Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Interesul sellerilor internaționali pentru piața românească este o tendință care s-a transformat în certitudine în 2023, când creșterea semnificativă a e-commerce-ului a fost susținută puternic de vendorii din afara României, care au generat volume cu 20-25% mai mari față de vendorii locali.

Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienților din străinătate, FAN Courier a decis să investească 4 milioane de euro în primul hub internațional dedicat exclusiv e-commerce-ului, la Arad.

Am luat decizii rapid, am creat o echipă dedicată și am alocat peste 4 milioane de euro pentru acest hub, pe care îl vom dota cu o bandă modernă de sortare cu o capacitate de 8.000-9.000 de colete pe oră, care va fi operațională din februarie-martie”, a declarat Adrian Mihai, CEO FAN Courier.

Obiectiv 2024: Lider pe piața din Republica Moldova

Au fost făcute investiții și pentru a ajuta companiile din România să iasă pe piețele externe, iar prima ieșire a FAN Courier a fost în Republica Moldova, deoarece au avut foarte multe cereri de la clienți în acest sens. Începerea războiului a dus însă la un acord al firmelor de a aștepta pentru a vedea ce se întâmplă pe piață și abia apoi să reintre.

În Moldova, domeniul comerțului online, până la intrarea noastră, era acoperit de retaileri, cu resurse proprii – așa cum era și România la începutul e-commerce-ului. Intrarea noastră pe piață este o soluție care poate ajuta companiile din Moldova să accelereze procesele de dezvoltare și să-și eficientizeze activitatea. De aceea, ne-am asumat de la început și un rol de educare a pieței în sensul de optimizare a activităților și costurilor. La Chișinău facem inclusiv fulfillment. Beneficiind de infrastructura pe care o dezvoltăm și de experiența acumulată pe piața noastră, comercianții din țara vecină se pot concentra exclusiv pe ceea ce reprezintă core-business-ul lor – comerțul online”, a declarat Adrian Mihai, responsabilul proiectului de extindere în Republica Moldova. „În același timp ne-am dus și pe piețele din jurul nostru (Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia) și vom continua să ne dezvoltăm și pe zona respectivă, deoarece noi credem în această conexiune cu țările din Europa de Est și Centrală. Firmele românești au o anumită reticența în a ieși pe alte piețe externe, iar noi vrem să-i ajutăm pe această parte”. FAN Courier își propune ca, la finalul lui 2024, să devină liderul pieței de curierat din Republica Moldova, piață pe care a început investițiile în noiembrie 2021, ca parte a strategiei de dezvoltare regionale. Investițiile pentru construirea și dezvoltarea rețelei în Republica Moldova se ridică în primii doi ani la 5 milioane euro, pentru 2024 acestea urmând a fi completate cu 3 milioane euro. FAN Courier Moldova are o echipă de 60 de angajați doar în Chișinău și o flotă de aproape 100 de vehicule cu care acoperă servicii de curierat la nivelul întregii țări. În 2023, afacerile generate de operațiunile în Republica Moldova au ajuns la 1.5 milioane euro, iar pentru 2024 estimările sunt de creștere cu 100%.  

La finalul unui an foarte dificil, cu multă impredictibilitate și investiții mari în derulare, FAN Courier își menține ritmul de creștere cu 15% a activității, estimând că va încheia anul în curs cu o cifră de afaceri de peste 250 de milioane de euro.

Numărul de expediții a crescut cu 8-10%, „motorul” acestei creșteri reprezentându-l în continuare comerțul electronic. Astfel, chiar dacă valoarea fiecărei expediții a scăzut în medie comparativ cu 2022, numărul de expediții a crescut, astfel că 2023 a fost un an mai bun pentru FAN Courier, cel puțin prin prisma volumelor.

În planul profitului, însă, creșterile de cost experimentate și în acest an, unele abia apărute, ar putea să schimbe predicția unui profit de 6-6,5%. Pe lângă combustibil, un alt element de cost cu mare impact care a crescut în 2023 este forța de muncă. FAN Courier a investit destul de mult în oameni și în crearea unei culturi a companiei bazată pe democrație, iar cei trei fondatori – Felix Pătrășcanu, Adrian și Neculai Mihai – cred că au și reușit, deoarece gradul de retenție al angajaților este destul de mare.

Și pentru că se găsesc foarte greu șoferi profesioniști pentru traseele de curierat sau oameni care să lucreze în depozite, FAN Courier a început să testeze forța de muncă extracomunitară, la cei 5 nepalezi care lucrează deja în cadrul companiei urmând să se adauge alți 125-150 de muncitori tot din Nepal.

„Suntem destul de mulțumiți de primii cinci lucrători nepalezi care lucrează la noi de câteva săptămâni, deoarece își fac treaba foarte bine, își doresc foarte mult să se implice în ceea ce fac și au început chiar să învețe primele cuvinte în română”, a declarat Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier.

Pentru anul viitor, FAN Courier își propune menținerea ritmului de creștere de 15%, pe care îl consideră un ritm sănătos, organic, parte din filosofia de dezvoltare a companiei.  Previziunile pentru 2024 sunt optimiste, compania urmând să deschidă noi oportunități pentru e-commerce-ul cross-border și să pătrundă pe mai multe piețe internaționale.

Pentru 2024, ne propunem o creștere a afacerilor cel puțin la fel ca cea din acest an și spun acest lucru luând în calcul mai multe variabile. Intră în vigoare o serie de modificări fiscale, care, în mod cert, vor avea un impact și asupra noastră, deși vom încerca să-l minimizăm. Vor urma, probabil, creșteri de prețuri la combustibili, care, din nou, vor duce la o creștere a costurilor, pe care vom încerca să o acoperim noi cât mai mult, pentru a păstra prețurile serviciilor noastre. Și anul acesta ne-am confruntat cu o creștere a costurilor, ca efect al majorării salariului minim, scumpirea combustibililor și a mașinilor. Calculele noastre au arătat un impact în costuri de 25-30%, însă pentru că aceste creșteri au venit în etape, am ales să absorbim o parte, chiar dacă ne impactează profitabilitatea. Pentru noi, este foarte importantă încrederea pe care o construim alături de clienți astfel că deciziile de modificare a tarifelor trebuie analizate foarte bine înainte”, a spus Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier. Focusul companiei în acest an a fost extinderea și consolidarea business-ului în regiune și digitalizarea și dezvoltarea de soluții alternative de livrare.