați în 2018 de aceleași 20 de firme, dar în scădere față de cei 1.184.653.456 de euro, cât au avut primele 20 de firme ca cifră de afaceri din clasamentul pe 2018. Diferenta de aproape 200 de milioane de euro provine însă din eliminarea Aquila Prod Com din topul firmelor de transport şi mutarea lui în Top Logistică, datorită faptului că, prin reducerea flotei de camioane de pe Comunitate, ponderea activităţilor de logistică şi distribuţie a crescut mai mult în dauna transportului. Pe primul loc în topul firmelor de transport din România după cifra de afaceri a fost în 2019 Vos Logistics Cargo, ocupantul celui de-al doilea loc în 2018, după ce liderul tradițional, Aquila, s-a mutat la categpria „logistică”. Vos Logistics Cargo a avut o cifră de afaceri de 117.310.735 de euro, în ușoară creștere față de cei 110.677.160 de euro din 2018, datorită numărului mai mare de clienți din portofoliu. Din același grup face parte și Vos Logistics Bulk, pe locul al 10-lea în 2018 și al 9-lea în 2019, dar cu o ușoară scădere, de la 42.906.419 la 40.619.076 de euro, cauzată de scăderea din domeniul petrochimic, care nu a putut fi compensată în alte domenii, drept pentru care compania a operat cu o flotă mai mică decât în 2018. Firma-soră Vos Logistics România, pe locul al 16-lea în Top cifră de afaceri pe 2018, a fost în 2019 pe locul 102, cu o scădere de la 36.796.235 la 12.091.879 de euro, deci cu circa 66%, cauzată de schimbările din structura operațională a celor trei entități.

Topul continuă, ca și în 2018, cu Duvenbeck Logistik, în ușoară creștere de la 82.680.353 la 85.653.168 de euro, Internațional Alexander, în creștere mai vizibilă, de la 69.433.134 la 84.846.088 de euro, și Skiptrans, care a ajuns de la 61.4533.134 la 70.454.736 de euro. Pe locul al cincilea în 2019 se situează Dolo Trans Olimp, cu 61.441.855 de euro, față de 52.161.984 de euro în 2018, când a ocupat a șaptea poziție (din care una aparținea Aquila). Prima firmă din partea de sus a clasamentului care a înregistrat în 2019 o scădere a cifrei de afaceri, deși ușoară, de la 48.632.881 la 47.282.539 de euro, este Arcese, care în 2018, cu o valoare mai mare, a ocupat locul al nouălea, iar în 2019 este pe al 6-lea. Internațional Lazăr Company crește ușor, de la 38.543.283 la 41.461.879 de euro, dar urcă mai multe locuri în clasament, de pe al 13-lea pe al 7-lea, devansând Gartner Eurotrans România, Dianthus Company, Vos Logistics Bulk și Ravitex.

Clasamentul continuă îndeaproape cu Dumagas Transport, în creștere de la 35.773.584 la 41.069.615, compania craioveană urcând și ea mai multe poziții în clasament, de la a 18-a ocupată în 2018 la a 8-a. În același timp, Dumagas se apropie de valoarea din anul de vârf 2013, după ce în 2014-2016 s-a aflat într-un proces de restructurare și transformare prin care fiecare divizie a fost modernizată, iar procesele de lucru au fost actualizate și adaptate la mediul mereu schimbător și imprevizibil al industriei de transport. Și apoi, din 2017, a renăscut creșterea pe fiecare divizie, au fost câștigați clienți noi și abordate rute noi de transport, și toate eforturile din ani trecuți s-au văzut în rezultatul consolidat pe 2019.

Cum despre Vos Logistics Bulk am scris deja mai sus, pe locul al 10-lea este în 2019 H.Essers (locul al 14-lea în 2018), care a crescut de la 38.181.838 la 40.067.218 euro.

Mai multe detalii despre aceste firme, dar și despre următoarele 10 din Top 20 cifră de afaceri, puteți citi în numărul din octombrie al revistei Tranzit.

În afară de Aquila, luată în calcul în analiza operatorilor logistici, și de Vos Logistics România, au părăsit în 2019 Top 20 din 2018 XPO Transport Solutions România (pe locul al 6-lea în 2018) și Practicom (locul al 19-lea în 2018, cu 35.223.142 de euro).

Șase dintre firmele din Top 20 au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri față de 2018, cea mai mică fiind de 904.069 de euro (în cazul Dianthus), și cea mai mare de 15.007.259 de euro (în cazul Gartner). Iar cele mai mari creșteri față de 2018 aparțin, în ordine, Internațional Alexander (15.254.348 de euro), HTR Spedition (12.545.977 de euro), Dolo Trans Olimp (9.279.872 de euro) și Skiptrans (9.021.602 euro).