Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Italia face un pas important către digitalizarea completă a documentelor în transporturi, prin recenta circulară emisă de Ministerul de Interne de pe 18 aprilie. Documentul, identificat cu numărul de protocol 300/STRAD/1/0000012116.U/2025, clarifică fără echivoc că documentele în format digital sunt valabile în timpul controalelor rutiere. Măsura simplifică activitatea companiilor de transport și a șoferilor, eliminând obligativitatea de a purta asupra lor documente în format tipărit.

Circulara oferă răspunsuri clare la întrebările adresate administrației italiene, în special în ceea ce privește documentele care dovedesc existența unei relații de muncă între șofer și compania de transport. Este o evoluție semnificativă în contextul procesului mai amplu de dematerializare a documentelor în Italia.

Circulara face trimitere la un cadru normativ solid:

Pentru a fi valabil, un document digital trebuie să îndeplinească anumite condiții tehnice: să fie semnat cu semnătură digitală, semnătură electronică calificată sau avansată, sau să fie generat printr-o procedură informatică ce garantează identificarea autorului, integritatea, securitatea și trasabilitatea documentului.

Consecințe practice pentru controalele rutiere

Circulara stabilește că obligația de prezentare a documentelor, inclusiv a celor care dovedesc angajarea șoferului, poate fi îndeplinită legal prin prezentarea acestora în format digital. Documentele digitale devin astfel echivalente juridic cu cele pe suport de hârtie.

Această schimbare oferă companiilor de transport și conducătorilor auto o flexibilitate mai mare în gestionarea documentației și reduce birocrația, în condițiile în care majoritatea acestor informații pot fi acum accesate rapid, sigur și în timp real de pe dispozitive mobile.

Măsura face parte dintr-o campanie extinsă de digitalizare

Circulara se aliniază cu o serie de alte inițiative digitale din Italia:

Prin această măsură, Italia confirmă că viitorul documentelor în domeniul transporturilor este digital. Circulara din aprilie 2025 nu doar că ușurează povara administrativă pentru companiile de transport, ci și accelerează tranziția către o administrație publică mai modernă, eficientă și conectată. Transportatorii care adoptă soluții digitale nu doar că se conformează noii legislații, ci și își optimizează operațiunile într-un context logistic din ce în ce mai competitiv.

Operatorul spaniol de transport digital, OkCargo și UETR au semnat un acord de colaborare strategică care le va permite să exporte modelul de succes implementat în Spania de la începutul operațiunilor OkCargo, în ianuarie 2023, în alte țări din Uniunea Europeană.

Acest acord strategic a fost semnat în cadrul reuniunii anuale a UETR, care a avut loc pe 11 aprilie la Barcelona, și va permite OkCargo să accelereze procesul de expansiune internațională, cu prognoza de a fi prezent în principalele țări europene în următoarele luni, aplicând modelul de afaceri de succes în alianță cu asociațiile de companii de transport mici și mijlocii din aceste țări, în același mod în care se realizează în Spania prin acordul strategic semnat cu Fenadismer.

“Semnarea acestui acord strategic cu UETR permite OkCargo să extindă alianța noastră în diferite țări ale UE cu principalele asociații ale transportatorilor europeni mici și mijlocii și să lucrăm împreună pentru a îmbunătăți profitabilitatea afacerilor lor, echilibrul dintre viața profesională și cea privată a șoferilor și pentru a accelera schimbările tehnologice în sectorul transporturilor la nivel european”, a spus Carlos Cancela, CEO al OkCargo. “Acest acord va permite membrilor UETR să se bazeze pe tehnologiile și instrumentele deja dezvoltate de OkCargo cu scopul de a îmbunătăți și avansa în digitalizarea operațiunilor de transport prin algoritmi de inteligență artificială, de a reduce și minimiza călătoriile în gol, de a se alinia la viitoarele cerințe de sustenabilitate sau de a face față provocării pe care o reprezintă implementarea eCMR”, a declarat președintele UETR, Julio Villaescusa.